Anonym bruker Skrevet 30. desember 2006 #1 Skrevet 30. desember 2006 Venter snart min førstefødte, og får i noen øyeblikk panikk fordi jeg føler jeg ikke har peiling på så mange ting...... :-( Har noen spørsmål til dere erfarne: Her vi bor på det indre østlandet kan det bli skikkelig kaldt i februar/mars. Har arvet en skinnpose til vogna - hva skal jeg kle på i tillegg? Trenger h*n dyne og yttertøy? Ved vanlig innendørstemperatur - hva er greit å ha på da? Strømpebukse + bukse, eller holder det med det ene? På sykehuset blir babyene hatt på lue med en gang. Har man på lue hele tiden hjemme også.....? Har kjøpt en del tynne bomullsluer, men det er vel ikke nok til å ha på utendørs, f.eks på vei hjem fra sykehuset? *litt flau for dumme spørsmål* På forhånd takk! :-)
Mot alle odds Skrevet 30. desember 2006 #2 Skrevet 30. desember 2006 Rolig, rolig... Det er ikke så mye du trenger i begynnelsen og peilingen kommer etter hvert ! Jeg har oppdradd tre barn og venter min nummer 4 i april. Bor selv på indre Østlandet nå. Det er mye greiere å kle på de nyfødte utendørs, for de ligger jo pal stille - problemene begynner når ungen blir større :-) Lue tar man bare på når de er helt nyfødte, fordi de er så følsomme for varmetap før de har lært å tilpasse seg verden utenfor livmora. Fullbårne babyer trenger sjelden lue innendørs etter den første dagen. eller så. Utendørs i vinterkulda: (Er det under minus ti bør man nok unngå å ta ut nyfødte i vogn og liknende) I tillegg til skinnpose ville jeg nok tatt på en vinterlue(se under) og en "kjøredress" - tykk dress, strikket eller i boblestoff f eks. Vinterlue: Tynn bomullslue er altfor tynt utendørs om vinteren. Den er fin å ha INNI vinterlua, som bør være strikket ull eller tykt stoff, f eks boblestoff. Hvis du har tid og lyst til å strikke, kan jeg sende deg en oppskrift på en genial lue som alltid sitter på plass og kan strikkes i ulike størrelser og garntykkelser. Det ALLER beste i sprengkulde syntes jeg var å ta ungen i bæresele på magen under eget yttertøy - kjempekoselig og alltid varmt nok. Innendørs i vanlig temperatur har jeg brukt brillebukse + trøye (eller body) og sparkebukse. Evt en tynn strikkejakke i tillegg. Det spørs litt hvor varmt man har det inne. Det er stor forskjell på 19 og 24 grader for en liten en. På vei hjem fra sykehuset: Putt barnet i bilsetet iført vanlige inneklær med en liten jakke. Pluss på med en lue (litt avhengig av hvor langt det er å gå til bilen og om bilen er varm. Pakk inn hele stasen godt med en dyne og bær ut i bilen.
ennaH Skrevet 31. desember 2006 #3 Skrevet 31. desember 2006 Husk votter også, i tillegg til ull-lue, utedress, ullsokker og utepose. I alle fall så lenge utedressen ikke er så stor at hendene gjemmes inne i dressen. Nøstebarn har noen supre ull-luer fra størrelse nyfødt. Det er ullhjelmer, som også fungerer som hals/skjerf. Tror de sender over hele landet, dersom du ikke skal innom Oslo den nærmeste tida.
ennaH Skrevet 31. desember 2006 #4 Skrevet 31. desember 2006 PS. Det viktigste er å kjenne etter i nakken om barnet ditt er for kald/varm. Klærne over passer fint i fem minus, men kan bli vel varmt i fem pluss eller mer. Noen barn fryser lett, og trenger mye klær. Andre svetter bare du puster på dem.
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 31. desember 2006 #5 Skrevet 31. desember 2006 Til "Mot alle odds": Jeg takker hjerne ja til strikkeoppskriften på den lua! Den høres helt genial ut! Vil forøvrig også takke for et så utfyllende svar, selv om jeg ikke er HI, så var jeg akkurat iferd i å legge ut et lignende panikk-innlegg:) Så tusen takk:)
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 31. desember 2006 #6 Skrevet 31. desember 2006 Nå skriver jeg feil her! gjerne, ikke hjerne;)
Mot alle odds Skrevet 1. januar 2007 #7 Skrevet 1. januar 2007 Garntykkelse: 27 m / 10 cm Pinner: 2 1/2 Størrelse: 0-3 måneder Legg opp på pinne nr 2 1/2 32 m og strikk rillestrikk (alle pinner rett) fram og tilbake. Fell samtidig 1m i begynnelsen og øk 1 m i slutten av hver 2. pinne. Fell og øk 2 m innenfor kanten. (Det er hele tiden 32 på pinnen.) Når man har felt og økt 14 ganger, øker man 1 m i begynnelsen og feller 1 m i slutten av hver 2. pinne 14 ganger. Videre feller man 1 m i begynnelsen og øker 1 m i slutten av hver 2. pinne 7 ganger. Så øker man 1 m i begynnelsen og feller 1 m i slutten av hver 2. pinne 7 ganger. Videre feller man 1 m i begynnelsen og øker 1 m i slutten av hver 2. pinne 14 ganger. Til slutt øker man 1 m i begynnelsen og feller en m i slutten av hver 2. pinne 14 ganger. Fell av. Montering: Oppleggskanten og avfellingskanten sys sammen. Sy spissene sammen i toppen. Tvinn tråder og fest i de store spissene (knytebånd.) Merknader: Denne lua virker helt merkelig første gang man stikker den - den ser ut som et langt sik-sak bånd. Men har man strikket den en gang og sydd den sammen, skjønner man hvor genial den er. I så tynt garn som i oppskriften blir den nok for tynn for skikkelig vinterkulde. Bruker man tykkere garn, må man redusere antall m og omganger tilsvarende. Kan også strikkes i større størrelser for større barn. Lykke til ! :-)
mayaya Skrevet 1. januar 2007 #8 Skrevet 1. januar 2007 åh, nå skulle jeg ønske jeg kunne strikke :-)
Mot alle odds Skrevet 2. januar 2007 #9 Skrevet 2. januar 2007 Jeg strikker gjerne for deg, hvis du kan gi meg en adresse å sende til. (Har masse tid og restegarn :-) Farge ? Størrelse ?
mayaya Skrevet 2. januar 2007 #10 Skrevet 2. januar 2007 Mener du det? Er du verdens snilleste, eller? Har du en mailadresse da?
Mot alle odds Skrevet 2. januar 2007 #11 Skrevet 2. januar 2007 Ja, klart det. Denslags er da bare hyggelig. Du kan bruke min mailadr: [email protected] Husk farge, størrelse og tykkelse (hvis ikke bany ull, hvor tykt garn ?)l
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå