Gå til innhold

Endelig slutt på amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er nå over 8 mnd og jeg har nå endelig sluttet å amme henne.Synest jg har vært flink som har holdt ut i 8 mnd.

Men jeg føler det er et voldsomt ammepress. Da jeg begynte å gi henne grøt ble jeg pest mye for det..

Men har gjort det jeg følte var best for både meg og jenta vår.. Så nå er det ik mere spreng eller amming på en stund. Jeg må innrømme at det er veldig digg. Jeg fikk aldri den fantastiske følelsen mange snakker om når dem ammer, jeg fikk like mye glede når jeg ga henne flaske.

Jeg trodde virkelig at jenta ville protestere på slutting av amming men har ik viste et minste tegn på at hun vil ha pupp. Så det gikk jo som smurt. Så nå er det 3 mnd til jg må begynne å jobbe igjen.Og vi planlegge rå bli gravid igjen:)

Noen som har følt det samme ang amming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så glemte jeg å si at hun har 8 tenner noe som har vært ganske ondt til tider.hehe

Skrevet

Ja jeg skjønner hva du mener... Jeg gleder meg allerede til jeg ikke skal amme mer, men kommer likevel til å amme så lenge jeg kan og så lenge gullet vil, da. men jeg gleder meg til å få friheten tilbake, til at alt ikke avhenger av meg hele tiden. førstemann klarte jeg ikke å amme mer enn i 4 mnd. nå går det mye bedre, og jeg regner med å amme yngstemann lenger. men jeg skal begynne å jobbe igjen når hun er 7 mnd (50%) og kommer ikke til å amme lenger enn jeg får til og lenger enn det er praktisk. litt upolitisk kanskje, men jeg er enig i at det er for mye ammehysteri her i landet. jeg slet mye sist med dårlig samvittighet fordi jeg ikke fikk til ammingen, denne gangen skal jeg ikke bruke så mye energi på det hvis det ikke går bra, heller konsentrere meg om å ha det fint sammen med datteren min. når du har ammet i 8 mnd syns jeg du skal være stolt, og ikke tenke på det mer.

Skrevet

begynte du veldig tidlig å gi henne grøt da siden du fikk mye pes?det er jo opp til hver enkel så lenge de vil amme.. og det er jo fint for deg at du syns det er digg å slutte å amme....

men dette med spreng har ikke jeg hatt på flere mnd (datteren mn er 8 mnd også)trodde det var sånn som sluttet hos alle jeg etterhvert,,, men tydeligvis ikke alle..

8 tenner ja.. au au

Skrevet

I julen mistet jeg plutselig store deler av melken min! Plages av enormt dårlig samvittighet. Gutten min er 5 1/2 mnd. Har hatt mye melk frem til nå og skjønner ikke helt hva som har gått galt. Prøver å tenke at så lenge han er frisk og glad så er det det viktigste, men har dårlig samvittighet. Fører til at jeg er mer stresset, forsøker å pumpe mye for å øke produksjonen uten at det lykkes og blir lei meg for at jeg ikke får det til!

Noen råd?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt den voldsomme irritasjonen over at man blir oppfordret til å amme i Norge. Dersom man har nok melk, noe jeg forstår du har hatt siden du har hatt spreng i 8 mnd, og barnet suger er det jo ikke noe mer stress å amme enn å gi flaske eller grøt? Og ammingen er jo ikke først og fremst til for å gi mor glede, men for å gi barnet den mest veltilpassede maten. Og nei, jeg mener ikke at de som ikke ammer er dårligere mødre, jeg har full respekt for at noen må gi opp av ulike årsaker, men jeg synes det blir vel sytete å klage over å ha "blitt tvunget" til å amme i 8 mnd.

Skrevet

Morro å være mamma:

Er kanskje ikke et supert tips det her, men for meg hjelper det veeeeldig å stresse ned! Får mer melk og bedre utdrivning da.. På ammedebatten finnes det en tråd om hva du kan spise for å øke melkemengden, jeg kan dytte den opp på siden der så kan du lese selv, forhåpentligvis finner du noe som hjelper deg der! Lykke til!

Skrevet

hei med min første fikk jeg den gode følelsen ved amming det var kos. og det var leit å slutte da hun var et år men slik ble det nå da.

denne gangen er det ikke kos jeg har vært mye sår. og syntes ikke det har vært noe kos i det hele tatt. det er nesten så jeg håper å miste melken for da er det ikke min skyld at jeg må slutte, babyen min er halvannen måned.

så jeg tror det er forskjellig med om en får denne gode ammingen. det kan jo hende du får den neste gang! men flott at du har ammet så lenge når du ikke syntes det var noe serlig. mange slutter jo lenge før det. syntes du skal være stolt av deg selv jeg. og kos deg med vanlige og sexy bh. slippe å tenke på hva du har på deg fordi du må kunne amme i dette også. kos deg du.

Skrevet

Helt enig med Engla_augustgutt.... skjønner ikke helt hva som er så gale med ammingen.....syns at man skal amme så lenge babyen har behov for det..og så lenge babyen spiser annen mat i tillegg så blir det jo ikke så ofte amming...

syns ikke du skal klage på det jeg...det er verre for dem som ikke har melk og som har lyst å amme....

Skrevet

Hei, Leia Organa!

Har det i grunnen akkurat slik som deg, bortsett fra at jeg synes det var helt ok å amme de første månedene. Først nå den siste tiden har jeg merket at jeg er ganske lei. Nevnte det faktisk for mannen min tidligere i dag fordi jeg får dårlig samvittighet av å tenke sånn. Kan jo ha noe med at jeg er gravid igjen, og ser for meg at det blir en veeeldig lang ammeperiode dersom sønnen min skal ammes mange måneder til. Han er nå 8 mnd. gammel. Er selv 8 uker på vei, og vurderer sterkt å kutte ut i løpet av en måneds tid. Problemet er at han ikke like mme. Han spiser både grøt, middag og brød nå, men er skikkelig glad i puppen. Han spiser ikke om natten lenger etter nattavvenning, så det er jo greit.

Ja, ja. Får ta det som det kommer. Hvis noen har noen gode råd, så mottas de med takk :)

Klem

Skrevet

Hei Leia Organa!

Jeg må bare spørre! Du holdt veldig mye til på aprilklubben på Bim sant?

Mener å huske deg derifra! Hadde annet nick jeg da på den tiden.

Jeg ammer fortsatt 5-6 (!!!) ganger daglig! Det er litt i det meste laget, men småen sliter med fast føde, han vil ikke ha noen ting, og ikke tar han flaske heller, og ikke tutekopp :(

Så jeg må nok amme til det bedrer seg der, skulle ønske at jeg kunne kutte ned 2-3 måltider for dagen... det hadde vært luksus, tar på å amme når de er så store og aktive.

Jeg og merker ammepress, i min familie har nesten alle ammet til ungene var 2 år gamle, og sier at jeg ihvertfall må amme til han er langt over ett år. Men det er ikke så praktisk med jobb og skole. Og de første tre ukene fikk jeg ikke til å amme i det hele tatt, da fikk han mme, og det jeg klarte å pumpe ut (10-20 ml), men det bedret seg og jeg fullammet siden.

Jeg ser at lillegutt har mye glede av ammingen, han eeeeelsker mamma sin melk :P

Skrevet

jeg syns ikke det har vært noe pes å amme i det heletatt da... så jeg skjønner ikke helt hva du mener... har nesten aldri hatt spreng... ammer mye fremdeles..og sønnen min nærmer seg 8 mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...