Gå til innhold

Nødvendige klær til januarbaby....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ut og handle klær og litt annet småtteri snart, og syntes det er så mange utstyrslister osv. som man kan følge. Regner med at disse listene ikke alltid stemmer, og at det er lett å kjøpe for mye.

Litt interessert i å høre hva slags klær dere planlegger å ha klart i kommoden før babyen kommer... Jeg er litt forvirret. Hvilke størrelser kjøper dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utrolig vanskelig å orientere seg i utstyrsjungelen... jeg har riktignok gjort dette før (har ei jente på 2 1/2), men forrige gang fødte jeg i påska og det er noe HELT annet å ha spedbarn på våren enn midtvinters!

Jeg har bodyer med lang arm, strømpebukser, sparkebukser/bukser, kjoler og små jakker (cardigans). Mesteparten er bomull, siden både jeg og gubben har sensitiv hud, og storesøster har fått påvist atopisk hud som baby (altså ikke anbefalt å ha ull nærmest kroppen). Strikkesett i ull går selvsagt bra, de er ikke helt inntil kroppen uansett. I tillegg: "styrthjelm" i bomull go strikkeluer, samt strikkesokker og votter i ull. Innendørs skal knøttemor ligge på lammeskinn, og vi har det godt og varmt i huset, og utendørs i vogna har hun voksipose. Godt og varmt altså :) Til bilturer har vi en enkel dress i fleece.

Jeg har omtrent ingenting i str 50, siden jeg fikk ei stor jente forrige gang, og har fått estimert fødselsvekt på lillesøster til å bli ca 4.2 ved termin. Jeg satser altså på 56 den første tida. Skulle det komme en overraskelse i form av ei mindre jente, så får pappa'n stikke ut på panikk-shopping :)

Skrevet

takker for svar :o) men hvor mange bodyer, sparkebukser osv trenger man? Er det vanlig å bruke strømpebukser innenfor sparkebuksene, eller holder det med body og sparkebukse når vi er inne?

Jeg er som du sikkert skjønner veldig uerfaren, og aner ikke helt hva folk pleier å bruke...

Skrevet

Vi har kjøpt og fått noen ullbodyer i tillegg til det ka-ping nevnte over (så har vi en annen type vognpose), samt et par stillongser i ull. De koster ikke så masse, så greit å prøve å bruke på babyen hvis man ikke vet sjansen er såpass stor for at babyen vil reagere (slik det er i ka-pings tilfelle..).

Ellers kan det jo være godt å ha en fleecedrakt eller litt tjukk vinterdrakt,alt avhengig av hva slags vognpose du har og hvor mye du skal ha babyen ute og slikt.

Skrevet

Jeg er faktisk ikke helt sikker på antall... det varierer jo veldig fra unge til unge også - datteren min gulpet enormt mye og jeg måtte derfor skifte på henne flere ganger om dagen. det gikk med en del bodyer for å si det sånn... men denne kan jo være gulpefri? Vet vi ingenting om enda :) Det jeg VET er at vanlige bodyer og strømpebukser og sånt får man sjelden i barselgave - da vil folk heller kjøpe kjoler og dilldall. Et godt tips er Exit sine bodyer, det er helt vanlige, søte bodyer med god halsåpning (ikke knapper), til prisen 3 stk for 120kr. De holder formen fint til tross for ofte vask og tromling.

Om du trenger strømpebukse innenfor sparkebuksa har kanskje litt å gjøre med hvordan du bor... kaldt klima, trekk i huset osv.

Skrevet

Klima har også en del å si - her blir det sjelden minusgrader om vinteren, det holder seg på 5-10pluss fakisk. Dermed er body+strømpebukse+strikkesett+lue/votter/sokker mer enn nok inni voksiposen.

Skrevet

ja, klima har veldig mye å si!

Både vind og temperatur.

Gjest mammaen til Odin pluss 1imagen
Skrevet

Har en gutt på snart 2 som ble født 6februar, kjøpte ikke noe i str 50, kjøpte litt i str 56, men de vokser så fort ut av det og i følge min erfaring brukte han str 62 ganske lenge.. Hadde på han langerma body,bukse eller drakt pluss genser om det var kjølig.. Brukte ikke strømpebukse på han. Da vi skulle ut hadde han på seg det pluss en ytterdress og lue, og lå på pledd og hadde dyne over. Gutten var go og varm hele tiden. Men som sagt så kommer det ann på hvor du bor hen og klima, e bor i Ålesund:) Når det kommer ann på hvor mye av hver ting du trenger så tenk på at du kan kjøpe mer etter ungen er født, da ser du lettere hva str du trenger:)pluss en pleier å få mye klær i gave oxo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...