Gå til innhold

Snart 7 mnd og mye mating på natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter litt med å få knerten til å sove en hel natt. Denne natten fikk han mat (amming) kl. 23, 01, 04 og 6.30. Synes det er litt vel ofte for en på snart 7 mnd. Må nevne at han også får to måltider grøt - det siste kl. 17 (han legger seg for kvelden ca. kl.19). Har prøvd å gi han grøten senere, men det var ikke vellykket. Han sov fra 12.30 til 06.30 3 netter på rad, men nå er det fult kaos igjen. Hva gjør jeg feil her???

Fortsetter under...

Skrevet

hmmm - kan det være at grøten gjør han uroligere?? Ikke alltid grøt gjør at de sover bedre dessverre - kanskje du kan gi det siste grøtmåltidet før på dagen (altså til frokost og ved middag f eks...) Prøv å la han få die lenge på et av brystene før han skal legge seg så kanskje han får mye fet melk å sove på. Kanskje han øker på natta nå??

Ikke fasitsvar dette her heller - men et forslag ....

lykke til - det går over - har hatt sånne perioder med poden her og på den tiden - men i natt sov han fra 00 -06!!!! jippi blir 1 år om 14 dager han da

Skrevet

Trodde bare det var meg så måtte opp så ofte. MIn er 6mnd og en uke men her er det amming på natt 4 ganger,tenkte og kutte nattammingen ut i januar etter råd fra hs. Hun sa at når jeg gir han mat på natt får han en belønning for og våkne,det er nødvendigvis ikke pga han er sulten..Så lenge de får grøt morg og kveld,jeg har fått råd om og gi grøt nærmest mulig leggetid for at han skal holde seg mett lengst mulig over natten....

Skrevet

hvis dere leser Gro Nylander så ser dere at det er ikke slik at alle sover hele natten fordi de er blitt 6 mnd....

Anbefaler dere lille venn, hva nå?

Skrevet

Jeg kan ikke gi grøt til frokost - da lager jeg problemer for puppene mine. De er jo ganske fulle om morgenen (tross natteamming) og hvis de ikke blir tømt da, blir det problemer (har desverre erfart det). Det blir tette melkeganger veldig lett + får ikke på meg noen BH før puppene er tømt. Han får grøten ved 12-tiden. Deretter sover han gjerne fra13 til 15-16, så ammes han og får grøt ca kl. 17. Får ikke til å gjøre det annerledes ennå - hvis ikke noen har noen tips på hvordan...

Hadde håpet vi hadde sluttet med økeperioder nå - kan heller øke med grøt for min del...

Skrevet

Hadde samme problem en stund, og fikk forklart at får barnet mat og drikke gjennom dagen så tenger det ikke den næringen om natten. Prøv å gi vann istedenfor! Kanskje en idê å få mannen til å gi den flasken!! Gullet mitt blir ihvertfall temmelig hysterisk om jeg bøyer meg over sengen uten at han får melk når det er det han har lyst på...

Annonse

Skrevet

hei kroko

kjenner meg godt igjen her... jeg sliter masse med nattesøvn og går snart på veggen, har en gutt på 7,5 mnd. jeg går og venter og venter på at "bare vent, det blir bedre"! Skal gjelde for meg også, men syns ikke det skjer noe særlig...

Jeg gir gutten min fast føde, det hjalp en periode men nå våkner han flere ganger om natta igjen, og ikke nok med det, han sovner kanskje ikke før 21, og vil banna bein starte dagen kl 06... jeg og pappan har ikke fått mye voksentid de siste ukene.

De neste dagene skal jeg kjøre på med mat på dagen, gir pupp/velling på morgenkvisten, grøt til frokost, skal gi brød til lunsj , grønnsaker til middag og grøt igjen til kvelden... om han våkner like ofte må jeg nok ty til nattavvenning og tåle litt skrik. Har også lurt på å gi mme når han våkner rundt 23, men har en følelse av at det kanskje ikke ville funket uansett..

Vi medsøstre får holde sammen... sukk

hilsen

Skrevet

Takk for støtte! Holder på å bli gal, ja. Knerten våknet hver time i natt. Prøvde å la pappan putte inn smokken, la han skrike en stund - men, han ble bare helt hysterisk. Drakk ganske mye melk når han fikk, så jeg vet ikke om det hadde vært like bra med vann?? Frister å prøve. Problemet blir å motivere pappan til å stå opp omtrent hver time på natten. Han har jo ikke noe problemer med at knerten vil ha melk ofte - han sover godt, han :-(

Skrevet

kjenner meg godt igjen... det er ikke lett å motivere fedre til å ta disse tørnene - så jeg har nok selv måtte ta de ja ;-) slitsomt når det står på ja, men det går over

store trøsteklemmer

Skrevet

Vi har det ille vi også. Snuppa er snart åtte måneder og hun våkner hele tiden hele natten. Hun får grøt, brødskive, middag og grøt igjen hver dag + pupp til alle måltider og gjerne noen ganger mellom måltidene også.

Til seksmånederskontrollen var jeg så sliten og trøtt at tårene flommet. Det endte med at legen gav oss Vallergan som vi ha henne. Er ikke anbefalt til barn under to, men vi gav en mindre dose enn vanlig, og på sykehuset gir de det ofte til barn. Var litt skummelt, men gikk bra i to netter. Hun fikk bare mat en gang på natta da. Var også på ferie med foreldrene mine før jul og de tok henne på sitt rom hver natt. Da våknet hun bare noen få ganger og holdt hylingen til under kvarteret. Var helt vidunderlig for meg å sove noen netter. Snuppa fikk mat i seks-syvtiden på kvelden og klarte seg fint til halv åtte på morgenen. Nå skal det sies at hun sov mye mer på dagen også der nede i varmen.

Så kom vi hjem til jul og alt er tilbake. Mannen min har ikke ork til å ta henne hver natt så det blir til at jeg ammer selv om hun egentlig ikke trenger mat, bare for å få henne til å sove igjen. Ble helt despo igjen i går, så ga henne vallergan igjen. Håper at noen netter med normal søvn skal få henne inn på rett spor. Hvis ikke skal hun få lov til å overnatte hos foreldrene mine igjen.

Irriterer meg grenseløst over de som har babyer som sover hele natta, snuppa vår har aldri sovet mer enn 4-5 timer i ett strekk. Og irriterer meg veldig over de som sier at 3 netter med skriking, så er det over, da skjønner hun av hun ikke kan våkne og få mat om natten. Vi har prøvd alt i månedsvis uten noen søvn i sikte. Leser også "The no-cry sleep solution", men der er det meste bare om babyer som ikke vil legge seg greit. Snuppa vår legger seg som en engel, men våkner igjen etter tre kvarter.

Åhh, ingen svar her, men var godt å få ut litt frustrasjon. Vi er visst mange i samme båt.

Skrevet

vi hadde det også slik en lang periode. Jeg bestemte meg bare for at hun skulle få holde på til hun klarte å spise såpass til kveldsmåltidet at jeg syntes en nattavvenning ville være forsvarlig. Det gjorde hun når hun var ca 9 mndr. Frem til da prioriterte jeg egen søvn på dagtid høyt, slik at jeg holdt ut nettene. Husarbeidet fikk sambo fikse...Nå er hun ti mndr og sover i ett fra 19-05. Da får hun pupp og sover videre til 07. Dette er ca. tider, det går litt frem og tilbake det her.

Skrevet

Kjenner meg sånn igjen, Matheas mommy!

Jeg syns liksom "alle" har babyer som sover 19-07. Blir gal av det. Skulle ønske det var meg. Gutten min har heller aldri sovet mer enn 4-5 timer i strekk. Det verste er, at de få gangene han har hoppet over et nattmåltid blir jeg skikkelig stressa for at noe kanskje er "galt" siden han ikke våkner... hjelp hjelp hjelp!!

Jeg skal også la gutten min overnatte hos foreldrene mine, selv om det er vanskelig for meg å slippe taket på ham. men det må jo være best for disse små å få sovet i et strekk så det er for hans eget beste. skal prøve det om et par ukers tid. Har hørt fra flere at det funker bra, blir spennende å se..

masse lykke til!

Skrevet

Det som er litt rart for min del er at forrige barn (nå 5 år) sov som en engel hele natten fra ca 1 mnd alder. Det er jo helt ekstremt andre veien. Måtte bytte ut puppen med mme etterhvert, men han sov fint på "bare" brystmelk også. Regnet med at lillegutt skulle gjøre det samme - men ikke det, nei... Driver og tester ut litt hva som fungerer best mhp mating før legging. I dag fikk han grøt kl. 17 og ble lagt 18.30 - uten suksess. Virket overtrøtt og fikk ikke roet seg. Tok han til slutt opp (fy og fy) og fikk han ennå mer overtrøtt :-/ Fikk pupp kl. 19 igjen i håp om at han skulle sovne av det, men nei da... Fikk til slutt roet han litt over kl 20. Så får vi se i natt. Stort sett er han grei å legge, men ikke i kveld. Mulig pga bæsj som ikke vil ut.

Annonse

Skrevet

hei, tar opp denne tråden igjen jeg, antar at "problemene" m nattamming ikke er løst:-D Vi har det også på samme måte!!! Våkner opptil 5 ganger pr natt. Begynte ikke m fast føde før 6mnd og 1 uke og nå føler jeg meg akterutseilt av alle de flinke mødrene og barna som er oppe i fulle måltider og hvor barna sover søtt hele natten (disse mødrene svarer veldig gjerne når man prøver å få litt støtte her på forumet;-) ikke ammedebatten da, men småtroll). Derfor var det veldig godt å se at andre fortsatt driver med nattamming. Min er 7mnd nå. Han får bare grønnsakmos til middag og litt grøt på formiddagen. Jeg har valgt å ta det litt rolig med introduksjonen av flere grunner, så jeg har ikke lyst til å avvenne på natten før jeg føler han får nok på dagtid. Kan det være at potetmos blir for tungt på ettermiddagen, når han legger seg ca 19? Noen som vet?

Skrevet

Hei maibaby

Jeg gir middagsmaten midt på dagen og grøt på kvelden. kan anbefale hirsegrøt, som er glutenfritt og naturlig rikt på jern - og mildt for magen. Helios har en type man koker selv og jeg syns den er best, har litt hjemmelaget aprikospuré i så den smaker søtt og godt.

Men det går sikkert fint med potet på kvelden også! tenkte bare at om du skal introdusere flere grønnsaker etterhvert er det bedre å gjøre dette på dagtid, i tilfelle han skulle reagere på noe.

Skrevet

Har en gutt som er 9,5 mnd,han har den siste tiden vært våken 4-5 ganger pr. natt og fått pupp. Han får pupp og litt mat på dagen og spiser alltid en god porsjon grøt før han legger seg. Har tre andre barn som har vært på samme måte. Tror ikke dette har noe med sult å gjøre mer med kos og nytelse. Regner med at dette går over av seg selv, det har det iallefall gjordt med de andre. Orker ikke å la han gråte og sutten er han rasende på om natta. Får bare holde ut, det kommer tider for soving igjen!

Skrevet

Hei igjen!

Fikk et råd av en venninne og det var å gi på med morsmelkerstatning etter man hadde tømt begge puppene på kvelden. Det fungerte helt fantastisk! Han sov plutselig til kl. 09. Fikk pupp ca. kl 18 og 20 og deretter mme litt etter kl. 20. DEILIG!!!!!

Skrevet

Har også en gutt på 9,5 mnd som får pupp 2-3 ganger om natten. Orker ikke at han skal være grinete og rasende på natten, når jeg selv likevel fungerer fint om dagen.

Har begynt i jobb igjen, og trenger jeg litt ekstra søvn, så legger jeg meg bare litt tidlig. Når det er så mye som 3-5 timer mellom hver gang han vil ha pupp, så rekker jeg å kome i den dypeste søvnfasen før han våkner igjen. Det er derfor det fungerer og jeg ikke er spesielt trøtt. Jeg var mye trøttere da han var mindre og ville ha pupp med kortere intervaller.

Morsmelk er så sunt at barnet bør få så mye det vil ha selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...