Gå til innhold

Noen ADHD barn med tics her?

Anbefalte innlegg

Jenta vår på 4 år har tics. Dette har hun hatt siden hun kom til verden. Hun har motoriske tiks i armene og ansiktet.

Hun var til sjekk ved barneavdelingen da hun var 3 år. Legen mente alt var normalt og at hun ville vokse det av seg. Nå, som 4 åring har hun ennå mer tics. Vi har en del tilfeller av ADHD og søsteren min (som har en datter med adhd) sier at tict kan være et av "tegnene" på diagnosen...

Noen her som har barn som også har tics?

Ellers har hun slitt litt sosialt. Var dårlig grovmotorisk, men dette har blitt bedre. Sliter med soving, sov sin første hele natt som 3 åring, gråter lett og blir fort fortvilet.

Men hun er også en flink jente. Skrev navnet sitt som 3 åring, leser litt nå og er flink til å ordne seg selv. (Men det tar jo litt tid til tider.) Er oftest blid og fornøyd, men sinne kan komme som lyn fra klar himmel til tider ;-)

Vi står nå på venteliste til ny undersøkelse ved barneavdelingen siden ticsene bare har økt i omfang. Lurer litt på om jeg skal be om videre henvisning til bup, eller virker det overhysterisk?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7579585-noen-adhd-barn-med-tics-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min som utredes for Asperger har tendenser til tics. Men jeg vet om barn med ADHD som og har det. Det er noe vi ble spurt om under utredningen av ADHD. Men det er vanligst for Tourettes.

Ut fra det du skriver ville jeg lest om Asperger, og kanskje Tourette. Jeg synes jenta di har fler likhetstrekk med As enn Adhd.

Tusen takk for svar.

Ser jeg har skrevet en ufullstendig setning i hovedinnlegget. Har skrevet "en del tilfeller av adhd" og videre skulle det stå "i familien".

Adhd er jo vistnok veldig arvelig, og vi har en del diagnoser på min side av familien. Ingen av dem har tics, med de er alle jenter, og datteren vår har en del likhetstrekk med enkelte. (Ingen med diagnosen i familien er hyperaktive.)

Tourettes var jo det første som slo meg da vi fikk bekreftet at det var tics hun hadde, men dette utelukket legen helt. Ved Tourettes har man ikke tics fra fødselen av, de oppstår ved skolealder (eller litt før) og da er vist vokale tics mer fremtredende.

Hun er en frisk og fin jente. Hun har etter min oppfattning ingen behov for medisinering om hun skulle få en evt diagnose. (På dette tidspunktet.)

Men jeg ønsker jo mitt barn det beste. Så jeg klarer ikke å roe meg med at disse ticsene bare skal forsvinne... Det har jo bare økt de siste årene. Jeg vil ha muligheten til å tilrettelegge hverdagen best mulig for henne, derfor kunne jeg tenkt meg en videre utredning med tanke på adhd.

Men jeg vil jo ikke virke overhysterisk heller...

Annonse

Huff... Kan kremting/ hosting også være symptom på ADHD? Merker at jeg ble litt urolig nå. Sønnen min på 8 er jeg i utgangspunktet litt bekymret for. Han har aldri vært et "enkelt" barn.

Masse temperament, lav empati (viser det av og til, men det sitter veldig langt inne!) til tider veldig frekk, høyt aktivitetsnivå, lite og urolig søvn som baby/liten (mye bedre nå!), har til tider vært til dels klengete på andre barn, som dermed avviser han (vondt å se). Det er også bedre nå, men han har fremdeles ingen bestekamerat. Han leker mye med forskjellige barn.

Ellers er han en veldig "sterk" elev på skolen, sterk motorisk og språklig (flinkest til å lese i klassen).

Men vi har fått tilbakemelding fra læreren hans om at han kommer med mange kremte- og hostelyder på skolen. Hun lurte på om det kunne ha noe med nervøsitet å gjøre... I tillegg rister han ganske mye på hodet for tiden. Det er noe nytt. Men det tror jeg skyldes at han har ganske langt hår for tiden, og liksom har lagt til seg en vane å kaste litt på hodet av den grunn... Unger har jo ofte mange fakter for seg, som går over etter en stund. Men hvordan vet man hva som er tics?

Sønnen min er self. en veldig god gutt også, sier mye morsomt, rett ut, er veldig smart/ kjapp, er stort sett veldig snill mot søsken spesielt. Foreløpig har vi ikke fått ham utredet. Jeg holder "en knapp" på at han bare har en litt vanskelig personlighet. Derfor vil jeg se det an og prøve å se om ting blir bedre av seg selv. Noe gjør jo det. Men hva mener dere med ADHD-barn om oppførselen hans?

Sorry om jeg sporet litt av "tråden" her. Burde nok laget en ny tråd, ser jeg nå. Men jeg er uansett kjempetakknemlig om du, Northernlights eller andre kan svare meg!

Det var som å lese om sønnen min, det der! =)

Hva med å snakke med legen om utredning for han? Kanskje medisinering hjelper. Han høres ut som om han snakker før han tenker, og derfor ikke holder på venner (!?)

Det er det som skjer med min gutt iallefall...

Send gjerne en privat melding til meg.

MVH

NL

• 2 uker senere...

Tics er ikke et symptom på ADHD, men en del barn med ADHD har også tics (og mange barn med Tourettes har også ADHD (ca 50%)). Jeg synes at det høres rart ut at en fagperson har sagt at det ikke kan være Tourettes fordi jenta har hatt ticsene hele tiden, det stemmer ikke med det jeg har lært. På den annen side så er vi restriktive med å sette diagnoser på så små barn, man vil gjerne se hvordan det utvikler seg, diagnosen skal jo være til nytte og ikke et hinder. Barnet kan få og har rett til hjelp med ting det strever med uansett diagnoser eller ikke. Hvis du opplever at jenta di strever og at dere eller barnehagen trenger hjelp til hvordan dere skal håndtere/hjelpe henne synes jeg du skal be om en henvisning til BUP. Barneklinikken har sjelden kapasitet til veiledning og oppfølging over tid (i allefall den jeg har erfaring med).

• 1 måned senere...

Hei.. Jeg har selv en bror, far og flere fettere med ADHD og jeg husker når broren min (da ca 5-6 år) begynte på Ritalin; hadde mange forskjellige tics. Dette sluttet etter ca et-et og et halvt år. Da fikk vi beskjed om at det var bivirkninger av Ritalinen..

Har selv vært rusmisbruker og brukt amfetamin-og ser jo helt klare paraleller med de ticsene jeg fikk av det stoffet..-Og i Ritalin er det jo en form for amfetamin!

• 1 måned senere...

tics trenger ikke ha noe med noen diagnose å gjøre, det kan være forårsaket av nevrologiske problemer, nervøse spenninger eller det kan være en bivirkning av medisiner. det legen mente med at hun ikke har tourettes er helt sikkert basert på flere ting enn at hennes ticks har vært der siden fødsel.

har hørt at homeopati kan hjelpe på ticks, stamming og lette varianter av adhd.

Annonse

Har ei jente på 6 år som er til utredning nå.

Det er 2 uker igjen, men de er sikkre på at det er adhd, men hun har også tics tror de. Hun blunker mye, urolig i skuldrene , driver å gjør til munn sin.

Hun skal til mere utredning for å se om det er tics,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...