Gå til innhold

Hvor lenge bør man amme?Hvor lenge ammet du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer vesla mi på 7 mnd ca 3-4 ganger om dagen. En gang om morgenen (bare litt da, før hun vil ha grøt), en gang midt på dagen, og en gang om kvelden før hun legger seg. Av og til en gang eller to immellom også. Ellers får hun grøt, frukt og middag. Ting går greit asså, men jeg bare lurer på hvor lenge dere har tenkt til å amme/ammet deres?

Skrevet

anbefalingene sier jo at man bør amme til ett år og gjerne i to.

min er nå snart ett år og får pupp 10-12 ganger, minst, pr døgn- regner med å fortsette en god stund- håper å amme til to år. nr en ble ammet i 11mnd, nr to i 14 mnd

Skrevet

Oi! Så mange ganger om dagen, ja! Får h*n annen mat i tillegg, eller fullammer du? Jeg har abre en som virker, så jeg ser for meg amming i kanskje ett år jeg.

Skrevet

har ikke kommet ordtlig i gang med fast føde nei, spiser bare litt fruktmos, yoghurt og nien biter av en skive foreløbig - kniper igjen munnen om han ikke vil ha! men det kommer nok - har begynt å lsne litt siste mnd så. men han har hatt litt spysyke i jula + feber og forkjølelse nå så vi stresser ikke - også måtte han bare knuse en jultrepynt og putta i munnen en kveld - så han har en flenge inunder overleppa...skal gro av seg selv - hadde det vært utenpå hadde det blitt sying i narkose.... så bare pupp nå om dagen ;-)

Skrevet

Oida - stakar!!!

Brød har vi ikke begynt med enda her, men har tenkt til å prøve det snart.

Skrevet

hærregud! det e det villeste eg ha hørt, å amm en 1 åring 10-12 gang om dagen....

Skrevet

Fordi....?

Har ikke ammet så lenge jeg da, men får prøve denne gangen...

Skrevet

Er det vilt å amme en 1 åring 10-12 ganger da han ikke vil ha fast føde???

Nei,det høres ganske logisk ut for meg!

Jeg ammer Luke enda,han er snart 14 mnd ammer ca 4 ganger i døgnet.

Skrevet

er ikke så villt det- ifølge ammehjelpens håndbok er det normalt å amme fra 4-12 ganger pr dag fra 6-12 mnd

og ikke er det slitsom heller-han er blitt ganske så effektiv- så slapp av folkens, han gr til og med opp i vekt slik han skal

Skrevet

Hei Cæmmis!

Jeg syns det er riktig å amme akkurat så lenge du ønsker det selv.. Jeg trappet ned å sluttet når gullet var 6 mnd (ulike grunner) og det gikk kjempe fint, han får nå 4 måltider med fast føde og mme. 8,5mnd nå.

Skrevet

Jenta mi er 8mnd og hun har nektet å bli ammet. Hun tar kun pupp på morgene nå eller når hun vil ha trøst. Jeg ville så gjerne amme lengre, men hun har selv bestemt at hun ikke vil lengre... Hun får litt mme nå da og det drikker hun. Jeg tilbyr alltid puppen først, men den vil hun ikke se på engang så.. hva man bør, vil osv er ikke alltid opp til en selv...

Skrevet

Min gutt er 7 mnd (født 29.05, så omtrent like gammel som din) og for ca 1 uke siden så ammet jeg hver 2.-3. time, men nå den siste uka har han plutselig mistet interessen helt på dagtid :( (han har vært tidenes puppeelsker før dette). Så nå spiser han pupp til kvelds, en gang om natten og tidlig morgen (i 5-6-tida), og så engang på formiddag/ettermiddag hvor han spiser ordentlig. Ellers blir det bare litt tullesutting innimellom (tilbyr melk før hvert måltid, spiser 2 ganger grøt + halvporsjon middag m/fruktdessert). Synes det er litt trist jeg om amminga skal dabbe helt av så tidlig :(

Skrevet

Eline er 10.5 mnd. og ammes 5 ganger i løpet av dagen.

Moren puppen og etter hvert måltid med fast føde.

Jeg ser det som en fordel å amme så lenge det ikke er problemer emd det og man har melk til vi begynner med vanlig melk.

Det sies at det også er lurt med amming når man skal over på allergiuvennlige matvarer som får vår del er fisk og sitrusfrukter.

Har en del allergi i familien ( far kun pollen mens mor har litt over hele spekteret) slik at vi ikke har innført fisk og sitrus og da er det greit å amme når vi skal begynne med de matvarene også.

Synes du skal amme så lenge som DU føler det er naturlig for deg og IKKE bry deg så mye om andres kommentar.

Fikk kommentar av min manns tante på rundt 70 år om at hun mente det burde holde med en gang om dagen. Jeg er - 3 kg i forhold til hva jeg var før graviditeten og er superslank. Snart på nippet til å bli tynn.

Skrevet

Gutten min er 7 mnd og tre uker. Han ammes 3 ganger om dagen. Vil ikke ha pupp når det er mye folk, det har han ikke tid til.

Får pupp morgen, middag og kveld. Han får to grøt måltider og spiser ett halvt middags glass. Han elsker vann og drikker mye av det. Tenkte å begynne med brød til frokost etter nyttår når hverdagen kommer i vanlig rutine igjen.

Skrevet

her amme vi for fullt.... 6-7 ganga om dagen.. men om kvelden får ho en porsjon grøt, for å sove bedre om natta..

vi sporte helsesøster ang amming, å ho mente at man burde amme så lenge man bare har melk...

men da vi sporte fastlegen, sa han at når ungen er 6 mnd, så tar ikkje ungen til seg mer næring av melka, dermed e det unødvendig å amme lengre enn 6 mnd....

men vi skal no amme så lenge meieriet e i funksjon :P

Skrevet

Gratulerer, nok et moraliserende innlegg... :S

Skrevet

jeg kommer nok til å fortsette ganske lenge...datteren min er 7.5 mnd... hun får pupp sikkert minst 3 ganger om natten og 3-4 ganger i løpet av dagen..men hun spiser ikke så veldig mye annen mat da..

Skrevet

her ammes det enda...hun blir ett år til onsdagen, og ammes fra 3-6 ganger ca om dagen... blir vel mindre når jeg begynner å jobbe mer... kommer til å amme en stund til om hun fortsatt vil ha. håper på selvavvenning jeg...hun har trappet ned selv, og håper hun vil fortsette med det....

Skrevet

det er da helt feil at ungen ikke tar seg næringa i melka etter

6 mnd! da hadde jo ikke min unge vokst opp. Nei, alle leger kan ikke leksa si...

jernlagrene hos baby begynner å gå tomme ved 6 mnd derfor anbefales det introduksjon fra. men det lille jernet som faktisk er i mm tas mye bedre opp enn feks jern i kumelk;-)

Skrevet

Tullemor på snart 7 måneder får pupp ca 3 ganger om dagen. Morgen før grøt litt til middag og kvelds. Får også litt mme har ikke tid til pupp når det er mennesker rundt. En nyskjerrig frøken.

Fasinert over de som ammer så ofte kommer det så lite hver gang? Har suger tulla puppen tom på 5 minutter da er hun god og mett en lang stund. Får jo mat ca hver 3/4 time. Hvor ofte får da din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...