Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Det der med madrass...... Jeg skal da bruke en korg som har gått på rundgang i familien til min samboer.. Det er samme madrassen oppi den som den dagen den ble tatt i bruk. Altså førstemann som brukte den er min samboer på 31år.... Det vil med andre ord si at madrassen er 31 år å det MANGE som har brukt den. Jeg nevnte til min samboer og svigerforeldre og alle andre at jeg hadde lest her inne på barnimagen om at man bør ha ny madrass for hver unge. Å jeg skal fortelle dere at jeg fikk høre sanningsord tilbake!! De ble nesten irritert!! At man trenger ikke å bli hysterisk osv. Jeg nevnte også det der med krybbedød, at det var en av grunnene... Da fikk jeg til svar at det er INGEN som har funnet ut hva krybbedød egentlig kommer av... De ble nesten sinte på meg følte jeg... Men er det ikke sant da dere at etter at folk har tatt forhåndsregler som f.eks. ny madrass og ikke la barnet ligge på magen at krybbedøden har gått ned? Jeg leste litt om madrass osv på en link noen skrev her inne, er det noen som vet om den linken? Sånn at jeg kan vise dem dette? Å så sa de at jeg burde slutte å være inne på disse nettstedene, for man blir hysterisk og mer til av dette... Jeg er ikke enig i det heller jeg da. Synes det er kjekt at folk kan få hjelp, tips, veiledning og div. Jeg liker dere her inne på barnimagen jeg=) Vil ikke skrive nicket mitt her pga jeg vil ikke bli igjenkjent av eventuelt slekt og samboer
kozemamma*nå 2 barnsmor* Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 sorry as`kan ikke støtte dine svigers i denne saken ..en 31 år gammel madrass...excuse me!!!! haloooooooooooooo noe som har hørt om basselusker som ikke går bort kanskje??!! + at den madrassen bør jo være ganske loslitt da 31 år!!! nei du ...stå på ditt og skaff deg en ny madrass og hvis de er helt skrudd s får du bare kjøpe en i skjul da og ta vare på den gamle så når du gir den videre ,gi den viderer med den gamle madrassen.. husker ikke på noen linker til det om barnedødelighet ved madrassbruk .beklager..
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Hadde det vær i mitt hus den kurven skulle inn så hadde jeg kjøpt en ny madrass uten å si et ord. Barnet kan da ikke ligge på en madrass som er 31år gammel. Tenk på allt det støvet som er i den madrassen. Kanskje du skal spørre om de ville ha ligget i en seng med en så gammel madrass? Må bare legge til at jeg ikke er av den hysteriske sorten, men det må da finnes grenser. Når det gjelder det de sier om at man kan bli hysterisk av å være inne på disse nettsidene så kan jeg til dels være enig, men det kommer jo helt ann på deg selv. Hvis man er edruelig og litt sellektiv så kan det umulig skade å ha kontakt med andre i samme situasjon. Fortsett å bruke BiM du. Kan dessverre ikke hjelpe deg med den linken du etterlyser men jeg måtte bare kommentere innlegget ditt.
LillaGumman 07.02.07. Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 en link til infosiden til foreningen mot krybbedød ang madrasser, bekrefter det du sier og er kanskje noe å vise svigers? Hadde jeg vært som deg, så hadde jeg kjøpt ny mandrass, sagt noe sånt som: "Mulig at det er bare tull, men tenk OM det skjer da, også kjøte jeg aldri ny madrass..." http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Blås i svigers. De er da helt på jordet. DU er mamman, DU bestemmer hva som er best for barnet DITT! Det er sånn ja at madrassen bør byttes ut for hvert barn, pga faren for krybbedød. Det som er med gamle madrasser er at det er fare for oppblomstring av bakterier fra gammelt gulp, tiss, avføring osv. derfor bør de byttes ut mellom hvert barn. Gå inn på startsiden.no og søk på krybbedød, da kommer link til siden landsforeningen for krybbedød (eller noe sånt) og der står det om dette med madrass + andre ting for å forebygge krybbedød. For all del ikke bruk den gamle madrassen!
Maisie Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 Hadde bare kjøpt en madrass til den korga uten å si noe til dem, jeg. Det er jo ditt barn det gjelder. Selvfølgelig tar man en del ting med en klype salt her inne, men man får mye tips om nyttige ting, og lærer masse. Kanskje du kan søke litt rundt på nettet etter info om krybbedød, og så gi dem utskrift av det eller noe hvis de maser mere? Synes nå de høres mere hysteriske ut når de blir så opphissa av tanken på å kjøpe en ny madrass etter 30 år...
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #7 Skrevet 29. desember 2006 Takk for støtten! Jeg mener at selv om man bytter madrass mellom hver unge så er man ikke hysterisk, man er renslig.... Huff, men det er ikke kjekt å havne i sånn barne/babydiskusjon med svigers som skal være SÅÅÅ eksperter....
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #8 Skrevet 29. desember 2006 Men jeg leser dette på den linken... En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Vil det da si at svigers kan si " JA, SÅ VASK DEN PÅ 60 GRADER DA!!" Eller?
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Nei, men ærlig talt! Det der er da ikke å være hysterisk. Jeg ville ikke hatt en så gammel madrass til meg selv en gang. Kjøp ny!!
Gjest Skrevet 29. desember 2006 #10 Skrevet 29. desember 2006 KJØP NY MADRASS!!!!!!!! Du trenger ikke fortelle det til sivgers. Jeg hadde aldr lagt babyen ned på en så gammel madrass. En ting er krybbedød - er svigers leger eller forskere siden de sier at man ikke vet hva krybbedød egentlig kommer av? Man vet iallefall mye mer i dag enn for bare 10 år siden. En annen ting er allergi, sopp alle slags bakterier o.l som har samlet seg inne i den madrassene i løpet av 31 år - ÆSJ. Selvfølgelig kan man av og til bli litt hysterisk her inne, men som oftest finner man gode svar på ting man lurer på, og det er heller ikke så vanskelig å sjekke endel fakta med andre oppslagsverk og bøket o.l. Stå på ditt.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. desember 2006 #11 Skrevet 29. desember 2006 Det står jo at den ikke skal være gammel eller slitt også, denne er i alle fall gammel. Jeg hadde før lagt babyen i vuggen uten madrass enn å bruke en så gammel madrass brukt av mange barn. Nei, vet du hva. Synes svigerforeldrene dine driter seg ut med å være så uvitne. Man vet forresten i dag ganske sikkert hva krybbedød kommer av, og det er flere faktorer som spiller inn.
rakrias Skrevet 29. desember 2006 #12 Skrevet 29. desember 2006 Hei. Jeg hadde aldri tatt i bruk en madrass som er så gammel som 31 år. Det viktigste får være at korgen blir brukt. Madrasser er en forbruksvare, så skift den ut. Jeg hadde sagt til svigersene at korgen er kjempefin, og at det er artig at den lille får bruke en seng som har gått i arv, men det er ingen grunn til å legge skjul på at du har skiftet madrass da den er såpass gammel (du kan jo ta vare på madrassen i tilfelle noen etter dere ønsker å bruke den). Det er deres barn, og dere bestemmer hva som er best for barnet. Det kan bli flere sure miner dersom de finner ut at madrassen er byttet uten at dere har sagt noe om det.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2006 #13 Skrevet 30. desember 2006 bytt madrass å drit i svigers...
Love2bemom Skrevet 30. desember 2006 #14 Skrevet 30. desember 2006 Eh...Er det mulig?? Ka har dem med det å gjøre uansett? Hadde det vært mæ hadde æ sagt det rett ut, madrassen er for gammel, både slitt og for reinsligheta sin del. det er ikke så dyrt med ny madrass!! Din baby...ikke demmes!
Lystpåentiljeg Skrevet 30. desember 2006 #15 Skrevet 30. desember 2006 Uugh.. hadde de villet ligge i en madrass som var 31år gammel selv? Fytti grisen... Èn ting er jo om man selv har hatt madrassen i bruk denne tiden, men når den i tillegg har gått på rundgang. Nei, den ville jeg ikke hatt i hus en gang, fysj a meg. Har ikke noe med å være hysterisk å gjøre, bare en smule fornuftig!
Gjest Skrevet 30. desember 2006 #16 Skrevet 30. desember 2006 Jeg hadde byttet madrass uten å prate noe mer om det med noen jeg!!! Ærligtalt!!! Det er ditt barn å det er du som bestemmer hva du vil det skal utsettes for!!!
catski Skrevet 30. desember 2006 #17 Skrevet 30. desember 2006 Her er det snakk om ditt barn, og du selv må få bruke akkurat det du vil til barnet ditt. Det er bare å ignorere, og triumfe gjennom det du står for.
Zoomer - lykkelig tobarnsmamma Skrevet 30. desember 2006 #18 Skrevet 30. desember 2006 Vi fulgte nettopp tipset til ka-ping, som hun skrev her inne for enstund siden... Vi kjøpte en billig madrass på IKEA og skar den til slik at den passer vuggen vår... Dette kan dere jo også fint gjøre uten å fortelle til svigers at dere har gjort det - så kan dere legge oppi den gamle madrassen dersom dere skal gi den videre til noen andre senere )
selfangerkjerringa Skrevet 30. desember 2006 #19 Skrevet 30. desember 2006 og den billige madrassen det er snakk om koster (hold deg fast) 85kr...
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2007 #20 Skrevet 1. januar 2007 Takk for støtten folkens! Føler meg litt alene når det gjelder denne saken her. For dere skjønner at min kjære samboer, med andre ord barnets far har også samme mening som sine foreldre. At det ikke tar skade at ungen ligger der på den gamle madrassen. Huff vi hadde en STOOOR diskusjon om dette temaet. Jeg skal si jeg tente på alle pluggene!!! Skjønner meg ikke helt på dem.... Jeg ringte til og med jordmora å spurte eller få en bekreftelse på at det er ikke jeg som er hysterisk, me bare renslig og vil barnets beste.. Jeg printet ut siden på den linken dere ga meg.... MEN nei...... de skiftet ikke mening!! Jeg skjønner ikke hva som er så stort problem med dette jeg da.... Ser ikke helt problemet med å kjøpe en ny madrass... Å såååå er det sååååå forbanna irrrriiiiiteeerrreeeendeeee at samboeren min ikke skjønner at krybbedøden har gått ekstremt ned pga forskning. Han sier bare at forsker gjør man på alt, kan ikke høre på alt de sier!! Men HERRREEEE MIIIIN DA, man kan jo bare se på krybbedødtallet hvor mye det har sunket!! Er det noen her som har et nettsted/side som viser en sånn statistikk om at krybbedøden har faktisk gått ned kraftig, så har jeg noe å SMELLE i trynet på han? Det var kveldens utblåsning! En NY klem til dere!!
Maisie Skrevet 2. januar 2007 #21 Skrevet 2. januar 2007 Kan du ikke bare kjøpe en ny madrass og legge oppi uten å si det til noen? Eller si at du ikke klarer å få fred uten en ny madrass? Herregud, så mye styr de skal lage, når madrassen kan koste så lite som 85 kr. Eller er det familiens ære som står på spill?
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2007 #22 Skrevet 2. januar 2007 Hadde stått på mitt jeg og sagt at endten bytter vi madrass, eller så lar vi være å bruke den korgen!
sjøhesten Skrevet 2. januar 2007 #23 Skrevet 2. januar 2007 Helt enig med alle svarene over! Bytt madrassen uansett hva familien sier. Sjekk denne lenken angående krybbedød og gamle madrasser (se helt nederst på siden): http://www.sids.no/oslo/sids.nsf/0/2ADC72B93E4A725541256BE4004561C9?OpenDocument
sjøhesten Skrevet 2. januar 2007 #24 Skrevet 2. januar 2007 Siden opplyser bl.a. at "En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie."
Gjest Skrevet 2. januar 2007 #25 Skrevet 2. januar 2007 Hei! Vil bare si jeg støtter deg i denne saken, og kjenner meg igjen i det du skriver. I min familie er det også sånn at folk nesten blir sinte fordi de synes jeg er hysterisk (og jeg er ikke hysterisk i forhold til mange andre, men kanskje litt i forhold til de som absolutt ikke er det, som noen i min familie, men de har heller ikke holdt seg oppdatert på dagens informasjon og synes alt kan gjøres på "gamlemåten"). Jeg har vært lei meg mange gange fordi folk må kritisere måten jeg tenker på, og hvordan jeg vil gjøre ting. Det må da være opp til oss? Greit nok, i de aller fleste tilfeller går jo alt bra, og det hadde sikkert gjort det uansett, men jeg ville aldri tilgitt meg selv hvis det skjedde noe med min baby og jeg følte at jeg kunne ha gjort mer! De tinga vi er hysteriske på er kanskje ofte like mye for vår egen trygghetsfølelse som for barnet, men hva er galt med det? Barnet har da godt av at foreldrene kan slappe av og heller nyte tiden, enn å gå rundt og engste seg for ting som enkelt kunne vært unngått (f.eks å kjøpe den madrassen ny ) Nei, stå på ditt, og ikke la de få deg til å føle deg dum. Det er en positiv ting at du vil det beste for ditt barn, så får andre mene hva de vil! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå