Gå til innhold

Er jeg en egoist hvis jeg slutter å amme nå???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter igjen på grensen til brystbetennelse og har mega soppinfeksjon... brystene verker og det er ingen ting som hjelper.

Gutten min på 10 uker henger i puppen hver time...(i 2 dager nå) og jeg ammer han hver 2 time om natta....

Står og ser meg selv i speilet og vil bare kutte ammingen men får så dårlig samvittighet.... men jeg har det så travelt med to andre barn på 2 og 3 år som aldri får noe mamma tid...for jeg enten ammer eller sover eller rett og slett må ha noen minutter for meg selv...

Skal jeg slutte eller tvinge meg gjennom disse infeksjonene...hodet sier stopp men hjertet sier fortsett....

Skrevet

langt ifra! Får du noen minutter for deg selv så får du mer energi, som igjen fører til at du har mere overskudd som mamma!

tror du gør både deg selv og dine tre barn en stor tjeneste om du setter helsa di i første rekke!

mamming er myyyye bedre enn amming!!

Skrevet

Føler at det er et enormt ammepress rundt om...og at jeg burde amme videre men brystene er så såre at jeg nesten gråter meg gjennom hver amming...

Gutten min river og sliter i brystet som om han ikke får nok..

Takk for at du ikke "slakter" meg pga dette.....

Skrevet

Helt enig, mamming er MYE viktigere enn amming!!!! :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er å ha sånne problemer med ammingen men må bare si deT; gjør det du føler er rett, drit i ammepresset! Hvis du ikke har det bra sånn ting er nå, slutt å amme. Ingen vits i å plage seg selv unødig. Mm er bra, jada, men til hvilken pris?

Er jo faktisk bedre for barna at de har en blid og fornøyd mamma med overskudd enn en utslitt mamma med vonde såre pupper osm ikke har tid til dem!

Nei, amming er overvurdert i enkelte situasjoner!

Skrevet

Det blir folk av flaskebarna også:) Tro det eller ei;) Gjør som du føler er best for deg og familien din. Høres ut som flaska kan være ett godt alternativ for deg, det er ikke greit å slite sånn.

Gjest leelu23 - fikk Tobias 2/12-06
Skrevet

Jeg syns ikke du er egoist da nei.

Jeg sluttet å amme når lille var 10 dager. Nyttet ikke å sitte å amme 5 timer i strekk hver eneste natt.. jeg hang jo ikke sammen tilslutt. Han ble aldri mett og var grinete. Jeg kjøpte pumpe - men da kom det ikke en dråpe-så for meg var mme og flaske løsningen- noe helsesøster var HELT enig i.

Ammepress driter jeg langt i. Alle er forskjellige og jeg merker at det er mange som reagerer med skrekk og vantro når jeg sier jeg ikke ammer, rart.. skulle tro jeg mishandlet gutten min..

Skrevet

Ikke egoistisk i hele tatt, du tenker jo på hele familien din!

Uff vet hva du går gjennom ang den soppen og at hun alltid hang i brystet mitt, satt og gråt av smerte i begynnelsen jeg også. Veslemor er min førstefødte så da er man jo så usikker og hører på alt og alle, og ammingen har gått seg til nå. Men hadde jeg fått sånn med nr to tror jeg at jeg hadde sluttet ja!

Skrevet

Hvis du sliter med samvittighet kan du jo begynne med å gi bare noen av måltidene på flaske. Bare det kommer sikkert til å hjelpe. Og så lenge han "spiser pupp" noen måltider vil ikke melken forsvinne helt med det første, men du vil nok kanskje bli kvitt en del av sprengen etterhvert. Men jeg synes ikke du er egoistisk. Jeg ga meg til slutt jeg også, og alle er mye mer fornøyd. Ikke minst faren som nå får delta i matingen!

Skrevet

Nei, det er ikke egoistisk hvis du slutter å amme nå! Jeg gav opp ammingen etter 5 uker pga feil sugetak av babyen, noe som resulterte i utrolig såre brystvorter. AUU! Ettar at jeg begynte med mme på flaske har vi fått det MYE bedre! Mye mer kos nå når vi slipper å ligge uendelig mange timer i senga om dagen å amme. (klarte nemlig bare å amme liggende). Helsesøster sa til meg at man skulle ikke amme for enhver pris og slite seg ut på det. Viktig å kose seg med babyen når den er liten også!

Håper det ordner seg for dere. Lykke til! Husk at du må tenke litt på deg selv også :-)

Skrevet

Du er langt fra noen egoist hvis du slutte å amme... For da er isåfall eg det også. Jenta mi skrek hver gang hun ble lagt til på sykehuset, og når vi kom hjem fikk jeg det heller ikke til. Jeg fikk migrene av alt hysteriet, og valgte derfor å tenke mer på meg selv, enn på at ho fikk alle disse viktige stoffene i seg. Det er masse fine stoffer i mme også! Jeg har en venninne som har amma på seg flere brystbetennelser, og som måtte på sykehuset for å legge inn et dren i brystet pga tette kanaler, og det unner jeg ingen andre å få. Ho er ganske sta, men måtte jo bare få hjelp for det til slutt. Ho hadde masse melk som ho hadde fryst ned, men hadde nok måtte ty til mme om ho ikkje hadde hatt det...

Så gjør det du føler er best for deg og barna dine!

Skrevet

Jeg synes ikke det ville være egoistisk av deg om du valgte å slutte. Men kan komme med noen råd til deg om du likevel fortsetter å amme... Min søster slet med de samme problemene som deg, og jeg har fått med meg noen tips...

Mot soppen fikk hun beskjed om å minimalisere sukkerintaket og ta bio acidophilus (kjøpes på apoteket) og å drikke biola. Hun pumpet seg å ga datteren på flaske mot sårheten på brystvortene. Hormonsprayen i nesa gjør at melka kommer lett og at man ikke må pumpe så lenge. Elektrisk pumpe er mer skånsom enn manuell.

Selv har jeg erfart av ved stress og lite søvn får jeg mindre melk. Er man sliten og trett og ikke har nok melk, vil barnet ha ofte og man blir mer sliten.. Kanskje du har noen rundt deg som kan avlaste et par måltid med tillegg sånn at du kan få hvile?!

Pupp er ikke alt :-)

Lykke til!!

Skrevet

Hei igjen! Glemte å si at de gangene jeg har hatt tette melkeganger har jeg gått i dusjen etter hver amming og tømt puppene ved å håndmelke meg. Varm klut på puppen og massering mens man ammer (eller pumper seg, som jeg synes var lettest) hjelper også godt.

Var for trett en gang jeg fikk tette melkeganger, og det endte opp i brystbetennelse og 40 i feber. Sengeliggende i 4 dager.

Tette melkeganger henger også sammen med stress og tretthet. Så det er veldig viktig med hvile!!

Skrevet

på tide å være litt mamma tror jeg, bare kutt hele amminga du, og kos deg me barna dine!

Skrevet

Hvis han har økedager i 2 dager, så roer det seg sikkert snart.

Men hva med å gi både mm og mme...? Mme om kvelden kansje?

Noen barn sover jo lenger på det.

Jeg ville ikke kuttet ut ammingen tvert i allefall. Bedre å kjøre begge deler da...

Skrevet

Jeg kom meg ikke over kneika, jeg fikk aldri til amming, dreiv å pumpa på dråper til en liten kropp som fikk melk i sonde. Jeg har i ettertid tenkt at jeg gav opp for tidlig, fordi om det til slutt ble tørt, at jeg valgt letteste utvei der og da.

For noe de som ikke har brukt flaske ikke vet om er alt flaske styret. Ulike flasker og smokker, og hvilke ungene liker, så slutter de på den ene og begynner på den andre. Så skal en vaske og koke og blande.

En skal alltid ha melk i hus, og ikke minst skal en alltid ha melk med seg. Men melka skal ikke bli sur, og den skal varmes, mens man er ute på tur.

Ungen må som regel vente på mat, fordi melka er enten for varm, eller så er den kald.

Ikke en gang kan jeg si det er fordel fordi da kan sambo ta nattmaten. Barnet sutrer i armkroken min mens han går ned og varmer melk, eller blander melk. En slipper ikke unna der heller, det er jo myte nummer en.

Nei tenk det er fint med pupp, av egoistiske årsaker også.

Slakter deg ikke, kom meg som sagt ikke gjennom kneika selv, og det er jo noe helt annet å amme når det går knirkefritt enn når det går skeis.

Men det er ikke den lettvindte løsningen å gå for flaske, det er styr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...