Gå til innhold

hei foreldre til venstrehendte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som bestemoren er overbevist om at er venstrehendt. Hører til på småtroll 0-1 så han er for liten til at vi kan si noe om hvilken hånd han foretrekker. Grunnen til at hun påstår det – og har gjort det månedsvis – er at hun mener at han har et utypisk bevegelsesmønster. Han ligger ikke etter eller noe (heller tvert imot) men han har sin egen svært personlige stil.

Så jeg lurte altså på om dere som har barn som dere vet er venstrehendte har observert om det er noe spesielt med deres motoriskestil, eller om det bare er noe bestemoren har funnet på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei jente på 3,5 år. Hun er venstrehendt. Hun har alltid brukt venstre hånd til å tegne etc. Kan ikke si at jeg har observert noen spesiell motorisk stil hos henne. Synes hun beveger seg helt normalt. har aldri hørt om at at venstrehendte har et særeget bevegelsesmønster.

Skrevet

Nei, jeg vet ikke om venstrehendte har en egen motorisk stil....har aldri hoert om det. I vaar familie er det veldig mange venstrehendte; jeg er venstrehendt selv og Liam (gutten min paa 3 aar) er ogsaa venstrehendt. Jeg la tidlig merke til at Liam foretrakk venstrehaanden til mange ting fremfor den hoeyre, og at han ofte startet med venstre fot naar han startet aa gaa, men bortsett fra det hadde vi ikke saa mye aa gaa etter.

Godt nytt aar!

Skrevet

Min gutt på 4.5 år er venstrehendt. Husker jeg tenkte da han var rundt 9-10 mnd at han var venstrehendt. Dette fordi han da som oftest brukte venstrehånda til å ta opp leker med. Men vet at man somregel ikke kan si noe om hvilken hånd de foretrekker før i 3-4 års alderen. Etterhvert brukte han begge hender om hverandre. Nå i vår la vi merke til at han mer og mer foretrakk venstrehånda. Hadde da helt glemt det jeg tenkte på da han var baby. Har ellers ikke lagt merke til noe spesielt med det motoriske. Lillebror som nå er 9 mnd, bruker stort sett alltid høyrehånda til å plukke opp leker, så han er jeg rimelig sikker på er høyrehendt.

Skrevet

Vet man det så tidelig? Stedatteren min på 4 år bruker begge hendene like mulig.. Gjelder å tegne, pussle, spise osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...