miaminmia Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Han er 4.5 år og bruker bleie om natten ennå. vet ikke hva jeg skal gjøre for å få han til å bli tørr om natten. Han er motivert til å slutte og vi har blitt enige om at når bleien er tørr i 3 netter skal han slutte. Den har vært tørr i 2 netter men det er sikkert ikke mere enn 2 ganger på noen mnd. prøver å ikke gi han drikke etter kl 18, har prøvd å vekke han om natten for å ta han på do men det går ikke, enten våkner han ikke eller så får han ikke til å tisse. Kan noen gi meg noen gode råd??
blond Skrevet 28. desember 2006 #2 Skrevet 28. desember 2006 En vanskelig sak, det der. Du kan jo la være å gi han drikke tidligere og tidligere på kvelden før han legger seg, iallfall et par timer før leggetid. Kanskje det er en ide å prøve det ut når han selv er motivert for å slutte på natta? Det kan bli en del vask den første tiden, men det gir seg. Kjøp tisselaken i metervare så gjør du deg selv en tjeneste.
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 28. desember 2006 #3 Skrevet 28. desember 2006 Bare slutt er mitt råd :0) Og lykke til med vasking!!:0)
Rut Bram Skrevet 28. desember 2006 #4 Skrevet 28. desember 2006 har dere prøvd med klistremerker som belønning? ett klistremerke for hver natt uten bleie - og så en større belønning etter f.eks. 10 klistremerker. ellers er jeg tilhenger av det som innleggeren ovenfor skrev - slutt tvert, og ta vaskingen de gangene det oppstår. barnet skjønner da av seg selv at det er ubehagelig og upraktisk å tisse i sengen, og vil sannsynligvis ønske å holde seg tørr selv...
Budeia82,m/4 jenter:) Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Vi har nesten akkurat sluttet med nattbleie vi også, hun var da litt over 4 år. vi fant ut at det beste var å slutte tvert, for så lenge hun hadde bleie så tisset hun heller i den, en å gå på do. har kun hatt 1 eller 2 uhell på ca 3 mnd. Så prøv å ta den av et par netter og se hvordan det går.) lykke til.
miaminmia Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2006 takk for svar:) tror vi bare slutter tvert jeg. vil ikke belønne med klistermerker når det gjelder natten. har gjort det om dagen når han sluttet, men om natten styrer de det ikke like mye selv. Så i natt blir det uten bleie og i morgen blir det vasking av sengetøy:) men vi er med godt mot
EvaL Skrevet 29. desember 2006 #7 Skrevet 29. desember 2006 Dere kan forsøke å la han sove uten nattbleien noen netter for å se hvordan det går, for det kan være slik en annen her skrev at barnet kanskje tisser i bleien fordi han har den på og han slipper dermed å gå på do. Men, og her kommer et viktig punkt. Dersom han er motivert til å slutte med bleien, så er det lite sannsynlig at han tisser i den med vilje. Han vet jo at bare han har tørr bleie noen netter, ja så får han slutte med bleier. Når han allikevel ikke klarer å unngå å tisse i bleien, så tyder dette på at han ikke klarer å holde seg tørr. Da er det heller ikke riktig å benytte noen form for belønning, for dette vil kun ha motsatt effekt på han. Tenk deg selv at du ønsker deg noe veldig mye, også lover noen deg i tillegg belønning om du klarer å gjøre slik eller slik. Men uansett hvor mye du forsøker, så får du det bare ikke til. Da blir du lei deg ikke sant? For du ønsker å så veldig den belønningen. Slik er det for barn som tisser på seg også, og som ikke kan holde seg tørre. I motsetning til andre her, vil jeg ikke råde deg til å ta av han bleien og si at han har sluttet med dette. For tissingen kan komme til å vedvare i mange år enda, og da blir dette en plage for både deg og gutten din langt utover det at han ønsker å slutte med bleier om natten. Glem også tanken en her presenterte om at han bare skal få tisse i sengen og oppleve ubehaget ved at det blir vått og lære av dette. Dette er en eldgammel holdning som ikke har noen rot i virkeligheten. Et barn som ikke har forutsetning for å kunne holde seg tørr, vil ikke lære noe som helst ved å oppleve dette ubehaget. Tvert om, vil det heller oppleves som en ekstra belastning i tillegg til at barnet føler seg mislykket for å ikke klare å slutte å tisse på seg om natten. Nei, prøv gjerne å slutte med bleier, men for all del unngå at bleien blir noe negativt. Forsøk heller å få han til å se på den som et hjelpemiddel for å holde sengen tørr og forklar han at det er mang barn som er på hans alder eller enda eldre som også fortsatt tisser ipå seg om natten og at dette er helt normalt. Skaff han også andre bleier om dette hjelper.
Vigdismor Skrevet 8. januar 2007 #8 Skrevet 8. januar 2007 Sønnen min på 3,5 sluttet med nattbleie i høst, og det gikk kjempe fint. Men etter en stund begynte han å tisse i sengen igjen. Og det likte hverken han eller jeg noe særlig. Så etter en hel del vask av sengetøy så begynte han med bleie igjen. Nå er bleie tørr så å si hver eneste natt. Det til tross at han drikker rett før sengetid osv. Men så fort han ligger uten bleie, har ikke drukket noe de siste timene og tisset rett før sengetid så er det vask av sengetøy igjen. Utrolig frustrerende for meg, men virker som at han er fornøyd. Prøv uten bleie, og går det ikke, så er det vel bare å sette den på igjen.
Gjest Skrevet 11. januar 2007 #9 Skrevet 11. januar 2007 Jeg er også for å hive seg ut idet. Hvis han er motivert er det bare å ta av bleia. Tror ikke de blir tørre av å ha den på, da tisser de i den av gammel vane. Ligger de uten tror jeg det sniker seg inn i underbevisstheten at de ligger uten. Jeg har en 3 åring, han ville ikke ha på seg bleie på natten plutselig, fordi om den var våt om morgenen. jeg tenkte la gå siden du vil skal jeg ta deg på alvor. Og jammen var han tørr morgenen etter og kjempestolt. Har hatt ett par uhell, men med tisselaken er det fort gjort og vaske. Han tisser før han går og legger seg. Lykke til!!!
KristianL Skrevet 11. januar 2007 #10 Skrevet 11. januar 2007 Jeg tror at et barn som er motivert for å slutte med nattbleie, vil sørge for å holde bleien tørr om hun/han kan klare det. Barnet vet jo at så lenge de unngår å tisse i bleia, ja så betyr det at hun/han kan slutte med bleier. Et barn som ikke er motivert derimot, kan nok godt tisse i bleia si av ren latskap.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 12. januar 2007 #11 Skrevet 12. januar 2007 Det vi gjorde med stedattern min var at vi prøvde en natt uten bleie.. For den var også våt, fordi hun viste at hun hadde bleie på. Så hadde vi ordnet med sengetøy i tilfelle det skulle bli tissing i løpet av natta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå