Gå til innhold

Noen her med pco/pcos? Vær snill og se hit da:-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hørt litt ulike ting, men jeg fikk selv beskjed om at sjansen for å bli gravid med IVF skal være lik og at risikoen for spontanabort ikke er større. Men det lå en artikkel om PCOS på hovedsiden for ei tid tilbake, hvor det ble hevdet at risikoen for spontanabort er noe større. Det sies at overvekt kan redusere sjansene for å lykkes med IVF, og mange med PCOS er jo overvektige. Selv ble jeg gravid på første forsøk, og er halvveis i svangerskapet på selveste nyttårsaften, så det er håp! Du bør ikke bekymre deg.

Lykke til!

Hei!

Jeg har også PCO, og har slitt med å bli gravid.

Litt historie:

Første gang prøvde vi på egenhånd i 2 år før vi begynte på pergotime hormonstimulering. Ble gravid etter 4 el 5 mnd, men mistet i 8.uke. måtte vente et par mnd før jeg begynte på ny behandling med hormoner igjen, men den mnd jeg skulle begynne, kom ikke mensen. og da ble jeg gravid.. Resultatet er ei 3 år gammel nydelig jente.

Denne gang har vi også slitt. Slutte på pilllen juni 04(skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt gikk på piller, uten regelmessig eggløsn), og først i nov 06 ble jeg søkt til inseminasjon. Både her i landet og i danmark. Vi havnet i danmark grunnet lange ventelister i Norge. Vi lyktes på første forsøk:-) og er nå 10+2. Vi krysser alt vi har for at dette skal gå bra, og at vi får nyte en baby til sommeren..

Hvor stor mulighet vi med PCO har for å lykkes er det vel ingen som vet. Graden av PCO varierer jo veldig. Noen har ikke eggløsning i det hele tatt, verken med hormontilskudd el naturlig, mens andre, som jeg, har eggløsning innimellom. Så sjansen går litt utifra hvor stor grad man har.

Jeg går til spesialist innen kvinnesykd. Håper du også gjør det, eller får tilbud o det. Alt blir mye lettere når man får hjelp av noen som virkelig kan dette.

Legen min har ALDRI pratet om at vi har større sjas for å abortere enn andre. Han sier kanskje ikke det bare for å ikke bekymre meg. Vet ikke. Men tror ikke det har noen med saken å gjør. blir man gravid, så produserer jo alle hormoner man skal..(så lenge det ikke er noe feil i hypofysen)

Håper dette var litt svar.. Ønsker i alefall lykke til. Og har dere slitt lenge, ville jeg oppsøke en spesialist for å få litt fortgang i ting..

Klem

Annonse

Hei på deg!

Jeg har også Pcos, og har slitt med det siden tenårene. Tar ikke med den laaaange og kjedelige historien, for det er unødvenig akkurat nå. Skal jo bare fortelle deg i korte trekk at jeg har vært gravid flere ganger, men dessverre mistet alle. Så ble det bestemt at IVF var tingen, ferdig utredet på riksen ,hjem for å vente på mensen,- som aldri kom! Og det var jo ikke så rart! For vi hadde klart å bli gravide på egenhånd, og i dag har jeg vært på min 2. ul, alt ser bra ut, ca 14 uker på vei!:)

Har spist Metformin i ca 2 år, og har fått beskjed fra sykehuset om at det skal jeg gjøre gjennom hele svangerskapet. Har hjulpet meg med å gå ned i vekt, samt at det skal bedre sjansen for å bære fram et barn.

Håper du også lykkes, enten på den ene eller andre måten! ;)

Hei,

Jeg har også pcos, men kun uregelmessig syklus som "synlig" symptom. Mannen har litt varierende sædkvalitet, så vårt problem er å få til timingen. Det var veldig deilig å droppe "pliktsex", temping etc etc og komme inn i ivf-systemet ganske tidlig. Vi har en datter som vi fikk på første ivf-forsøk, og nå ruger jeg på dag 8 og skal ta graviditetstest i morgen eller lørdag.

Altså en fin erfaring her i gården også. :-)

Lykke til.

Tusen takk igjen jenter:-) Så kjekt å høre andres erfaringer,det gir håp:-)

Lykke til alle dere som har fått det til,og til dere andre som prøver som meg.

Har vært i kontakt med spesialist og det er han som har satt meg på metformin og anbefalte ivf:-)

Klem!

Har og pco, med kun uregelmessig mens. Er normalvektig(kanskje noen kilo for mye men..:). Våres problem er og timingen, da min mann har gode svømmere!

Som sagt ovenfor, så er det godt å slippe å nærmest måtte ha sex hver dag i kanskje 40 dager for du ikke vet når du har el...Det var jammen litt slitsomt ja..hehe...

Min gyn har sagt at sjansene for at vi skal lykkes, er likt som alle andre, så det er bra:)

klem

Hei igjen! Hvis du innvilges prøverørsbehandling, er det fordi sykehuset mener du har god sjanse til å lykkes med å bli gravid. Er man svært overvektig, får man som oftest beskjed om å slanke seg først. Det sies at man er strengere i forhold til vekt i Norge enn i andre land.Men også normalvektige PCOS'ere kan ha insulinresistens og god nytte av metformin (som er omtalt i et annet innlegg). Det testes i så fall gjennom en blodprøve, tror jeg. Selv er jeg normalvektig, men med mange års prøving bak meg. Så det er skikkelig herlig å lykkes!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...