Gå til innhold

hvis det er så farlig for babyer å se tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor går folk på babykino da? for jeg regner med babyene er med i kinosalen eller har man pass til dem?

Skrevet

ja det er sant.. har aldri hørt noe leger e.l komme ut å advare mot babykino?

Skrevet

Hva er det som er så farlig med å se på tv?

Er da vel ikke noen som sitter i timesvis forran tv'n med en liten en?

lurer

Skrevet

har et par ganger hørt at de kan få epilepsi lettere om de ser mye på tv..

Skrevet

har vært tråder her inne flere ganger ang. dette. nei, man lar dem ikke sitte å se tv i timesvis, men noen gjør det i kortere perioder.

Skrevet

Jeg har faktisk spurt på HS etter å ha lest mye om dette her inne. Der lo de nesten av meg og sa at det er bare TULL at det er farlig for de små å se på tv.

Farlig for de med epilepsi som kan få anfall av mye flimring på tven, men ikke farlig for en frisk baby!!

Hvor vidt det er nødvendig for en baby å se på tv er en annen sak..

Skrevet

ikke farlig for baby å se på tv. men tv titting kan trigge epilepsi hos babyen.. dette gjelder selvsagt kun dersom baby allerede er disponert for epilepsi!!

legemamma

Skrevet

Har hørt at det var farlig for babyer å se på tv FØR i tiden.

Da hadde de andre lysrør i tv som kunne skade øynene over lengre tid.

Skrevet

så da vil epilepsien komme en dag uansett liksom? eller kan de at de ser tv være avgjørende på om de får det?

Skrevet

har ikke noe med type tv og lysstoffrør eller ikke å gjøre.. og ikke avgjørende for at ungen får epilepsi...unger med epilepsi kan få sitt første anfall trigget om tv titter, slik at man oppdager det for første gang.. men tv titting i seg selv "skaper" ikke epilepsi!!

legemamma

Skrevet

Epilepsi får man ved hjerneskade (medfødt eller at man slår hodet) og da kan blinkende lys trigge et anfall, men da er vel sjansen stor for at man hadde fått utløst det til slutt uansett stor, enten som baby eller i puberteten.

Anfall kan komme av mye mer enn bare tv. Generelt kan man få anfall av for lite mat og søvn, for mye stress, alkohol (uaktuelt for babyer da!!!), blinkende lys (disco lys). Det er nok mulig at både tv og kino kan utløse anfall, men da hadde de nok kommet uansett.

Det er også mulig å vokse av seg epilepsi og behøver ikke være jordens undergang (men selvsagt ikke noe man ønsker seg). Jeg er oppvokst med epilepsi, denne har forsvunnet av seg seg selv, mange som får anfall som barn har et par anfall og så aldri igjen.

Skrevet

Tv er livsfarlige saker det asså!

Også for oss voksne...

Man kan bli drapsmenn/kvinner, man kan f depresjoner osv, men hindrer det oss i å se på TV?!

Hele greien med TV er nok litt overvurdert, men det er jo klart at individer som alle har problemer på et eller annet plan fra før kan bli verre av tv, feks meget lav intelligens og problemer med å skille mellom virkelighet og fiksjon kan ende i drap. (mange eksempler på dette i USA)

Skrevet

Tja..har ikke vært på Babykino, men har igrunn ikke så lyst, heller! Vil mye heller ha barnepass og gå på kino alene, jeg kan neppe konsentrere meg om en film hvis jenta mi er med. Regner med lyden er dempet, alt annet ville være skandale! Babykino skader neppe barnet, men kan ikke se at det skulle være godt for henne, heller ;) Akkurat som TV!

Hihi skikkelig frk negativ her i kveld!

Skrevet

Spurte hs om dette, og hun sa, som hun sier med "alt annet" - alt med måte. Jeg har lurt på det samme da jeg har vært på kjøpesenteret, der har hun vært utsatt for mye sterkere stimulering, og det kan hun ikke snu seg vekk fra. Barn sier fra når de har fått for mye, det viktigste er at babyen kan få snu seg vekk.

Skrevet

Jeg har vært på babybio fire ganger med Tassen, fra han var ca. 3-6 mnd. Etter det syns jeg han ble for stor, han fant ikke roen og sov ikke like mye. Babybio er for de VOKSNE, ikke for barna, så det er jo noe du går på for din egen del, for å få litt avveksling i hverdagen. Når babyen er liten og sover mye er dette glimrende. Når barna blir større syns jeg det virker dumt, man må passe på en som kravler rundt og får ikke fulgt med på filmen. Tassen har sett både Mission Impossible 3 og Xmen 3, det var masse smell og bang og dramatikk, han leet ikke på øyelokket. Han har ikke tatt skade av det, det er jeg helt sikker på.

Det er selvsagt ikke nødvendig for en baby å sitte timevis å se på tv. Men jeg kjenner unger på 3 år som kan f.eks. kose seg med en Disney-film - de kan sitte konsentrert og følge med på en film i en og en halv time. Samtidig vet jeg om andre barn på samme alder som ikke klarer å se mer enn 3-5 minutter før de mister interessen og ikke har mer konsentrasjon. Personlig håper jeg at tassen min vil bli av den typen som kan sitte rolig og konsentrert i mer enn 5 minutter, så både han og vi kan få glede av en tegnefilm i ny og ne. Tassen er 10 mnd og syns allerede det er stas med 5 minutter med Teletubbies. Jeg har ingen betenkeligheter med å la han se litt innimellom.

Skrevet

Aldri hørt om at dette kan være farlig...Tviler på at man kan få epilepsi av å se på tv?? Det er heller di som har påvist epilepsi som kan få anfall av lyset som blinker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...