Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å prøve med å legge han innen 19.oo nå, begynte på mandag, men er dette normalt? Har lest masse om at de må få rutiner fortest mulig å slikt, skal heller ikke hjelpe han med å sove, noe jeg gjør. Hva er riktig å hva er galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur nok ikkje at vi fekk lagt tulla vår før ved ca midnatt når ho var så lita, men er vel så individuelt. Da ho nærmet seg 3 mnd la ho seg ca kl 20.

Skrevet

Da mini var så liten la jeg han i sengen på rommet da jeg la meg, eller det vil si at jeg la meg da det passet med hans soverutine(alt mellom 11-01. Da han var rundt 6 uker begynte jeg vel å legge han litt før, ca ti, så ble det automatisk tidligere og tidligere. Da begynte jeg også å legge han våken, før det sovnet han ofte da han spiste og så la jeg han over i sengen.

Skrevet

Er førstegangsmor så er veldig i tvil om alt i grunn. Han sover jo masse på dagen, er kanskje våken 4 timer til sammen, så 1 time på natta for å få mat, men han er jo ikke så gammel.

Tusen takk for svar:)

Skrevet

Er berre å spørre i vei om det er noko du lurer på :) Har sjølv perioder da eg er i tvil om enkelte ting, blei sjølv mor for første gang i år.

Skrevet

Babyene trenger jo opp i mot 20 timers søvn i døgnet, så det er ikke så stor forskjell på natt og dag enda. Det går seg til av seg selv med en litt lenger soveperiode om natta (4-5 timer i slengen) når han nærmer seg 2-3 måneder. Du kan vel bare prøve å legge det til rette for at han skal oppleve skille, pass på at han får litt dagslys på seg, og ha det mørkt hele tida om natta (fra 22-23 til 06).

De fleste babyer trenger hjelp til å sovne, enten ved byssing, amming, vugging i vogna o.l. Ikke unormalt det, og de kan lære seg å sovne selv etter hvert, men ikke før 3 månedersalder (synes jeg, da....).

Skrevet

Er veldig tidlig å begynne å stresse med rutiner da, men lurt å begynne tidlig. Tror det er viktigere å ha rutine rundt legginga, altså pysj, stell, mat, ro, enn når det gjøres. Om det er kl 19 eller kl 22 tror jeg ikke har noen betydning. Etterhvert tar de kvelden tidligere selv. Tassen la seg med oss kl 23-24 når han var så liten. ca kl 21 ved 3 mnd. Nå er han 6 mnd, og slokner ca 19.30. Han har bestemt dette selv. Bare ser når han blir trøtt.

Skrevet

Enig med flere her, tidspunktet for legging er ikke så viktig når de er så små, da er det viktigere å etablere et skille mellom dag og natt. synes kl. 1900 er tidlig, men hvis hun sovner så er jo det fint! vår jente på snart 3 mnd legger seg stort sett mellom 8 og 9, slik har det vært den siste mnd. i begynnelsen tok vi det ikke så nøye, og la henne i sengen på rommet litt før vi la oss selv, men etterhvert har hun sovnet for kvelden av seg selv tidligere og tidligere. med å sovne for kvelden mener jeg at hun da har sin lengste soveøkt, sover da som regel i 6-7 timer i strekk uten å våkne. vi tar kveldsstellet hennes samtidig med storesøster som legger seg rundt halv åtte. så ser vi det an da om hun er trøtt eller ikke, hvis hun bare griner tar vi henne opp igjen. men som regel roer hun seg fint av seg selv. vi står også opp tidlig, det kan også ha noe å si for døgnrytmen. jeg må som regel vekke minsten når vi skal i barnehagen med eldstejenta sånn i 7-8tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...