Gå til innhold

Asterixa med alle barna!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke du gi oss desperate mødre noen råd til hvordan å få babyen til å sovne selv, hvordan unngå nattevåk, skal man samsove eller ei, hvordan få baby til å sove i egen seng, skal man nattavvenne eller går det av seg selv osv osv osv...

Jeg har en sønn på 7 mnd som jeg for tiden må amme eller bysse i søvn, når ha n våkner før midnatt vil han ikke sove i egen seng og sover i vår, våkner 2-3 ganger til i løpet av natta og vil stå opp kl 06:00

Han får fast føde - 2 grøtposjoner av ca 100 ml vann og middag, ca et halvt middagsglass pluss amming 2-3 ganger i tillegg til om natta..

Jeg er desperat etter søvn.. og tenker at neste barn, da skal jeg skape rutiner fra dag 1..

er så nyskjerrig på hvordan du har gjort dette med barna dine, du har jo sikkert vært gjennom det meste:)

Klemmer fra

Skrevet

Samsover med våre til de er 1 1/2 - 2 år og deretter ligger de i egen seng på vårt rom omtrent like lenge. Ammet i søv gjør jeg lenge, bare kos det. Overgangene til egen seng tar vi gradvis og stresser ikke med rutiner, leggetid etc. Har aldri hatt noen problemer med søvn og legging.

Skrevet

wow!

har du aldri følt at du ikke får sovet nok? jeg syns det er kos med gutten vår i senga, men han vil ha pupp 3 ganger om natta nå, og jeg lurer på om jeg forvirrer ham ved å ligge vedsidenav, at han egentlig ikke trenger det?

Jeg elsker virkelig å være mamma og har lyst på mange barn - men når jeg ligger om natta og ikke får sove eller våkner kl 06 og han vil opp blir jeg nesten usikker... sukk.

Skrevet

Du har lov til å føle sånn når du er sliten, du mener det jo ikke. Selv har jeg litt dårlig samvittighet for at jeg elsker denne morgenstunden da babyen(og i juleferien også mannen) sover, jeg får drukket morgenkaffen og spist frokost.Ellers vet du vel at rutiner kan være alfa og omega. Hadde kjempeproblemer med snuppa vår fram til hun var en måned, begynte med leggerutiner og nå er det ikke noe problem. Må legge til at hun inntil nylig har vært et mareritt å få lagt på dagtid også.

Jeg er førstegangsmor og har en baby på 5 mnd, og har vært konsekvent på at hun IKKE skal sove i vår seng. Et vennepar av oss som gjorde det, og sliter veldig med å få jenta deres til å sove nå, hun er snart 2 år. Kan pappan ta noe av "drittjobben" med å venne han til egen seng? Gi han vann i stedet for pupp. Han er såpass stor at han skjønner hva dere sikter til, men det blir nok ikke lettere med alderen.

Men - vi har også alle våre måter å gjøre det på. Anbefaler deg å lese boken om søvn av Nina Misvær. Leste den nå etter at soverutinene våre var kommet på plass :S

Skrevet

Og jeg vil gjerne anbefale en bok av Elizabeth Pantley som heter The No-cry Sleep Solution (pass i så tilfelle på å få den som handler om babyer og søvn, ikke den for "toddlers").

Hun er opptatt av å møte både barnets og morens behov om natten, og foreslår strategier for å få ned antall nattamminger og øke sovetid, uansett om dere legger babyen i egen seng eller dere samsover.

Denne boken går etter min mening mye mer på barnets OG morens premisser enn boken som blir anbefalt overfor.

Lykke til!

Skrevet

Ja, jeg trekker tilbake mitt bokforslag og sier meg enig med moo! :)

Skrevet

Hihi! Det var denne ammetåka da... :) Jeg leste utdrag fra boka da snuppa var liten, rundt en mnd, for som jeg nevnte hadde vi problemer med å få snuppa til å sove. Hs som anbefalte meg den faktisk!

Skrevet

Takk for tips. Jeg satt faktisk og bestilte den boka idag. det ble noe feil i bestillingen, men skal prøve igjen..

jeg tror litt av mitt problem er at jeg ikke klarer å sovne så lett etter at jeg har ammet. og når jeg vet at han kanskje våkner snart igjen, så ligger jeg og venter liksom... ikke bra.

igår var jeg helt desperat og kjøpte 5 selvutviklingsbøker.. og en barnepsykologibok.. føler meg helt tullete. har aldri kjøpt så mye "sånne" bøker før, men blitt helt vill etter dem etter at jeg fikk barn.. litt komisk.

Men denne no-cry-sleep greia har jeg skjønt at kan være verd å lese uansett, og jeg skal få tak i den og sette igang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...