Anonym bruker Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Hvorfor har så mange dobbeltnavn på barna sine men bruker bare det ene? Jeg syns det er så meningsløst - også bruker man opp fine navn som man kunne hatt på et evt neste barn. Ser at nesten alle har dobble navn her inne. Har mange venner med dobbeltnavn men de bruker jo aldri det andre navnet, og er ofte flaue og irriterte for at de har et ekstra navn. Nå provoserer jeg sikkert mange:)
MissLine&Prinsessa+spire Skrevet 28. desember 2006 #2 Skrevet 28. desember 2006 hvet om mange som har to navn og da er ofte det ene navnet ett arve navn.
Gjest_1001 Skrevet 28. desember 2006 #3 Skrevet 28. desember 2006 Min heter Håvard Emil Håvard er det vi bruker på ham, emil er mellomnavn og arvenavn. Også er det så greit når de begynner på skolen. Husker vi hadde tre som het kristine i klassen. da ble det kristine S, kristine M og kristine F. Hadde da vært finere om en het kristine marie for eksempel...
moo Skrevet 28. desember 2006 #4 Skrevet 28. desember 2006 Vi valgte kun enkelt navn på våre 3 barn, mest fordi de har mellomnavn (mitt pikenavn), og vi synes at 3 navn til sammen holder. Men jeg kunne godt tenkt meg to fornavn på en måte - det gir litt mer særpreg. Selv bruker jeg aldri det andre fornavnet mitt, men jeg er glad i det for det. Og argumentet med å bruke opp de fine navnene, synes jeg er litt tynn - de fleste får maks 3-4 barn, og det finnes hundrevis av fine navn til både jente og gutt! Forresten, jeg ble ikke det minste provosert av innlegget ditt.
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2006 #5 Skrevet 28. desember 2006 Strengt tatt, er vel ikke Emil mellomnavn, nei, men andre fornavn. Mellomnavn er slektsnavn/etternavn.
Snupidupi Skrevet 28. desember 2006 #6 Skrevet 28. desember 2006 Æ har sjøl dobbeltnavn og bruka bægge... det gjør vi på den elste dattra vårres også... men trur nu at ho som nu kom tel bærre bi å bruk det første navnet... men e jo vældi greit førr da e det ikke så mange som heite det samme... Også e ho oppkalt da... det e bægge jentan mine...
Gjest Skrevet 28. desember 2006 #7 Skrevet 28. desember 2006 Når vi har greid å finne to navn til alle våre 8 til tross for at vi i tillegg har andre spesielle kriterier som navnene må oppfylle også, burde da vel andre greie det om de har lyst. ;-)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 28. desember 2006 #8 Skrevet 28. desember 2006 Til anonym over her: Emil kan da godt være et mellomnavn. Du skriver at mellomnavn er et slektsnavn/etternavn, men det er helt feil. Har da hele livet stått i folkeregisteret med Louise som mellomnavn jeg og det er hverken slektsnavn eller mellomnavn.
moo Skrevet 28. desember 2006 #9 Skrevet 28. desember 2006 Nei, det stemmer ikke. Les hele navneloven her: http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html#map002
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå