Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Saken er....

-Jeg har jobbet i akkurat (på dagen) 6 mnd...Fordi jeg jobbet fra og med 17.juni ---> t.o.m. 17. desember.

-Jeg gikk ut i permisjon 18. desember.. Har termin 18. januar..

-Har fortstått det slik at en MÅ ha hatt permisjon i minst 3 uker før fødselen??

Dvs at føder jeg før den 8. januar har jeg ikke hatt permisjon i 3 uker enda, og jeg risikerer å miste alt?? Jeg må altså krysse fingrene for at han holder seg inne til etter neste mandag...

Fortsetter under...

dersom du kikker på innlegget under her "når regner man at permisjonen starter? " vil du se at vi akkurat har hatt en diskusjon om dette. Jeg tror du er berget så lenge du er kommet ut i permisjon nå og har jobbet de 6 mnd. Det eneste som skjer dersom du nå får før termin er at du mister noe av permisjonstiden din.... dvs dersom du kun har vært ute i 2 uker når du føder mister du en uke permisjon som du MÅ ta ut før fødsel for å få den.

Skjønner?

MEN er ikke 100% sikker, så det kan nok være greit å snakke med nav-

Dersom du ringer hadde det vært OK dersom du fortalte hva du fant ut. Jeg er litt i samme situasjon selv og "bør" ikke føde før 11. januar for å være heeeelt sikker.

(men jeg er rimelig sikker på at permisjonen vår er i boks både for deg og meg)

Annonse

dette er kopiert fra nav sine hjemmesider:

"Din stønadsperiode starter senest tre uker før fødsel (termindato). Dersom du ikke tar ut, eller dersom fødselen skjer i denne tre ukers perioden, blir stønadsperioden tilsvarende forkortet. Disse tre ukene kan ikke overføres til etter fødselen. Du kan også velge å ta ut fødselspenger i opptil 12 uker før fødsel (termindato), i så fall blir stønadsperioden etter fødsel tilsvarende kortere."

med andre ord dersom man føder innenfor de tre ukene blir stønadsperioden FORKORTET... ikke at man flytter tidspunkt for oppstart av stønadsperioden.

Og reglene er også klare for når man skal ha tjent opp 6 mnd (også kopiert fra nav):

"Du kan få fødselspenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til."

"Du kan få fødselspenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til.

Vet du om det må være hele måneder, eller om det kan være deler av måneden (enkelte dager)?

Du har hatt jobb i seks av de siste ti månedene før termin. Atlså fra midten av juni til midgten av des. du er nå ute i permisjon. Altså mister du ingenting. for permisjonen din har jo begynt.

Vel det du egentlig mister om du skulle føde nå er resten av de 3 ukene.

Jeg for min del hadde termin 4.januar, og skulle begynne i permisjon fra 15.des. Men grunnet svangerskapsforgiftning, fødte jeg allerede 6.des. altså hele en mnd føre termin. Jeg mister en hel mnd av permisjonen. Fordi jeg mister ikke bare de tre ukene føre, men altså den tiden før 15 des. Alså de ukene som for meg skulle starte fra 5.januar, startet allerede 7.des.

Når det gjelder din redsel for at du mister "alt" det gjør du ikke. du har allerede bekreftet at du har jobbet i seks mnd, og har allerede begynt i perm.

Nei du mister ikke permisjonen din eller rettighetene dine. Det er frem til permisjonen som gjelder.

Men dotcom du mister jo ikke mer enn 3 uker.Du mister 3 uker og får permisjonen din begynt tidligere og naturlig nok avsluttet tilsvarende før.

Takk for svar alle... det var godt å høre at jeg er "berget" nå siden jeg er i permisjon..og har bekreftet at jeg har jobbet i 6 mnd.

Jeg regner med at det ikke er krav om å jobbe 6 "fulle" mnd, altså at en mnd. må være fra den 1. til den 31. i samme mnd.

Fra midten av juni til midten av desember er jo 6 mnd det også- jeg har vel rett nå? Håper jeg.. Hun på trygdekontoret sa hvertfall at fra 17.06 til 17.12 var regnet som 6 fulle mnd..

Annonse

lykke til med fødsel.

Det er slik at du kan ta inntil 12 uker perm før fødsel av den totale mengden permisjon men tar du ikke de 3 ukene så mister man dem

Det betyr at om man har jobbet litt for lite så kan man jobbe disse 3 ukene også slik at man oppfyller kravet om 6 mndr. Det viktigste er å ikke føde før man har jobbet i 6 mnd

Det jeg mente med at jeg mister fire uker, var at jeg hadde jo beregnet de antall uker jeg skulle ha perm i 2007. Altså de 41 uker som vi skulle ha begynnende fra 5.jan. begynner allerede 7.des.

Jeg vet jeg ikke "mister" den ene uken, men beregningen av ferien høsten 2007 og når jeg skal begynne i jobb igjen. Det blir jo litt annerledes. Må nok begynne en mnd tidl.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...