susan Skrevet 30. desember 2006 #1 Del Skrevet 30. desember 2006 var på kontroll 28.12,er 27 veker i morga.livmorhalsen er no 2 cm på meg og dei er redd den skal svikte.tv 1 ligger langt nede.kjempevondt!! og gå.vi vill ikkje at du skal føde enda seie legen med et smil,du må ta det med ro.det er enkelt med 3 aktive små heime og ingen til og avlaste meg.det som irriterer meg er at ingen forteller meg ka som skjer om fødselen starter..får so lite info..vil jo at alt skal gå bra med jentene mine..noken her som kan fortelle meg litt?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7590258-veit-ikkje-ka-eg-heilt-skal-tenke-no/
kjærlighetsbarn i magen Skrevet 30. desember 2006 #2 Del Skrevet 30. desember 2006 skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan. Har du forresten målt livmorhalsen før? Det er viktig å ha noe å sammenlikne med, for enkelte har kortere livmorhals enn andre. Jeg hadde 4 cm lenge, men i uke 32 så var den plutselig 2,5. Da ble jeg lagt inn på observasjonspost for å ligge. Fikk også lungemodningsprøyte i tilfelle fødselen skulle sette igang. Det er fordi dette entzymet utvikles hos barna først i uke 34. Det gjør at lungene ikke faller sammen når de blir født. Da jeg lå inne fikk jeg bare lov til å gå på wc og dusje, ble der bare i 5 dager, for livmorhalsen økte mens jeg vare der. Dro hjem og lå endel på sofaen istede. På ullevål gir de rutinemessig lungemodningssprøyte hvis man har kommet kortere enn uke 34, så du bør høre med legen ang dette. Vet om fler som har født rundt den tiden du er i, og da må barna være en stund på nyfødt intensiv for det er ofte problemer med pusten. De trenger ofte hjelp til å puste og blir lagt på en maskin som hjelper dem med det. Eller så er ikke sugerefleksen utviklet, troir det skjer først i uke 36, så de må få mat gjennom en sonde i nesa. Håper det var noe til hjelp. Men vit at det er mange som får målt kort livmorhals uten at det trenger å skje noe på lenge. Men ro er viktig. Tyngdekraften bidrar ikke akkurat til at livmorhalsen blir lengre. Det er fler som har født tvillinger tidlig på tvillingforum. Kanskje du finner noe mer utfyllende info der (www.dobbelglede.com) Jeg har selv kommet til 36 + 2, så livmorhalsen har holdt enn så lenge. Lykke til videre. Hååper det er noen som kan hjelpe deg hjemme med barna, kanskje kommunen har noe tilbud til avlastning for deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7590258-veit-ikkje-ka-eg-heilt-skal-tenke-no/#findComment-7590527
susan Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 2. januar 2007 tusen takk for et fint svar..har blitt målt til 4 cm tidligare eg m..målet mitt er foreløbig og komme til veke 32 so tar vi det der fra:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7590258-veit-ikkje-ka-eg-heilt-skal-tenke-no/#findComment-7612655
super_mamma Skrevet 2. januar 2007 #4 Del Skrevet 2. januar 2007 Hei kjære susan Da jeg gikk gravid med tvillingene mine ble jeg i uke 24 målt med 18mm kort livmorhals. Det var min første måling og jeg ble lagt inn på sykehus sporenstriks. Jeg lå flatt og fikk gå på do 4 ganger om dagen og dusje 2 ganger i uken. Det var alt jeg fikk lov til å reise meg opp. Sånn holdt jeg på i 8 uker. Slitsom fordi jeg hadde en toåring hjemme som ikke skjønte hvorfor ikke mamma kunne bo hjemme. Og utrolig kjedelig!!!!!!!!!! Da jeg kom til uke 32 fikk jeg lov til å dra hjem fordi det ikke var noen krise dersom fødselen startet. Men jeg var flink å lå for det meste i to uker hjemme også før jeg ble aktiv. Måtte jo trene meg opp. Hadde jo ingen muskler igjen. Gutta kom i uke 36+6 friske og raske. Jeg er veldig glad for at jeg var flink til å ligge ( lå på rom med noen som ikke var like flinke- og de fødte for tidlig og måtte ha barna i måneder på sykehus). Mitt råd!!! Ligg så mye du kan. Krev hjelp med barna dine. Lykke til videre. Håper de holder seg der litt til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7590258-veit-ikkje-ka-eg-heilt-skal-tenke-no/#findComment-7614719
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå