Gå til innhold

Hormoner og følelser (spes. forelskelse)


Loglady

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mange opplever av naturlige grunner humørsvingninger i svangerskapet. Men er det fler enn meg som opplever en slags demper på følelseslivet? Merker dette spes. i forhold til forelskelsesfølelsen for partner. Det skjedde over natten, idet jeg ble gravid, og føles veldig "kjemisk". Ikke gøy! Har lest at økning i progesteron har en generelt bedøvende og beroligende effekt på kropp og sinn, og at dette hormonet også kan dempe effekten av andre hormoner - gjelder blant annet de hjernen utskiller når man er forelsket.

De som har lignende erfaringer: Skriv! Dette er litt sårt.

Jeg er forresten ny her, og i min niende uke (fosterets syvende).Gratulerer til alle nygravide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulere med den lille i magen og velkommen hit :-).

Etter at jeg ble gravid (er 6+3) opplever jeg at samboeren har jeg liten tålmodighet med. Blir fort sur og forbanna på han, til tider kan han få holde rundt meg. Men er tydelig mye mindre kosen enn jeg har vært tidligere.

Opplever dette som plagsomt og får ofte dårlig samvittighet overfor han, men han er da også veldig forståelsesfull.

Syns du skal være ærlig overfor din partmer og si hvordan du opplever dette. Han skjønner nok at det ikke er med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg føler meg totalt likgyldig!

og blir veldig sur vist ting ikkje blir som eg har tenkt!

og blir han sur og lei av det so sei eg " og eg gir f.... berre gå, eg treng ikkje deg" sjølv om eg eigentleg ikkje vil det eller meinar det....

eg sei rett å slett mykje som eg ikkje vil eller meinar...det er ikkje eg, det er hormonane mine...argh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Godt å ha et forum som dette, hvor man kan dele både fine og vanskelige tanker. Også en lettelse å vite at det ikke bare er meg, selv om jeg ikke unner noen å ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...