Gjest Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Får henne ikke til å sove før langt på kveld, så gråter hun noen gangen om natten slik at vi må gi henne smokken, er som regel lys våken klokka 0430-0500. Har en jente på 2år som av og til våkner om natten og er tørst vil ha smokken ect. Så det blir en del nattevåk kan man si, er nesten kommet så langt at jeg ikke gidder å kle av meg når jeg legger meg, for jeg må opp så mange ganger(bytter annen hver natt) Er utrolig slitsomt å ikke ha voksentid på kvelden og ikke få sove om natten:-( Når hun minste er våken er hun blid som en lerke. Sover nesten ikke om dagen heller. Tips mottas med takk. Hun er nå 11månder (født i uke 27+6)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 er vel ikke prematur naår man er født i uke 2? Dysmatur,kanskje da....?
cattis Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Dysmatur har ikke noe med i hvilken uke ungen er født i, men forhold mellom vekt og antall uker.
Gjest Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 Hei Fuzzy! Jeg har ei jente født i uke 27+4, hun har et godt sovehjerte. Kanskje du bør spørre på helsestasjonen eller noe liknende? Høres veldig slitsomt ut for dere! Jeg krysser fingrene for dere for sånn som dere har det er grusomt! Dere trenger jo hvile dere også! Har desverre ingen tips eller erfaringer. Lykke til!
Gjest Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 Hvor fikk du det ifra?? Vil nå si at hun er prematur når hun er født 3 månder før tiden og hun er ikke dysmatur nei! Saklig inlegg fra din side.
cattis Skrevet 29. desember 2006 #8 Skrevet 29. desember 2006 Var ikke deg jeg mente å spørre,men lykkeliten. Var den siste kommentaren til meg også for da tror jeg du misforsto meg helt. Var ikke jeg som sendte inn innlegg signert anonym.
Gjest Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Ånei og nei:-) Den var ikke ment til deg, men havnet på feil plass, beklager. Den var ment til Anonym, fatter ikke hvorfor noen skal kommentere alt og blande seg inn i ting dem ikke har peiling på??? Ble saftig irritert av den unødvendige kommentaren.. Kansje hårsår, men har dem ikke noe å komme med så la være, vet vel om ungen min er prematur eller ikke:-) Så beklager igjen, det var ikke ment til deg. Ha en forsatt god romjulsdag:-)
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2006 #10 Skrevet 29. desember 2006 SORRY FuZZy Trodde det stod 37+6
Galskapens overhode Skrevet 29. desember 2006 #12 Skrevet 29. desember 2006 dette var noe jeg også lurte på. Hun sov hele tiden de første 2 mnd, og siden har hun sovet lite.. hun er nå 3 år og 3 mnd og sover i snitt 3-4 timer mindre ann andre barn fremdeles. Og har sjelden sammenhengende søvn også. Men jeg er vant til dette nå.. Går seg nok til etter hvert.. Hun tar nok igjen søvnen når hun blir tenåring
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2006 #13 Skrevet 31. desember 2006 vi sliter veldig med dette med søvn og mat. vår lille gutt er snart et år. han var tat ut 34+0 pga vektretardasjon og var 1500g. det er som om han sover en 4 timer sammenhengende og så er han utvilet og skal være våken en stund. gjerne også ha en liten skvett med mat. men selvsagt ikke fulle måltider. det er slitsomt å stå opp å lage grøt hver eneste natt. men vi kan jo ikke lavære å gi han mat om natta heller, for da sovner han ikke igjen og han spiser så lite så uansett, at vi vil jo at han skal legge på seg. for meg virker det som om han ikke greier å sove så lenge i strekk, kan ikke ha en full natt, og kan ikke ha fulle måltider. sikkert ikke svar på spørsmålet deitt. men hos oss er det ikke at han sover veldig få timer i løpet av dagen, men mer at han sover så lite sammenhengende. slitsomt uten å sove om natta i lang tid, og slitsomt aldri å ha voksentid på kvelden det kjenner vi nå godt til. har tenkt det er fordi han ikke få nok mat i seg i løpet av dagen at hanvåkner, og prøver å angripe det den veien, og pøse på med mat, og tette måltider, men det er ikke alltid så lett når han ikke vil spise.
gullets mamma Skrevet 5. januar 2007 #14 Skrevet 5. januar 2007 Hei! Premature trenger egentlig mer søvn enn andre barn.Men det kan jo være en eller annen grunn til at hun ikke får sove.Kanskje hun plages av tenner eller er i en vokseperiode eller har hun vært sånn hele tiden?
Anja Annonym Skrevet 5. januar 2007 #15 Skrevet 5. januar 2007 Premature trenger egentlig mer søvn enn andre barn. gullets mamma ----------------- .......og den påstanden der kan du dokumentere? I så tilfelle vennligst legg ut en link, slik at vi andre kan få lest det også ------- Tøtta mi er dysmatur i tillegg til 2mnd prematur, og trenger også svært lite søvn. Legger seg aldri før 23-tiden. Sovner som oftest rundt midtnatt. Sover i ett strekk til en plass mellom 8 og 9. Kanskje en mikroskopisk liten dupp eller to på dagtid. Men, hun er like blid som sola hele sin våkne tid, og det er jo et tegn på at hun vokser, trives og har funnet sin rytme. Min meget kloke hs sa at når det gjelder søvnbehov så arvet våre små dette heller av sine foreldre..... Og det har jeg mere tro på. Ikke hva det står i ei eller anna bok, for selv vi voksne har jo våre forskjellige søvnbehov, så hvorfor skulle ikke mini-knøttene våres ha det også.......
gullets mamma Skrevet 5. januar 2007 #16 Skrevet 5. januar 2007 Ro deg nå ned litt du som er slank bakfra! jeg jobber med premature og vet nok litt om dem.Det er vanligere at de trenger mer søvn enn andre barn enn at de trenger mindre.Hun som startet innlegget spurte om det var vanlig at de trengte mindre søvn og da er mitt svar:nei,det er vanligere at de tregner mer søvn
Anja Annonym Skrevet 6. januar 2007 #17 Skrevet 6. januar 2007 Ro deg nå ned litt du som er slank bakfra! jeg jobber med premature og vet nok litt om dem. gullets mamma ---------------- .....jøss for et svar. Jeg ba høflig om en link til hvor du har lest det, og så skal du liksom jobbe med premature, og kan ikke fortelle oss som ikke er ansatt på sykehus om hvor du har lest dette. Er sikkert flere enn meg som liker å lese om slike ting, ikke bare høre løse påstander eller lese om folk som roper ulv ulv..... Ser ellers ut på sidene her til at det er svært mange som sliter med søvnproblematikk, så kanskje du kan fortelle hvordan du har fått din premature baby inn i et annet og lengre søvnmønster? PS; ......håper foresten at du ikke er like lite forekommende og svarer likedan til pasienter og pårørende!
Galskapens overhode Skrevet 6. januar 2007 #18 Skrevet 6. januar 2007 Jeg tror rett og slett barn er forskjellige.. Min tulel har aldri hatt et godt sovehjerte.. Som tidligere nevnt så sov hun nesten døgnet igjennm til hun var 2 mnd, og etter dette kunne hun finen på å være våken 16-18 timer i strekk.. allerede v 2 mnd. Jeg har nå gitt opp. Vet ikek helt hvor jeg kan søke råd for å få hjelp.. Hvis noen av dere andre finner en "kur" som kan tipses om, taes den imot med stor takk!
Gjest econia Skrevet 7. januar 2007 #19 Skrevet 7. januar 2007 hallo det var jeg som var anonym over og som også sliter med søvn og mat. uten at jeg trengte å være anonym av den grunn. men for å blande meg i "krangelen", om dette med søvn. det er jo greit nok det at premature trenger mer søvn enn andre babyer. det har jeg også lest, kan ikke huske linker, og det stemmer veldig godt med min erfaring fra tiden frem mot termin, og kanskje en stund lenger også. men det er ikke min erfaring nå, når han nærmer seg året. nå er det heller at han sover litt mer enn halvparten så mye i døgnet som enkelte av babyene på samme alder, som vi kjenner. og mye mer oppstykket. kan som sagt ikke huske hvilke sider, men da gutten vår var nyfødt var jeg innom de fleste sider jeg kunne komme over, både norske og utenlandske. det er den urolige REM søvnen de premature trenger i tiden frem til de skulle vært født, for da utvikler hjernen seg mest, og de trenger å nå igjen det den ville ha utviklet seg inne i amgen. blir jo aldri noen vitenskapelig undersøkelse her inne, men en kan jo få en pekepinn på hva som er vanlig, og det virker som om det er en del som sliter med dette med søvn og litt større premature. og slitsomt er det, det er ikke mange netter jeg har hatt med sammenhengende søvn det siste året. gjerne oppe både to og tre ganger. men har en flink mann med fleksible arbeidstider så hos oss kan vi fint dele på, og det er jeg glad for :-)
Mamma 405 Skrevet 6. februar 2007 #20 Skrevet 6. februar 2007 Hei! Har ei datter på 4,snart 5 år som er født i uke 25. Hun har også vært en unge som har trengt lite søvn, synes nå iallefall jeg. I perioder har hun sovet mindre enn meg iløpet av et døgn. Nå for tiden er hun oppe rundt 6.30 de fleste hverdagene,men sjelden sovner hun før 21-22 på kveldn. Vet ikke om dette er et problem med premature, men kan jo virke sånn etter det som står i innleggene. Håper det blir bedre med nattesøvnen deres, det er utrolig slitsomt å ha det slik!!! Lykke til videre...
Guttemamma x 3 Skrevet 7. februar 2007 #21 Skrevet 7. februar 2007 Har aldri sett noen statistikk på det, men vår egen erfaring er: - fram til 2-3 uker etter termin sov han nesten hele døgnet, kun avbrudt av amming. - deretter gikk det raskt nedover og vi havnet på 12-14 timer i døgnet da han var 3 mnd etter termin. (8 timer på natta og 4 på dagen) - rundt 10 mnd. var vi nede i 12 timer i døgnet (10 timer om natta og 2 på dagen) Nå er han 2 år og sover fortsatt 12 timer i døgnet. Hvis hun er blid og opplagt på dagen så får hun nok søvn. Du skriver ikke hvor mange timer i døgnet hun sover, men her er noen gjennomsnittstall fra babyverden: "6-12 mnd: Barnet sover gjerne en eller to ganger i løpet av dagen, og da mellom en og tre timer. Om natten sover barnet gjerne mellom åtte og tolv timer." http://www.babyverden.no/templates/Article____4358.aspx
Gjest Skrevet 7. februar 2007 #22 Skrevet 7. februar 2007 Tusen takk for svar. Imorgen skal vi til kiropraktor for å se om det hjelper, jeg klarer snart ikke mer.. joda, klarer det jeg må men det er utrolig slitsomt å ha en unge som våkner hele natta, for å ikke snakke om hvor slitsomt det må være for hovedpersonen selv... Håper det hjelpe da:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå