Gå til innhold

Grøt/Mos/MME.....hvor mye??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...noen som kan hjelpe meg litt?? :-)

Er mamma for første gang og vår lille prins er nå 4 måneder. Han får MME, 5-6 måltider i døgnet. Har lyst å prøve litt fastere føde, men er rett og slett litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Skal det gis i tillegg til MME eller skal det erstatte ett av melke måltidene? Regner med det skal gjøre det etterhvert, men nå er det vel tid for bare litt testing er det ikke? Hvordan blir det senere...stopper man helt med MME, hvor ofte gir man grøt/mos..... Er en smule grønn kan man si og blir rett og slett litt forvirret av det som står i bøkene...

Kort sagt: hva er oppskriften fremover ?? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I starten bør du lage litt tynn grøt,nesten flytende og bare gi han noen få skjeer. Gi i forbindelse med vanlig måltid nå i starten. Og burde gi på formiddagen,hvis han får vondt i magen blir ikke natten ødelagt.

Etterhvert som du ser det går bra kan du øke porsjon,gjerne gi om kvelden og gjøre grøten tykkere.

Når han er oppe i en god porsjon grøt kan du prøve å droppe ett flaske måltid. Gutten min fant ut av dette selv og droppet 3 flasker melk i løpet av 4 dager. Da var han oppe i 2 porsjoner grøt daglig.

Hvor lang tid du bruker på tilvenning til fast føde blir bestemt av babyen,om han liker det og tåler det godt.

Noen bruker knapt 2 uker fra første smak til full porsjon,mens andre kan bruke flere mnd.

Du velger selv om du vil begynne med grøt eller mos,men gi det du velger i små prosjoner noen dager for å se at han ikke reagerer på det. Så introdusere 1 og 1 ny smak,dette kan gå tregt i starten,men er baby glad i mat og liker det du tilbyr kan det gå ganske fort.

Gutten min er nå 7,5mnd og spiser stort sett det meste jeg tilbyr han.

Lykke til :)

Skrevet

Vår gutt er 5 måneder om et par dager. Han har fått grøt fom 4 mnd. Dette gjorde vi fordi han virket sulten ofte, og jeg var lei av å amme hele dagen. Jeg må dele med deg min erfaring. IKKE gi full porsjon grøt første gang. Kjempeviktig å øke gradvis. Det endte med full forstoppelse for gutten vår. Det var fordi jeg begnte med full porsjon Også er det viktig å Begynne med ganske tynn grøt. Prøv et par teskjeer. Kan med fordel gi flasken først, det er den viktigste maten til babyen ennå. Så topper du med litt grøt etterpå. Hold deg til en type grøt/mos et par uker før du prøver noe nytt. Hvs han ikke liker det, kan du gjerne vente et par dager før du prøver igjen. Anbefaler å bruke grøt som er laget til 4 mnd. IKKE gluten! Ris/mais grøt er visst de snilleste grøt typene. Men for tykk grøt er ikke bra.Bland godt ut. Noen har anbefalt Holle barnegrøt fra helsekosten til meg, men jeg har ennå ikke prøvd den. Hvis barnet dtt får veldig hard mage kan det være du gir for mye grøt. Husk at tarmene skal tilpase seg. Lykke til :)

Skrevet

Vi har begynt å gi velling. Gir 160 ml melk og 4 målesjeer (fra NAN) med mais grøt. Så gir vi det på flaske. Hun skjønner ikke hvordan hun skal spise grøt. Da erstatter vi måltidet med vellingen. Begynte å gjøre det til to måltider i dag. begynte med måltid nr to på dagen, er ofte sulten da:) så skal vi gi til kveldsmat og. Vi gir det med Dr. Brown level Y smokkene. Fungerer kjempebra for oss, så får vi gå over til annen kosistens etterhvert. Hun er snart 4 mnd.

Lykke til!

Skrevet

Glemte å skrive at vi ikek begynte direkte med en hel flaske. ga først et par ts,med grøt, men det klarte hun ikke. Så begynte vi med halv flaske og resten melk til et måltid. Kom fort opp i hel flaske velling:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...