Gå til innhold

Legge tid for 5,5 åringer og dilemmaer ved overnatting hos andre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge trenger de å sove når de nærmer seg 6 år? Hun skal opp kl 5.30 på hverdagene, når burde hun legge seg om kvelden?

Når hun har venninner på besøk eller overnatter hos andre får hun problemer fordi de fleste i dag legger seg seint og står opp seint. Andre som har det problemet?

Det vil si at de helgene hun har overnattingsbesøk legger de seg i 22 tiden, så våkner hun som vanlig i 5-6 tiden og vekker venninnen sin. De og vi blir helt utslitt. I tillegg har hun en lillebror jeg må ta meg av om morgenen.

Jeg er mer sliten på jobb på mandagen enn jeg var fredag ettermiddag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når hun er så stor som 6 år så går det sikkert an å snakke med henne om det. Forklar for henne at det er for tidlig å stå opp, at når man våkner veldig tidlig så kan man lese i en bok eller leke stille en stund til man hører at de andre begynner å røre på seg?

Du kan f.eks sette fram noe hun liker å holde på med ved siden av sengen hennes, yndlingsboken og et par kjeks f.eks (etter at hun har sovnet om kvelden, slik at det er der når hun våkner mener jeg). Eller et nytt donaldblad el lign. Da kan hun kanskje underholde seg selv en stund før hun vekker andre.

Skrevet

når dere har overnattingsbesøk er det vel dere som bestemmer når barna skal legge seg? klokken 22 synes jeg er alt for sent for en 5-åring. det går også an å gi beskjed til dem at de ikke får lov til å stå opp når klokken er 5 - det er da vitterlig midt på natten for de fleste! hvis vår 3 åring våkner før kl 6 får hun beskjed om at det er natta, og at hun må gå og legge seg igjen. det blir jo avogtil litt protester, men vi holder på vårt, og hun går til slutt og legger seg igjen. det er de voksne som bestemmer når det skal soves - ikke barna!

Skrevet

sånn er det her å men ikke så tidlig da...vi står opp 6.30 i hverdagene og han våkner gjerne i6.30-7 tiden i helgene også da..

får han kansje til å sove en time til men ikke så lett å TVINGE en 5 åring som ike er trøtt til å sove akkurat..

Er jo vi som har laget soverutinene med tidlig opp i ukedagene så er vel bare å ta det som det er..

Her kjøpes det inn enkel mat til helge frokoster..eks gryn og god\morgen yoghurt det klarer han å lage selv :) så han står opp ser litt tv og spiser frokost og pusler på litt selv (værste er att han liker å få gjøre litt ting selv) så får vi vokse sove litt til.. s¨å lager vi en koslig fellesfrokost når vi står opp:)

legger han forrsten mellom 19 og 20... 19.30 er målet!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...