Muffinsmamma Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Hvordan funker det for dere økonomisk, og generellt liksom? Jeg har tenkt å gjøre dette og prøve å jobbe litt ekstra eller frilanse med det jeg er utdannet til, men man vet jo ikke om det går rundt allikevel. Hva føler dere at dere har måttet stramme inn på hva gjelder pengebruk? Tenkte jeg skulle helgardere meg og dra på romjulssalg og handle inn klær til 1-2 år str.. er det andre ting man trenger som man burde skaffe seg nå som man har råd?
Tommage♀♂ Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 jeg har ikke gjort det denne gang, men når jeg nå går ut i permisjon i mars skal jeg ikke jobbe før om 2 år. Det jeg har tenkt å gjøre er å sette bort 1/3 av fødselspenegene hver mnd, eller evt sette bort kontantstøtten for frøkna på 1 år. På den måten sparer jeg opp litt til året etter + den kontantstøtten jeg da får for minstemann om de ikke har fjernet den ordningen til da. Blir litt mindre å rutte med i et par år, men det ofrer jeg for barna=) Må lære meg å handle på salg, sette opp matbudsjett, ønske praktiske ting til barna på jul og burdag osv. Tror det skal gå helt fint jeg=)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Jeg har aldri vært arbeidledig før(og er over 30 år), men kommer til å melde meg når permisjonen er over. Så håper jeg det går så lenge som mulig, og at det sammen med kontantstøtte gjør at vi klarer oss et års tid. Ikke vits i å kome med pekefinger, for er jo selvfølgelig inneforstått med de moralske sidene her.-) Men velger å se på det slik at jeg faktisk har krav på det(var i vikariat da jeg gikk i permisjon) og ingen vet hvor aktiv jeg er i jobbsøking.
1974 Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 går sjelden ut og spiser, kjøper sjelden blader...bestiller ikke pizza på peppes lenger...litt sånne ting..som vi gjorde mer av før...har arvet en del fine klær til barnet av venner og fått en del til jul og bursdag så trenger ikke bruke så mye penger på klær, går sjeldnere til frisør selv og kjøper ikke særlig med nye klær, ferierer hos familie istedet for hotell etc....så mange måter vi bruker mindre penger på. Lykke til:)
To gutter + spire Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 jeg har tatt et år ulønnet permisjon. Tar ekstravakter på sykehjemmet der jeg jobber til vanlig når det passer. Mest på kveld og i helger. da jobber jeg ca 2 vakter i uka , i tillegg til kont.støtte og barnetrygd er jeg da oppe i ca samme mnd.lønn som jeg har når jeg jobber fulltid! Det fungerer perfekt! Men det er jo ikke alle som har mulighet til å jobbe kveld og helger. Valgte dette for at sønnen vår skulle få vente med å gå i bhg til 2 årsalder! Det er kos å ha mye tid sammen !
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 Spar penger nå, så har du mer å gå på når du starter perm uten lønn. Det er mye vane i hvor mye penger man bruker og gamle vaner er vonde å vende! Ta ut ferien din etter når på året du trenger mest penger. Til bursdager ønsker du deg/barnet ditt ting som du/dere trenger og tenker fram i tid. Har barnet ditt bursdag i februar kan det være lurt å ønske seg gavekort på skobutikk for da har du "gratis" vårsko når den tiden kommer. Det betyr 300-500 kroner spart. Lær deg å lage mat og bake brød og tenk billige, men sunne ingridienser. Beregn porsjonene nøye slik at det ikke blir mye matavfall. Tenk strømsparing og bruk sykkel og beina oftere enn du bruker bilen. Kanskje selge en bil? Frys studielånet (spar pengene du ikke bruker på studielånet så har du dem i reserve til daglig bruk i tilfelle krise. Hvis du ikke trenger dem til dette formålet har du en rikelig sum å betale ned studielånet med). Sjekk ut om du trenger alle forsikringer dere har i dag eller om dere er dobbelt forsikret. Vær bevisst på å alltid handle i billige butikker. Ikke alltild tilbud fra en butikk er billigere enn fast pris på en annen butikk. Slutt å handle på bensinstasjoner. Kutt ut røyken og ned på alkohol. Skal dere på kino kjøper du godteriet og brusen på vanlige butikker, for det sparer du en del på. Forøvrig lønner det seg å kutte ut brus og saft, og heller drikke vann. En rekke andre ting kan du også slutte å kjøpe eller erstatte med andre produkter som er billigere. Lykke til! Jeg er super fornøyd med å gå ekstra hjemme. Har ungene i barnehagen deler av uken så jeg får gjort mine ting også. For meg har det vært viktig for å klare å være hjemme ekstra.
Lilla`83 *snuppa & snuppen* Skrevet 30. desember 2006 #7 Skrevet 30. desember 2006 jeg har tatt ett år til med ulønnet permisjon.... jeg er dagmamma 8 dager i mnd og tjenere 2500kr der... kontantstøtte på 3303kr... og trygda på 990kr... samt at jeg jobber en god del ekstra på sykeheimen der jeg har tatt permisjon fra... ville ikke jobbe turnus og ikke ha snuppa i b.hage så tidlig... dette funker veldig greit for oss... jeg har faktisk litt mer nå enn da jeg gikke hjemme med 80% lønn... ;o)) jeg har ikke skaffet noe spes til snuppa av den grunn... ) masse lykke til! ;o))
RajaPia Skrevet 1. januar 2007 #8 Skrevet 1. januar 2007 Jeg er enslig forsørger og tok meg et år ekstra permisjon. Får støned som enslig forsørger , barnetrygd for 3+ småbarnstillegg, bidrag for 2 og kontantstøtte for en. Ettersom jeg kun har 60% stilling , så taper jeg ikke på å gå dette året hjemme, men blir ikke rik av det heller. Ettersom trygdekontoret sa jeg hadde rett på stønad til jenta mi fyller 3 år, så kommer jeg til å vurdere et år til. Uten å ha dårlig samvittighet. Har jobbet ryggen min sønder og sammen siden jeg begynte å jobbe igjen når eldstemann var 6 mnd i 1990.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå