Gå til innhold

Gravid venninne som ligger på sykehus med blødninger fra morkaken :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk tips om å legge dette her også, kanskje noen av dere har vært borti det samme.

Fra skravlesiden:

Hun er 17 uker på vei. Har blødd masse inatt og ligger til observasjon på sykehuset. Morkaken ligger veldig langt nede og hun har fått beskjed om at hvis morkaken løsner så vi babyen dø. Men mormunnen er lang og lukket. Har fått beskjed om å ikke ha sex, må ligge og ta det med ro. Hun blør ikke mye nå, det har heldigvis stoppet.

Er så redd for henne. Det må ikke skje noe mer nå.

Noen som har vært borti noe lignende? Hvordan har det gått?

Skrevet

for temmelig nøyaktig et år siden ble jeg lagy inn på sykehus med blødninger fra morkaken. jeg var hysterisk, redd, de sa til meg på sykehuset at jeg måtte ta det med ro, begynte jeg å blø mer var ungen ute på 5 minutter. så satte de lunge modnings sprøyter. forskjellen var at jeg var 29 uker på vei.

blødningene avtok, og kom aldri igjen heldigvis. morkaka mi var også langt nede. i ettertid mente de det var sannsynlig at en liten bit av morkaka hadde fallt av da jeg blødde foedi det var nedsatt kapasitet og dårligere forsyning etterpå. så babyen sluttet å vokse, dette fulgte de nøye med på, for å la han modnes så mye som mulig, før han kunne bli skadet av for lite blod gjennomstrømning.

morkaker som er langt nede får dårligere feste for muskelen der er svakere. jeg hadde flere blødninger gjennom hele svangerskapet. hvorfor det skjedde vites ikke, jeg spekulerer i om det kunne være fordi jeg ble gravid igjeb rett etter en utskrapning uten å få mensen, at slimhinnene ikke var helet. de sa at det kunne hende, men var lite sannsynlig. men helst at det var en sammensetning av årsaker og plassering av morkaken som hovedgrunn.

det kan enda gå fint med venninna di, blødningene stanser, og hun trenger ikke få flere. de følger nok med på at babyen får det den trenger av at morkaken er blitt svekket. siden det er en risk for det etter blødninger ville jeg ha oppfordret henne til å følge veldigt godt med på spark og på endringer i sparkemønster.

jeg fikk beskjed på at jeg hadde hatt svakheter med morkaka siden den ble dannet, men det viste seg først senere i svangewrskapet de siste ukene da babyen virkelig skulle vokse, og det ble enda værre av den siste blødningen da sannsynligvis en liten bit løsnet.

ble langt, men håper du ble klokere.

jeg har forresten nå en helt sprell levende frisk liten gutt, vel han var bitte pitte liten da han var født, men nå er han blitt litt større, snart et år og alt ;)

Skrevet

Akkurat det samme hendte med meg i uke 16. Jeg sto i Oslo sentrum midt på natta og plutselig fosset blodet ut, helt forferdelig. Når jeg kom på sykehuset sa legen at når jeg blødde så kraftig måtte vi regne med at det hadde gått galt. Hun tok etterhvert ultralyd og sa at jeg ikke fikk lov til å se på skjermen. Plutselig snur hun seg overraskende seg mot meg og sier "her er det jo forsatt liv". Jeg lå på sykehus i to dager og ble sendt hjem og måtte ligge helt i ro. Morkaka lå veldig langt nede og da var det veldig lett å få flere rifter og blødninger. Legen sa hun var nesten helt sikker på at det ville skje igjen og at jeg måtte ringe sykebil med en gang. Men jeg fikk ingen flere blødninger og jeg sitter her med ei nydelig jente i armene. Hun ble født 2 mnd før termin men det var pågrunn av svangerskapsforgiftning. Vi fikk liksomt alt vi...Be veninnen din ta det helt med ro så ordner det seg sikker. Morkaka kommer helt sikkert til å trekke seg oppover.

Skrevet

jeg hadde mange og store blødninger fra uke 26 og hele resten av svangerskapet pga placenta marginalis. trakk seg aldri oppover sånn som legene trodde, men det gikk bra. ble haste snitt da jeg først kom i fødsel i uke 38 pga. stor blødning, men det gikk helt fint og. det er fryktelig slitsomt å ha disse blødningene og kjedelig å være på sykehus så mye, men det går vanligvis bra. lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar. Det setter jeg pris på :)

Hun er nå ute fra sykehuset og alt ser bra ut.

Men som den bekymrede venninnen jeg er, så lurer jeg på om dere fikk beskjed om å ligge så mye som mulig eller kunne dere bevege dere? Hun har fått beskjed om å ta det med ro..men ikke nøyaktig sengeliggende. Jeg vil hun bare skal LIGGE resten av svangerskapet for å være på den sikre siden.hehe.

Skrevet

jeg fikk strengt sengeleie i begynnelsen, men etterhvert fant de ut at det ikke hadde noe betydning. jeg blødde like mye uansett. jeg måtte tusle litt hver dag for å slippe å få blodfortynnenede (de vil jo helst ikke gi det til noen som blør, men ligger man helt i ro kan man få blodpropp og som gravid er en ekstra disponert)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...