Gå til innhold

noen som har et godt råd??

tess27 jonathan kom 23.12.06

Anbefalte innlegg

Skrevet

ble mamma for 1 uke siden i dag:)) og lille jonathan vil absolutt IKKE sove i sin egen seng om natta så han ligger da i moellom oss i senge. (jordmor og barnesykepleier sa det var greit så lenge vi var friske og så lenge han hadde sin egen dyne..(noen som sliter med det samme???)

,,, sliter også med og amme han fra høyre puppen så må bruke skjold på den...blir frustrert for har hørt at man kan miste melken ved og bruke ammeskjold, siden jeg bruker det på høyre side så klarar han nesten ikke og suge uten på venstre så må bruke det der av og til oxo.. :(

dette er 1 barnet så er litt usikker på ting så håpet noen av dere jenter kunne komme med råd. sleit med amming på sykehuset oxo, så fikk beskjed om og komme og veie han nå på fredag,etter 1.5 dag hjemme da hadde han lagt på seg 70g og leste at nyfødte skulle legge på seg mellom 100-200g i uka.. så da er vel det en grei vekt økning??? han tisser oxo bare ca 3 ganger om dagen og fikk beskjed om at de skulel ha 6 våte bleier om dagen, får han da forlite væske?? siden han tisser så lite? og avføring opptil 8 ganger om dagen... gulper mye når han har fått mat og oxo når han blir matet,er det normalt??

håper på svar.. klem fra en litt bekymmret mamma:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sleit også veldig med amminga i begynnelsen. Vi var nødt til å koppmate tulla fordi hun ikke klarte å suge selv av puppen. Prøvde også ut skjold, men amminga fungerer nå for oss...

Angående skjold og det å miste melk, så kan du jo kjøpe en brystpumpe og pumpe ut ekstra melk. Grunnen for at man mister melken er jo fordi man ikke blir stimulert riktig når man bruker skjoldet, mener jeg de fortalte meg på sykehuset. Så hvis du mistenker at du begynner å få lite melk så bare pump deg og du produserer automatisk mer.

På sykehuset hos oss sa de også at det skulle være ca 6 våte bleier i løpet av et døgn, men de regnet også en bærsjbleie som en våt bleie. Så jeg tror nok gutten din får i seg nok væske!

Her gulpes det også til tider veldig mye etter mat, og det er vist helt normalt. Til tider ville jeg nesten si at hun spyr fordi jeg tenker på gulp som bare litt...

Tror nok gutten din legger på seg nok også etter å ha lagt på seg 70 g etter en dag. For å være på den sikre siden så kan du jo ta jevnlige sjekketurer til helsestarsjonen. Her er det ihvertfall bare å ringe å be om å få komme på veing..

Angående soving så vil ikke Evelina heller ligge i egen seng egentlig. Aller helst vil hun sove oppå oss, men jeg tør ikke ha henne i senga våres. Den er for myk, dessuten vil jeg at hun skal lære å sove i egen seng. Har prøvd å bygge rundt senga så den ikke skal være så enorm stor, og det har hjulpet litt. Hun sover nemlig veldig godt nede i vogna, det er bare senga hun ikke liker. Jeg lar henne sovne på meg om natta og løfter henne over i egen seng når hun sover godt. Må innrømme det er veldig slitsomt og mye styr, fordi hun sover ikke lenge og godt i senga si, men jeg håper på at det går seg til.

Ønsker deg lykke til:)

Skrevet

Jeg sleit også med amming, den ene brystvorten var vanskelig å få tak i, og jeg brukte skjold på den. Det hjalp meg, og innimelom forsøkte jeg uten, og plutselig klarte han å ta det uten skjoldet. Noen babyer trenger bare lengre tid på å lære teknikken enn andre.. Er utrolig frustrerende, men tilslutt går det som reggel bra..

sliter fremdeles md å legge han i sengen sin om kvelden. Pleier av og til å la han sovne oppå oss før vi sniker han ned i sengen.. Å mate han er også et "triks", da blir han så mett at han ikke klarer å holde øynene åpne.. Vi har også rullet sammen noen tepper han har rundt hodet sitt, så blir det mye tettere. Vi har også en varmeflaske oppi sengen på flekken der vi legger han, med dynen over, så blir det ikke så stor overgang fra en varm kropp til et kaldt soverom og seng...

Håper det ordner seg for dere...

Klem:)

Skrevet

nå får jeg til og amme på begge sider:) hehe

tusen takk for tips og svar:) følte at jeg ble veldig sliten av og stresse med amming og soving..

takk for svar

klemmer

Skrevet

Vil absolutt anbefale at dere prøver å venne baby til å sove i egen seng først som sist.

Plutselig er baby en stor klump på 10kg og MYE vanskeligere å overtale til å bruke egen seng....

Babyer liker å ha det tett omkring seg, så dere bør prøve å svøpe ungen i helseteppe - da roer min seg med det samme.

Bygg også litt rundt i senga, så den ikke virker så stor.

Egentlig ikke så lur ide å snike baby ned i senga når den har sovnet, da er den ofte forvirret og redd når den våkner ett helt annet sted enn der den sovnet.

Bedre å venne til at sengen er et trygt og koselig sted,.så fort som mulig.

Apropos skjold, så mister man ikke melken av å bruke de, men motstanderene mener ungen vil venne seg til en annen sugemåte og dermed vil ha problemer med å suge uten skjold senere.

Det behøver slett ikke skje - og skjold er til uvurderlig hjelp når man nesten vurderer å slutte å amme pga såre vorter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...