Anonym bruker Skrevet 30. desember 2006 #1 Skrevet 30. desember 2006 Sambo og jeg venter vårt første barn i begynnelsen av februar og to uker etter jeg har termin er han invitert av noen kammerater til å reise til danmark å gå på fotballkamp. (en eller annen stor-kamp, har utrolig lite peiling på dette...) Er igrunnen litt skeptisk til dette, vi vet jo ikke når babyen kommer og han sier selv at visst babyen kommer like før turen hadde han aldri greid å reise fra oss, men at viss babyen kommer rundt termin så har han veldig lyst til å få dette med seg. Jeg forstår jo at dette er viktig for ham, han er skikkelig fotballfrelst, men synes kanskje at det blir litt feil av ham å reise bort med kompiser å drikke ol. og la meg sitte igjen alene rett etter vi har fått en liten. PLuss at dette kommer helt klart til å koste en del penger også, noe vi igrunnen ikke har så altfor mye av. Skulle selv egentlig reist til Guatemala samme dag som termin, noe som sier seg selv at ikke går og er vel kanskje litt lei av at det er jeg som må ofre ting hele tiden. Ikke misforstå: jeg gjør det med glede, dette bare for å sette ting litt på spissen. Synes bare det kanskje er litt korttenkt av han og kammeratene også å mase om dette rett rundt termin og viss jeg sier nei så er jeg liksom den store stygge ulven som er skikkelig kjip og streng og stopper alle festligheter... Men kanskje er det litt greit for meg og å få en helg alene bare meg og babyen i fred? Siden jeg er førstegangs så vet jeg jo ikke hvordan det er rett etter en fødsel.. Uff dette ble veeeeeeldig rotete, mange tanker som ville ut på en gang.. Mannfolk altså!!
Tobias Emìl Skrevet 30. desember 2006 #2 Skrevet 30. desember 2006 Jeg hadde ikke tolerert dette.... stygg ulv eller ikke.. sambo har også ett ansvar! og det er jo de første ukene etter fødsel man skal klare å bli skikkelig kjent med den lille! hadde det vært to mnd etter termin hadde saken vært en annen! men, to uker etter syns jeg er litt drøyt! stå på ditt! dere er to om barnet godt nyttår
LisaColli Skrevet 30. desember 2006 #3 Skrevet 30. desember 2006 jeg synes det var litt dårlig planlagt ja. du kan jo faktisk gå 2 uker over termin før du blir satt igang! jeg hadde blitt irritert på kompisene som i det hele tatt foreslår at han skal være med. leste innlegget for sambo, han sa seg enig, og han hadde aldri kommet til å reise bort. men han sa at det var jo bare en helg og ikke en uke.. men at det kanskje er litt dumt å planlegge slike ting nå. hvis han drar kommer du nok til å kose deg med babyen din uansett:)
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2006 #4 Skrevet 30. desember 2006 Herlig å se at noen er på min side her! Blir bare så oppgitt av kompisene hans og! De har barn fra før så de bør jo vite at de første ukene er viktige og likevel så driver de og maser!
LisaColli Skrevet 30. desember 2006 #5 Skrevet 30. desember 2006 må bare legge til at jeg hadde ikke akseptert det altså si at han skal tenke på situasjonen hvis det hadde vært omvendt. du drar bort ei helg på shopping og champagne til london med venninner, 2 uker etter fødsel. han kan jo gi morsmelk-erstatning på flaske. han bør skjønne hvor du kommer fra da
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2006 #6 Skrevet 30. desember 2006 Hehe! Bra svar da ;-) Tror han kommer til å forstå bare at han ikke har tenkt helt igjennom det.. Skal bruke den shopping og champagne sammenligningen! Han er en herlig mann, føler at jeg har fremstilt ham som en drittsekk nå, er bare litt frustrert og oppgitt over at han ikke kan tenke så langt selv..
mayaya Skrevet 30. desember 2006 #7 Skrevet 30. desember 2006 Tror nesten jeg hade truet med skilsmisse jeg da ja.. Det kan jo hede dette blir de først hjemmedagene etter sykehuset også! Nei, nei, ikke planer om at det ville gått her i huset :-) Mannen min vurderer et kurs i forb. med jobben, men har selv sagt at det ikke er aktuelt dersom det er mindre enn en mnd før fødsel. Etterpå skal han jo ha pappaperm og litt ferie, men det er vel ingen som mener at pappapermen er til for kompisene?? Så får vi bare være litt ulvete ;-)
mayaya Skrevet 30. desember 2006 #9 Skrevet 30. desember 2006 *ut og ule mot månen* - - jeg kjeder meg - - :-)
Gjest Skrevet 30. desember 2006 #10 Skrevet 30. desember 2006 Jeg hadde latt han reise, det må jo han få bestemme selv? Føler han at det er riktig for han, så ser jeg ingen grunn til at han må bli hjemme bare fordi dere har en nyfødt baby.. Du klarer deg helt sikkert en helg alene, det bør du..for å si det sånn
Mammaja 120107 Skrevet 30. desember 2006 #11 Skrevet 30. desember 2006 Jeg mener i utgangspunktet at det å ha barn og drive en familie sammen er så krevende at man bør unne partneren sin så mye moro som mulig. Tror nok du klarer deg fint en helg alene og sannsynligvis får du tilbake en mann som har savnet dere og som setter stor pris på at han bor sammen med akkurat deg. Men hvor grensen går for hva som er rettferdig er ikke godt å si. Det høres ikke ut som samboeren din bare har tenkt å dra uten at det er OK for deg, du kan jo evt foreslå et komprimiss. Dersom babyen ikke har kommet til termin så blir det ingen tur. Høres ut som du også har litt reisetrang i deg så en dag kan det være at du får tilbake for å være fleksibel her. Man har det utrolig mye bedre hjemme hvis man føler at man har litt frihet igjen.
LisaColli Skrevet 30. desember 2006 #12 Skrevet 30. desember 2006 han må jo få bestemme selv ja, men du må nesten si deg enig i at det er et dårlig tidspunkt? hun klarer seg nok fint alene også, men skjønner jo godt at hun helst vil ha han hjemme. hun vet jo ikke mer enn han hva som venter. han kan jo være med på neste tur istede?
LisaColli Skrevet 30. desember 2006 #13 Skrevet 30. desember 2006 er helt enig i det du skriver her Mammaja 120107. den eneste som skurrer i mine ører er selve tidspunktet. han bør prioritere kommende baby og mors ønsker denne gangen, de bør være viktigere enn fotball
Gjest Skrevet 30. desember 2006 #14 Skrevet 30. desember 2006 Enig med Mammaja 120107, og tidspunktet ? vel, samme om det er etter 2 uker eller 4 uker vel...? er jo bare for en helg. Men, føder hun 2 uker etter terminen er jeg sikker på han velger selv å bli hjemme
Mammaja 120107 Skrevet 30. desember 2006 #15 Skrevet 30. desember 2006 Jeg synes det er helt forståelig og forventet å si nei til en sånn tur, det er absolutt veldig mye å be om. Mannen min hadde også tilbud om å dra på tur et par uker etter termin med vår føste, vi ble enige om at han kunne dra under visse forutsetninger, men det endte med at han etterpå bestemte selv at han ikke ville dra. Når jeg leser innlegg forstiller jeg meg alltid min rettferdige mann med masse "sunn fornuft", men det er jo ikke alle menn som kommer til slike konklusjoner på egnehånd.
Taram har gutt&jente Skrevet 30. desember 2006 #16 Skrevet 30. desember 2006 Vi har en tass på 2,5 år fra før, så mannfolket mitt kunne bare glemme å reise vekk en hel helg på det tidspunktet. ;-) Hadde det vært førstemann vi ventet ville jeg også satt meg totalt på bakbeina, og når jeg ser tilbake på det ville jeg overhodet ikke greid meg en hel helg alene uten ham. Men vi er alle forskjellige, kan han ikke ha turen litt på vent - hvis alt ordner seg raskt med deg, baby, amming og det praktiske, så kan han reise. Men hvis ikke må han bli hjemme, og da kan alle spleise på utgiftene... Vet ikke om han vil forlange det av kompisene sine, men de kan heller ikke forlange at han skal reise med dem når du nettopp har født - og når han selv nettopp er blitt pappa! Dette tror jeg dere skal snakke litt mer om, ja..
Taram har gutt&jente Skrevet 30. desember 2006 #17 Skrevet 30. desember 2006 Flåsete svar. Man vet aldri hvordan man reagerer etter å ha fått barn. For noen går det glatt fra 1 dag, andre sliter med babyblues, amming, kolikk-unge, slitsomme besøk, fysiske plager, osv. Det vet jeg en del om, men tviler på at du gjør det.
rødhette* Skrevet 30. desember 2006 #18 Skrevet 30. desember 2006 Jeg leste innlegget høyt for sambo, bare for å høre hans reaksjon (selv om jeg regna med jeg visste hva han ville si). Både han og jeg mener det samme: så kort tid etter termindato blir helt feil. Både fordi babyen kan bli født etter termindato, og fordi det er for nært fødsel om babyen skulle bli født rundt termindato. Sambo mente at 2 mnd etter fødsel var greit, men at han ville ikke reist så langt bort de to første mnd. Men at etter det, var det greit, så lenge formen til mor og baby var bra.
Gjest Skrevet 30. desember 2006 #19 Skrevet 30. desember 2006 rødhette *fødeklar*, du har det jeg kaller en oppegående mann
rødhette* Skrevet 30. desember 2006 #20 Skrevet 30. desember 2006 Han er meget oppegående, ja Er ikke uten grunn jeg elsker han over alt
Mamman til M&E Skrevet 30. desember 2006 #21 Skrevet 30. desember 2006 Klart han ikke skal planlegge en tur to uker etter termin! Guttene kan vente, det kommer flere store kamper! Synes det er en selvsagt ting at mannen ikke reiser bort den første tiden, da alt er ukjent og kanskje litt skummelt også.
Bibbi W Skrevet 30. desember 2006 #22 Skrevet 30. desember 2006 Helt ok med en guttetur, dersom man har tid, penger og anledning til det. Det synes jeg IKKE din man har. Synes det er helt uaktuelt 2 uker etter termin. Hadde vært noe annet når babyen er noen måneder. I tillegg sier du at dere ikke har så mye penger, og da er det vel ikke noe å diskutere. Håper mannen din innser dette av seg selv, slik at du slipper å føle deg som en bitch som nekter han. Lykke til:-)
lettereforvirra Skrevet 30. desember 2006 #23 Skrevet 30. desember 2006 Kjære deg! Jeg hadde aldri i livet latt samboeren min dratt på heisatur så nært termin! Helt uaktuelt. Kan du dra på heisatur da kanskje? Dessuten trenger du støtte og hjelp om du måtte trenge det. Om du er førstegangsfødende vet du jo ikke hvordan du reagerer når du kommer hjem fra sykehuset. Når jeg fikk min første var jeg så opp og ned. Gråt for det meste og trengte mye hjelp. Jeg hadde keisersnitt så ikke kunne jeg løfte stort heller. Jeg var totalt avhengig av at samboer skulle hjelpe meg. Ikke bare med en gang jeg kom hjem fra sykehuset men en god stund fremover også. Regner med at samboeren din er i jobb og da ser du han ikke på dagtid? Helgene hos oss er prioritert til familien . Nå venter vi nr 2 og har ei jente på ett år. Tror jeg også hadde truet med å flytte ut hvis samboeren min hadde ville reist på drikketur på vennene sine. Det går tusenvis av fotballkamper , men de første månedene med sitt eget barn får han aldri igjen. "kvalitetstid "med gutta får han ta igjen, det er nå min mening.
peppa Skrevet 30. desember 2006 #24 Skrevet 30. desember 2006 Er jo fryktelig vanskelig å planlegge, da. Dersom babyen kommer før eller til termin, og alt går greit, så synes jeg ikke det ville vært så ille om mannen min hadde reist, dersom jeg ikke hadde flere barn enn babyen å ta meg av. Men dersom babyen kommer senere enn termin, eller det er problemer av noe slag, du er veldig sliten osv, så blir det feil at han drar, synes jeg. Og siden det er vanskelig å forutse noe av dette, så er det vel tryggest og enklest at han holder seg hjemme. Med mindre han kan bestemme/ombestemme seg i siste liten. Men altså totalt negativ ville ikke jeg vært i utgangspunktet.
**chrissy-the sweetest thing** Skrevet 31. desember 2006 #25 Skrevet 31. desember 2006 jeg hadde heller IKKE godtatt dette....du trenger hjelp,støtte og masse kjærlighet rett etter eller under en fødsel! tenk hvor mye nytt å rart som skjer,du komer sikkert til å ha mye rare følelser pga alle hormonene som skal ut også.men ikke minst skal han like mye som deg "bli kjent" med barnet med en gang det er ute i verden. u go ,girl....stå på ditt :-) han må ta ansvar!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå