Galskapens overhode Skrevet 28. desember 2006 #2 Skrevet 28. desember 2006 Er litt usikker på disse reglene, men mener å ha lest her inne at man kan få prioritet på plass i bhg om barnet vil ha fysisk utbytte av det i forhold til utvikling.. Men som sagt, veldig usikker på reglene. Hvor lenge før termin er lille Noah født?
§iris§ Skrevet 31. desember 2006 #3 Skrevet 31. desember 2006 vi gjore det.. ingenting galt med henne.. men søkte fordi dem kunne følge med henne hvis hun trenger hjelp sendere.. som ppt sa så er det ikke lett å få hjelp senere.. heller få hjelp med en gang og så heller ta bort hjelpen hvis vi ser at hun ikke trenger det.. vi søkte en assistent på henne vi.. ei som har bare hun når hun er i barnehagen.. hun følger med henne ser hvordan hun er med andre barn og hvordan utvilkingen er med denne.. er kjempe fornøyd jeg.. vi fikk sykehuset til å sende inn papirer på henne.. også helsestasjonen gjore det og fysoterapøut.. kan no hvertfall prøve..
*Maggi* Skrevet 1. januar 2007 #4 Skrevet 1. januar 2007 De kan jo søke, men det er ingensteder i noe regelverk som sier at et tilsynelatende friskt, men prematurt barn skal få prioritert plass i barnehage. Det praktiseres svært forskjellig fra kommune til kommune (evt. bydel til bydel), vil nok også variere i.f.t. hvor mye for tidlig barnet er født. Selv fikk vi prioritert plass til vesla, hun ble født ekstremprematur (i uke 27) og da hun startet i bhg. som 1-åring, var det ingenting som feilte henne (det er det fortsatt ikke....) Måtte imidlertid slåss litt for å få det til. (vi fikk ikke egen assistent på henne som hun over her, det var heller ikke målet - det vi ønsket var oppfølging av fagpersonell og at hun skulle komme rett inn i et barnehagemiljø i stedet for å ha dagmammaer å forholde seg til i starten) Ta kontakt med bestilleravd. i din kommune/bydel og snakk med lederen der, så vil jeg tro at du får vite deres praksis. Vil sannsynligvis hjelpe å legge ved dokumentasjon fra sykehus og evt. Ullevål-rapporten (som du kan laste ned fra prematurforeningen sine sider - hvis du er medlem). Lykke til: )
Villeville Skrevet 9. januar 2007 #5 Skrevet 9. januar 2007 Gutten min fikk prioritert plass i barnehage da han var 1 år. Han ble født i uke 28 og var 1000g da han ble født. Det er ingenting som feiler ham og han får ikke noen form for spesialtilpasning, men vi fikk plass fordi jeg ba om hjelp til det på prematurkontroll ved barneklinikken. De sa at om man har fortidligfødte kan disse prioriteres ved barnehageopptak fordi det vil være stimulerende på mange plan å omgås andre barn; språk, lek osv. Fint for oss i hvertfall:-) Lykke til!
Villeville Skrevet 9. januar 2007 #6 Skrevet 9. januar 2007 Glemte å si at vi fikk legeerklæring fra barneklinikken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå