Gå til innhold

Juni: Hva spiser deres 6 månders små??


Petronella♡mor til to

Anbefalte innlegg

Her spiser vi følgende:

 

Frokost: ca 250 ml mme

 

Lunsj: Havregrøt av ca en dl vann (fortsatt den blå pakka 4 mnd) + ca 100 ml mme

 

Middag: ca 200 ml mme

 

Kvelds: Havregrøt av ca 1,5 dl vann, litt frukt dessert (glass fra nestle) + vann

 

Leggetid: ca 100 ml mme (ca 1 time etter kveldsmat)

 

Dere da??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

her e dæ grøt til frokost/lunsj

flaske til mellom måltid

middag

flaske

grøt til kvelds

og flaske et par ganger i løpet av kvelden og natta

 

 

å så drikker han selvfølgelig vann til lunsje ,middag og kvelds :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går hovedsakelig på flaske her enda, med mme, gjerne grøt med frukt til kveldsmat, men ellers på dagen vil han ikke ha grøt, klasser bare med den... Prøver oss på litt matglass nå, det tror jeg falt i smak, men ikke noen fast rutine på det enda. Han får smake på mye, og tar gjerne sånne fruktglass fra Hipp og Nestle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frokost: grøt

 

lunsj: frukt

 

middag: enten lager jeg selv eller så spiser han 1/2 middagsglass. litt frukt til dessert.

 

kvelds: grøt

 

ammer enda. men det er vel mest tørstedrikk. har aldri hatt noen faste ammetider. han drikker i tillegg endel vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer enda, men de siste fire dagene har jeg prøvd å gi henne grøt. Hun er så vittig når hun får grøten i munnen. Stikker ut tungen og vil ikke svelge. Akkurat som hun tenker; "kan noen vennligst fjerne det ekle som ligger på tunga mi?". Har hatt noen runder med å tilvenne henne, men hver gang er hun vanskelig å be. Det har endt med at jeg har fortsatt å fullamme henne noen uker før jeg har prøvd på nytt, med samme resultat. Jeg er litt i tvil om jeg skal fortsette fullammingen en stund til (dvs. prøve på nytt med fast føde om en måned). Jeg har jo så mye melk at det halve kunne vært nok, og hun drikker seg fremdeles så overmett at hun gulper etter måltidene titt og ofte. Vekstmessig sett følger hun kurven sin perfekt, og ligger helt på snitt. Så jeg har egentlig vanskelig for å se poenget i å presse i henne noe hun ikke vil ha. Dette gjelder all mat. Enten har hun det bare på tunga, eller tar to skjeer og går lei. Føler at hovedgrunnen til at jeg slutter fullammingen mest er for andres skyld. Har lest en del innlegg på Småtroll 0-1 år, og fått inntrykk av at flertallet synes det er ekkelt og groteskt og helt unødvendig å fullamme når de er passert halvåret. Har jo ikke lyst til å være helt sær heller... Får prøve med fast føde noen dager til, og se om det bedrer seg. Uansett får hun smaksprøver på diverse i en sånn baby safe feeder- sak, og det er helt topp. Hun smatter i vei, og protesterer høylytt når vi tar den bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du skal gjøre som du selv føler for:) skulle gjerne fullammet lenger enn 4 mnd. men passer godt på å tilby lillegutt pupp ofte. han "glemmer" av det selv. untatt på natta da.

jeg har det problemet at han VIL smake på altmulig. han blir så sint hvis vi spiser og han ikke får. her om dagen satt vi og spiste sen lunsj, han hyyylte da han så brødskiva mi. lot han smake noen småbiter med leverpostei på. det var første gang han ikke rynka panna for noe:)

 

prøv å gi henne litt grønnsaksmos kanskje??lett å lage.. kanskje hun liker det bedre?? eller litt frukt? lillebroren min ble fullammet til 12 mnd pga annen lillebror med masse eksem og astma. skulle vært vanvittig stolt av meg selv hvis vi hadde klart det samme!!

 

grunen til at vi startet med grøt var at han hadde spist hver time/hver andre time hele døgnet i 2 uker. jeg var helt desperat. det gikk en mnd etter grøtstart så ble han "normal" igjen. da hadde han fått 2 tenner. så kanskje startet jeg for tidlig, men jeg kunne jo ikke vite at han fikk dette siiinsyke sugebehovet da. man lærer så lenge man lever:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også så å si fullammet fram til nå. Vi begynte å prøve med grøt til kvelds for ca 10 dager siden, og det har vært litt forskjellig hva han har tatt til seg. Det startet veldig bra, men så dabbet det litt av igjen. Nå spiser han godt med grøt igjen (1-2 spiseskjeer ferdig grøt), og jeg har begynt å gi to måltider om dagen. Så da ser det omtrent slik ut:

 

Ca kl. 7: mm

Ca kl. 10: 1-2 ss grøt + mm.

3-4 mm-måltider i løpet av dagen.

Kl. 18.30: 1-2 ss grøt + mm. 3-4 ml tran.

 

Vi bruker maisgrøt eller risgrøt med morsmelk i. Blander i litt havregrøt for å venne ham på gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har også fått litt sviskesaft innimellom. Og så har han smakt potet. Føste gangen spiste han nesten ei halv potet! Men senere har han ikke likt det så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har opplevd akkurat d samme som deg. har prøvd med grøt men han har enten fått mageknip eller brekkt seg når jeg har gitt grøt. har også melk i massevis så jeg ser ikk epå det som noe problem å fullamme litt til. helsesøster her var helt vill på at vi måtte gi grøt når lillemann var blitt 6mnd, men han følger kurven sin på en prikk og han krabber så jeg er ikke redd for at han får for lite. Men fortsetter han å være så aktiv som nå, må jeg vel "presse" i han litt grøt.. driver på med enda en ny tilvennings periode, har gitt grøt i en uke nå, er helt fin i magen, men han syns ikke noe om gugga han får.. hihi, pupp er best, ingen protest. virker som han tenker det når jeg kommer med grøten :)

men uansett, fortsetter dette etter nytt år, skal jeg ta en pause m grøten og se om han vil ha noen uker etter..

 

huff bei litt rotat det her, håpa du forsto ka e meint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 07.00 - mm

 

ca 10.00 mm (Bare litt) + grøt

 

ca 14.00 mm (Vil som regel ikke ha så mye)

 

ca 16.00 middag

 

ca 18.00 mm (Innimellom grøt også)

 

ca 20.00 mm

 

Innimellom skal ha litt mm i 04.00 tiden (begynt med det de siste ukene..)

 

Skriver ca hele veien, for det varierer jo litt, kommer ann på når dagen startet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at gutten din har begynt å våkne for å få mat om natta. Hva med å gi grøt først, og mm til slutt? Da får han i seg mer fast føde, og får antagelig mer "hold" i måltidet. Morsmelk er væske som fyller opp magen og gir metthetsfølelse, men den går fort over. Hvis han får grøt rett etterpå, er det ikke plass til så mye.

Jeg tror også at det kan være lurt å gi grøt senere på kvelden enn kl 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frokost : grøt av ca 150-200 ml mme

lunsj : grøt av ca 150 ml vann

middag : et helt hipp middagsglass

kvelds : grøt av ca 150-200 ml mme eller vann

 

gir frukt og prøver å gi mme på flaske el tutkopp som mellommåltid, men mme r han ik spes glad i...nekter rett og slett å drikke...tar jg vann i koppen blir han vill og skal bare ha mer og mer...han får så mye vann han vil ha til hvert målid og ellers på dagen...:)

 

har også begynt å prøve små brødbiter m leverpostei, han grøsste som bare d første gangen, men går bedre og bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...