Gå til innhold

Spekemat... PLEASE SVAR LITT RASKT!!

♥ Mamma'n til go'jenta GRAVID♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

... har ikke spist det hele sv.skapet, men fikk nettopp vite at vi får det servert i kveld...

Går det greit å spise det eller? Noen som vet? Det er (HJELP!!!) Gilde-spekemat da vertinna jobber på Gilde...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spis og kos deg! pass på å drikk mye vann til, spekematen du får er fersk, du kan holde deg unna den som har ligget åpnet 2-3 uker i kjøleskapet.

Skrevet

all spekemat fra gilde er visst varmebehandlet har jeg hørt.. prøv å se på gilde sine sider. uansett så hadde jeg tatt sjangsen jeg:)

Skrevet

Jeg har holdt meg helt unna spekemat. Tror gildes har vørt i fryseren, men jeg har ikke tatt sjangsen. Husker godt e-coli greiene...

Skrevet

Tror ikke det gjør så mye annen skade enn at du kanskje får litt mer vann i kroppen eller noe.... Drikk mye:-)

Skrevet

Jeg har spist det flere ganger iløpet av svangerskapet. Nå på slutten merker man jo at veannet hoper seg opp i ben og fingre så du får sjekke etterpå om du blir værre. Drikk mye vann og nyt maten. :)

Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen
Skrevet

Ingen som tenker på toksoplasmose her heller? Bare lurer e, ser ut som de fleste er mere opptatt av om det gir vann i kroppen? Fikk vite av jordmor at alt spekemat, om det er ferskt eller ikke skal man ligge unna(Salami,fårepølse,mårpølse oxo), for det er mer toksoplasmose smitte i fårekjøtt og svinekjøtt.. Bare lurer på hva folk tenker rundt det=)

Skrevet

Det er ganske rart, for jeg fikk beskjed om at jeg kan spise spekemat. Men at skulle se til at den ikke hadde ligget åpnet i kjøleskapet i mange uker.

Skrevet

Samma her:) Norsk spekemat har vært frosset ned,og skal ikke være skadelig.

Skrevet

Gildes spekemat er nok ikke varmebehandlet, det er jo derfor det kalles spekemat, men det har visst vært frosset. Riktig frysing kan ta knekken på parasitter, men ikke bakterier, f.eks. e-coli. Jeg følger rådene til matportalen, synes det er greiest. De har mer peiling på slikt enn jordmødre og leger sånn generelt sett.

Skrevet

ja det var det jeg mente, frosset. forskjellige beskjeder overalt, men den norske spekematen er vel ikke den med størst risiko å spise. uansett, man blir aldri ferdig med dette temaet. jeg spiser salami med god samvittighet, gidder ikke å være overhysterisk.

Skrevet

Har termin i januar og spiser spekemat jeg. Gjorde det samme med barn nr 1 som nå er to år.

Skrevet

Ja bare lurte e=) trenger jo ikke være hysterisk om èn ikke spiser det. Syns det er opp til hver enkelt e. Og om noen velger å spise det, så trenger vi andre ikke å rakke ned på dem for det...og omvendt. Godt nyttår=)med eller uten spekemat og biff tartar;)

Skrevet

Takk for alle svara:-) Snille vertinna hadde lagd salat og da,sånn at jeg kunne spise det om jeg ville!!! Så da ble det salat på meg!!!

Skrevet

mente ikke å rakke ned på de som velger å holde seg unna altså! :) opp til hver enkelt!

Skrevet

Hehe, om du mente me så tok e ikke me nær av det;) mener det samme som deg, atd et blir opp til hver enkel=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...