Anonym bruker Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Jeg fikk en stor sønn 12 aug. Han va 4250 gr da han ble født. Nå e han jo da 4,5 mnd og veier vel rundt 8 kg. I følge helsesøster er han ikke overvektig. Og jeg syns jo selv han ser helt flott ut Jeg har begynt å gi han fast føde fordi jeg ammer ikke, men lurer litt ang akkurat dette. Er redd for at han skal legge sånn på seg å bli overvektig. Noen tips på hvor ofte jeg kan gi han fast føde. Morgen,middag og kveld. Eller burde jeg bare gi han fast føde 1. gang om dagen? Høres kanskje ut som dumme spørsmål, men va selv overvektig da jeg var lita og har slitt med dette nesten hele livet. Dette er noe jeg ikke unner min nydelige sønn. Takk på forhånd.
Gjest Skrevet 28. desember 2006 #2 Skrevet 28. desember 2006 Altså når dem er så små så syns jeg det er godt dem har litt ekstra.... Min eldstemann var en skikkelig "michelin baby", skikkelig rund! Men når han fikk bena under seg så forsvant det fort skal jeg love deg =) Det blir feil å slanke barna ved å gi dem mindre mat. Bedre å passe på å ikke dytte i dem sukker dagen lang og holde dem i aktivitet Min mening hvertfall!
Stratos med 3 barn Skrevet 28. desember 2006 #3 Skrevet 28. desember 2006 Han er sikkert lang også? Flere cm å fordele vekta på ) Han høres ut som min sønn ) Men jeg fullammer så jeg har desverre ingen tips, ville bare si han høres fin ut i mine ører )
dama Skrevet 28. desember 2006 #4 Skrevet 28. desember 2006 synes ikke sønnen di n var så stor da han ble født, mine to yngste nærmet seg 5 kg begge to da de kom til verden... synes heller ikke du skal bekymre deg for overvekt nå, han er jo så liten ennå, og det skal ganske mye til før de blir det i den alderen... jeg begynte ganske raskt å gi ungene mine fast føde til alle måltider.. men det var fordi de trengte så mye næring... minsteprinsessa mi, hun er ca 1,5 år, hun kan spise så mye som 6 brødskiver til ett måltid... og da har jeg stoppet henne, nektet henne mer, ellers hadde hun nok fortsatt å spise... jeg har selv vært syltynn gjennom oppveksten-er mer normal nå, mannen min derimot har ikke vært like heldig med sin forbrennelse jeg synes ikke du skal bekymre deg i det hele tatt, bare sørg for at den maten du gir sønnen din er sunn og balansert... grove brødskiver, sunt pålegg, mye grønnsaker osv osv... hold han borte fra godteri og søtsaker så lenge som mulig, og når du begynner å innføre det bare til lørdag-til et bestemt klokkeslett.. og når det gjellder hvordan målitdene skal være så er det veldig viktig at de lærer seg at mann ALLTID sitter og spiser... at de ikke blir vant til å gå rundt med maten i hånda og spise.... det kan påvirke spipsemønsteret deres seinere i livet... selv har jeg et veldig dårlig kosthold.. jeg spiser ikke så mye, og har slitt veldig med faste måltider til meg selv... hvilket resulterer i veldig store måltider når jeg først spiser.. og frokost er det viktigste! det setter igang forbrenningen for dagen... hvis man prøver å slanke seg og hopper over frokosten kan man bare glemme hele greia... så kanskje du skulle gi han grøt og mme til frokost, en banan og mme til lunsj, middag og vann, og mme og grøt til kvelds... våre måltider var i allefall på den måten nesten fra dag 1 de begynte å spise fast føde.... mine unger er matvrak og sluker alt rått med engang... har aldri hatt problemer med å spise eller å tåle maten... lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2006 #5 Skrevet 28. desember 2006 Heisann! Kan bare fortelle min erfaring ift fast føde og vekt. Mini gikk ned i vekt daa jeg erstattet noen mme-måltider med fast føde. Gikk faktisk ned 500 g i løpet av 2 mnd. Var ikke hel meningen det selvfølgelig, har heldigvis litt å ta av )
7 oktober- ble mamma 6 okt=) Skrevet 28. desember 2006 #6 Skrevet 28. desember 2006 det er feil å slanke babyer synes jeg også,men det finnes jo tin g man kan gjøre.. som¨å ikke gi banan så ofte feks.. ..frukt og mat med sukker kan man kutte ned på vet ikke om annet jeg Han er sikkert helt nydelig;)
Gjest Skrevet 28. desember 2006 #7 Skrevet 28. desember 2006 Heisan! jeg fikk en stor gutt for 3 år siden (5 kg), han var 8 kg da han var 3 mnd og 11-12 kg da han var 6 mnd. Jeg fullammet frem til 6 mnd. Da vi begynte med grøt fikk vi beskjed av legen om at han heller skulle ha middag for det var magrere. Altså max et grøtmåltid om dagen, resten middagsglass.....dette var når vi var oppe i 4 måltider om dagen.
Gjest Skrevet 28. desember 2006 #8 Skrevet 28. desember 2006 Synes han høres helt fin ut, jeg.Tror ikke babyer kan bli overvektige på samme måte som når de begynner med lik mat som oss, tror det er da man kan være litt "strengere". Datteren min var 4268gram ved fødsel, er må 5 måneder og ca 7,5kg. Synes det er fint jeg når de har litt ekstra:-)
børdi Skrevet 28. desember 2006 #9 Skrevet 28. desember 2006 høres ikke ille ut det,:-) min var over 8 kg da han var ca 5 mnd, og 6 mnd var han 9090.:-) Og han er ikke tjukk for det., dessuten skal babyer være litt å ta i , hehe. De går det av seg med en gang de begynner å bevege seg.. Bare gi han de tre måltidene med fast føde du..
Gjest_1001 Skrevet 28. desember 2006 #10 Skrevet 28. desember 2006 Hei du! Min baby var "stor" ved fødsel han også. Han var 4270 gram og 51 cm. Når han var 4 mnd var han 10040 gram og 66 cm. Altså sikkert mye større og rundere enn din gutt. Etter han var 4 mnd begynte han å bevege seg så mye mer, og da har vekten stagnert litt. I dag (8mnd) veier han 10850 gram og er 71 cm, altså han har ikke gått opp så mye mer. Hn har faktisk gått ned litt i vekt i forhold til 6 mnd. Det viktigste for å unngå overvekt hos små barn når de blir eldre er et sunt kosthold, mye frukt, grønt og grove korntyper. Ellers kan man spise som vanlig med kjøtt og fisk. Og ikke minst at de har et aktivitetsnivå som er høyt. Gjnnomsnittet på aktivitet i dag er mindre enn for 20 år siden for eksempel. (blir mye sofasitting og tv-titting eller playstation på de små). I mellomtiden vil jeg bare si at babyer ikke kan bli overvektige. Om du vil kan du se hele vektutviklingen til småen min på min profil. Da ser du vordan han la enormt mye på seg de første 4 mnd og så mindre de neste fire...
TurboPrinsessen:-) Skrevet 29. desember 2006 #11 Skrevet 29. desember 2006 Datteren min er født dagen før sønnen din og veide 3535g, var 51cm lang. I dag veier hun nesten 8kg og er 65,5 cm lang. Hun er ifølge hs lengre enn gj.snittet, men gjennomsnitt vekt i forhold til høyde. Hun har gode knubne lår, men det er det... hun er ikke større enn hun bør være. Kan se ut som hun har arvet sin mors tunge benbygning da stakkar.. har selv alltid vært slankere enn hva vekten kunne tilsi.,,,ög det har vært litt kjedelig.. følt meg større enn jeg var, og det var ikke så bra i tenårene.. Fullammer enda, så har ingen tips vedr fast føde, men kjekt å få...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå