Anonym bruker Skrevet 30. desember 2006 #1 Skrevet 30. desember 2006 Jeg har lest masse brosjyrer/bøker ang å begynne med grøt/middag. Virker jo som om alt er lagt opp til at man skal amme i dette landet......... Ikke mye tips til os som gir mme-utrooooolig frustrerende!!!!
Småfolk Skrevet 30. desember 2006 #2 Skrevet 30. desember 2006 Nei det stemmer det dessverre. Så derfor må vi hjelpe hverandre istedet. Det er en stund siden datteren min var så liten at vi begynte med første grøten. Men jeg husker da fortsatt noe. Hva er det du lurer på? Spør og jeg skal svare så godt jeg kan! Her er noen begynnertips i alle fall: 1: Følg oppskriften på pakningen uansett. Står det at du skal blande med vann, betyr det at grøtpulveret allerede inneholder melkepulver (mye likt mme). Står det at det skal blandes med melk, så bruker du mme - ikke kumelk - tilsvarende den anbefalte mengden. 2: Når du blander grøten med melk (mme), bruk ferdig blandet mme. Da kan du enten bruke ferdig oppvarmet mme og få grøten passe varm på den måten. Eller du bruker avkjølt mme og varmer opp grøten etterpå. Dette kan du velge selv. Begge deler funker like bra. 3: Første gangene du gir grøt til småtten bland bare en bitteliten smaksprøve (en spiseskjestor posjon er nok). Lag grøten litt tynnere enn du normalt ville gjort. 4: Tips! Dypp baksiden av skjeen i grøten slik at litt av grøten fester seg. Stryk så baksiden av skjeen over barnets tunge. På den måten får barnet en passe mengde grøt på tungen, nok til å få en ny spennende smaksfornemmelse, men ikke så mye at den forbinder dette med en kvelningsfornemmelse. Det virket veldig bra på min datter og det ble minimalt med søl ;-) De første gangene holder det med to til tre slike smaksprøver. Om barnet ikke oppfatter at det skal åpne munnen kil det litt i munnviken. Barnet vil da gape opp i refleks. Men ikke mas på barnet. Om det ikke vil, ikke tving det. Prøv heller igjen neste dag. 5: Ikke bruk gammel grøt flere ganger. Grøtpulveret tar ikke skade, men den gamle melken kan inneholde bakterier som kan gi barnet magetrøbbel. Kanskje jeg ikke svarte på noe av det du lurte på. Spør i så fall så kommer vi til unnsetning skal du se! Lykke til med grøten!
Bølle&Frøet Skrevet 31. desember 2006 #3 Skrevet 31. desember 2006 Til jul fikk jeg cappelens store bok om barnet, der står det faktisk en del om mme! Det står til og med posetive ting om mme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå