Gå til innhold

Måling av livmorhalsen

Gjest

Anbefalte innlegg

Ser at det er mange som får målt livmorhalsen på kontrollene. Jeg spurte JM om dette på en tidligere kontroll, men hun mente at man hadde gått litt bort fra dette, og at det nå kun ble gjort dersom man hadde konkrete grunner for det. Dette har heller ikke vært noe tema på ultralydkontrollene jeg har vært på. Hvilke erfaringer har dere, gjøres dette automatisk når man nærmer seg fødselen, eller kun i spesielle tilfeller?

Jeg er nå 32+5. Er mye plaget med til dels sterke kynnere, og er redd for at disse skal påvirke livmorhalsen. Kynneraktiviteten har blitt vesentlig sterkere siste par ukene, selv om jeg tar det helt rolig og benytter stress-lessen mye...

Fortsetter under...

De begynte å måle min på grunn av menslignende smerter i 4. mnd og har målt den siden det. Jeg fikk beskjed om at når jeg skal hvile skal jeg ligge mest mulig på siden på grunn av avlastning på livmorhalsen og for å få bedre morkakefunksjon. Dette er også noe som minsker mine kynnere. Er ikke like effektivt når jeg sitter eller ligger på rygg. Jer er i uke 31 nå.

Hvis du føler at kynnerne er blitt flere hadde jeg snakket med JM eller lege når du skal dit neste gang bare for å ha nevnt det. Hvis det bekymrer deg mye hadde jeg tatt en telefon.

Takk for tilbakemeldinger :-)

Kynnerne økte på i går ettermiddag/kveld. De var vondere enn vanlig og kom helt regelmessig med 5 minutters mellomrom over en periode på 5 timer, men gav seg altså til slutt. Vurderte fortløpende å ringe føden, men hadde ikke spesielt lyst til å tilbringe nyttårsaften på sykehuset, så jeg avventet litt, og de gikk jo også over til slutt. Tipset ditt "HappyJoy" hjalp, kynnerne ble redusert da jeg la meg ned på siden, i stedet for å ligge bakoverlendt i stress-lessen. Ringte sykehuset i dag for å forhøre meg, men ettersom jeg har kommet såpass langt (har nå passert 33 uker) anbefalte de bare at jeg holdt meg rolig, og heller ringte igjen dersom det økte på. Så nå blir det jo spennende å se hvor lenge jeg klarer å beholde dem i magen, skulle gjerne hatt dem der i tre uker til slik at jeg kommer til 36 uker, men vi får se...

Annonse

Hei Kamillamor

Sa de noe til deg om du bør være sengeliggende fremover? Jeg har lagt store deler av dagen i dag, og føler jo at det hjelper, kynneraktiviteten er vesentlig redusert. Rart at det skal være så stor forskjell på å ligge i hvilestol, og å ligge på siden i sengen.....

Er glad så lenge jeg klarer å kontrollere kynnerne/riene, men ser jo for meg at det blir noen fryktelig kjedelige uker fremover... Men alt for å beholde jentene noen uker til i magen :-)

Nei, de sa ikke noe om det, bare att jeg skulle ta det med ro og ikke gjøre noe overanstrengende.

Jeg har ikke kjent noe mere kynnere siden søndag, jeg synest det er rart att kynnere kan komme så kraftig og regelmessig for så og stoppe helt opp. Jeg er jo glad for att det stoppet, for det er jo litt tidlig ennå, men jeg var sååå klar for att de skulle komme ut på søndag, det begynner å bli ganske tungt å bære på de her to krabatene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...