Gå til innhold

vanlig spedbarn kaster opp????

Anbefalte innlegg

Skrevet

min gutt er snart 5 uker gammel.han kastet opp mye idag.ble litt beskymret.er det vanlig?? han får min melk.

Skrevet

Jenta vår gjorde det samme. Da hun var 1 uke gammel hadde hun noen voldsomme sprutbrekninger, og vi ringte til legevakta. Pga at hun var så liten, ville legen gjerne se på henne og vi tok turen til legen. Han kjente på magen hennes og kom fram til at vi måtte følge med på vekta hennes. Hvis hun la godt på seg, var det ikke noe farlig.

Det viste seg at det ikke var noe galt med jenta vår. Hun spydde ganske ofte i en periode, men la likevel godt på seg. Nå er hun 3-4 mnd og det er lenge siden sist hun spydde. Hun gulper litt noen ganger, men det er ikke ofte lenger.

Tror ikke du trenger å bekymre deg, men om han skulle fortsette å spy mye, ville jeg kontaktet lege for sikkerhetsskyld.

Skrevet

Heia

Det er veldig vanlig at spebarn gulper......ofte ser det mer ut enn det er:)

Skjønner godt at du blir bekymret siden mat er jo litt viktig for de små. Som regel er det på grunn av de har spist litt mye eller ikke har fått gulpet skikkelig. Lukkemuskelen mellom spiserør og tarm er ikke sikkeli utviklet ennå. Så lenge almenntilstanden er bra og ikke har feber. så er det ingen fare.

Jeg har ei datter på 2 måneder som plutselig begynte å gulpe på onsdag....ble litt stressa da. Alt kom opp!!! Siden hun fikk bare tørre bleier( ingen urin og avføring) på et døgn gikk vi til legen.HAn sa at det kunne være denne lukkemuskelen. Han anbealte å gi korte, men flere måltider. Snakte også med helsesøster. hun sa at det kunne være at jeg har spist veldig kraftig kost i det siste. I mitt tilfelle så er det nok det siste....har spist tonn med pinnekjøtt og sjokolade i jula:)

Så det jeg gjorde var å amme henne slik at hun nærmest satt i fanget mitt ca hver time. etter at hun var ferdig ventet jeg ei stund før jeg tok henne over skulderen for å rape. Var veldig nøye med å få ut rapen:)

I dag har hun ikke gulpet en eneste gang....hurra:) + hun hadde ei real tissebleie:D

Skrevet

Jenta vår spydde mellom 4 og 6 ganger i døgnet (ofte om natta) frem til hun var 3 mnd. Det var ordentlig oppkast, ikke noe gulping. Vi var på helsest. og hos legen flere ganger for å følge med på vekta hennes. Hun greide å legge på seg likevel, og vokste av seg brekningene. Nå er hun 5 mnd og kaster aldri opp lengre.

Skrevet

Vår lille gutt har spydd mye ja:)

Fra dag 1 har han hatt sprutbrekninger 2-3 ganger for dag, der ALT kom opp. Han har aldri gådd å små gulpet, bare alt eller ingenting.

da ha ble 4 mnd ble det bedre. Men da vi begynte med fast føde da han var 6 mnd, var det på an igjen..ble bedre etter et par mnd, nå er det ikke så ofte lengre, kan vel gå en dag mellom hver gang.

Skrevet

vi har også hatt en sprutgulper, kunne gulpe 30-40 cm ut i lufta... helt enormt. Men det ble bedre da jeg kuttet ut å drikke melk, spise grøt, sjokolade og andre produkter med mye melk. Han har rett og slett vært veldig ømfintlig for kumelk og det er veldig vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...