Anonym bruker Skrevet 27. desember 2006 #1 Skrevet 27. desember 2006 Har barn på 4 måneder.Vil ha pupp hele tiden om natta. Spiser kanskje 2-3 ganger ordentlig om natta, men vil ha pupp i munnen konstant... Vil ikke ha smokk, har prøvd absolutt alle typer, jeg tuller ikke. sover i vår seng men vi vil ha h*n over i egen. Hvordan skal vi gjøre det???????????????? våkner masse om natta og pupp er det eneste som roer.. veldig bra vektoppgang, fullammer. spiser kanskje hver 3.- 4. time om dagen. ikke syk eller sulten. veldig kontaktsøkende om dagen også. var kolikkbarn fram til 11 uker og har vært vant til mye kroppskontakt hele tiden. Roer seg i vogna men bare for max et par timer om gangen. våkner og vil ha pupp uansett. ser mørkt på å ha h*n over i egen seng, altså... har prøvd å amme oftere om dagen for å se om det hjelper, det gjør det ikke. Begynner å skrike med en gang vi legger h*n hvis h*n er våken. og da mener jeg virkelig skrike, ikke syte. Hjelper ikke å gå inn og stryke eller kose, må opp og bysses eller få pupp i munnen i vår seng for å sove videre. vil -ikke- prøve skrikekur, så det kan dere bare glemme å anbefale. ellers tar jeg imot alle råd! HS hadde ikke noe fornuftig å si om dette, spurte der først. hun sa jeg skulle la h*n skrike...
-carina- Skrevet 27. desember 2006 #2 Skrevet 27. desember 2006 Da gutten min var fire måneder hadde vi også mye tull med nattesøvnen. Og den perioden snakket jeg jo med mange som hadde 4 mnd babyer. Jeg tror det er en periode de skal gjennom... Synes nesten alle med 4 mnd babyer har det sånn en periode. Har noe med å gjøre at de har fått bedre syn, de har oppdaget verden, de har ikke riktig tid til å sove. Det som har hjulpet for noen har vært å gi hyppigere mat på dagtid, da får de dekket mer av døgnbehovet på dagen og trenger ikke så mye på natten. For andre har det ikke vært så mye som har hjulpet. Annet enn tiden... Tror de fleste babyene i juli-klubben sover bedre på natta nå. (Nå er de 5 - 5 1/2 mnd). Var kanskje ingen råd dette, men litt trøst om at dette trolig bare er en periode. Det varer 2-3 uker og så blir det bedre igjen! )
Mamma katt Skrevet 27. desember 2006 #3 Skrevet 27. desember 2006 Jeg også har opplevd det du skriver, Carina, her har vi gått fra ett nattmåltid til to-tre og i tillegg et par gangr der hun våkner og må få smokken. Sånn var det ikke før..har ikke så veldig mange råd tildeg, HI, får bare håpe at det bedrer seg. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2006 #4 Skrevet 27. desember 2006 jammen min har vært sånn hele tiden.... ikke kommet nå spesielt den siste måneden, det har vært slik hele tiden. så det vil gå over etter 5 måneder likevel? forrige gang jeg spurte om dette, fikk jeg som svar at det skulle skje noe magisk ved 3 måneder og at h*n ville sove godt i egen seng helt av seg selv. Og det gjorde det jo ikke... så jeg tror ikke helt på denne 5 måneders greia heller. sorry. hi.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 hei hei... nå er min en del minde enn enn din da, men hun nektet p sove alene i starten.. men vi har lagt lammeskinnet i vuggen så nå går det bra... våkner etter pupp fordi det blir mye kaldere-madrassen er kald og tar lang tid å varme opp, mem lammeskinnet blir fort varmt og da finner hun roen igjen...som oftes....
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2006 #6 Skrevet 27. desember 2006 Har lammeskinn vi også. hjelper ikke, gitt... hi
-carina- Skrevet 27. desember 2006 #7 Skrevet 27. desember 2006 Visste ikke at det var et "gammelt" problem, forstod det slik at det var noe nytt som var skjedd nå... Har ikke særlig med råd å komme med, siden jeg ikke har vært i problemstillingen. Men har sett at enkelte her har foreslått skrikekur-light. Ikke at babyen skriker, men at de sutrer. Babyen skal få lov til å sutre seg i søvn. Men om det går over til skrik tar du opp og trøster, legger ned igjen når rolig. Dersom du gjør dette mange nok ganger så skal babyen visstnok forstå at det er enklere å legge seg uten å skrike... For min del sover jeg med ørepropper om natta, og det fikk faktisk gutten min også bedre søvn av. Det hender jo at de "klynker" om natta, men det hører jeg ikke med ørepropper. Men når han virkelig vil opp så gråter han så høyt at jeg hører det gjennom øreproppene. (Ligger rett ved siden av meg, da) Sånn sett unngår jeg å ta ham opp de gangene det ikke er nødvendig. Samsover etter første natt-pupp i blant, men forsøker å legge ham tilbake i sin egen seng. Merker at jeg og han forstyrrer hverandre, så vi får begge veldig mye dårligere søvn av det. Han spiser mye oftere på natta dersom vi sover sammen enn dersom han sover i egen seng. Noen anbefaler også evt å legge babyen på eget rom. Kanskje h'n blir forstyrret av dere på natta, sover kanskje bedre på eget rom? Lykke til! )
flypapir Skrevet 27. desember 2006 #8 Skrevet 27. desember 2006 Hei! Du kan jo prøve deg på en bok som heter "the no-cry sleep solution" av Elisabeth Paintly (litt usikker på stavemåten). Her får du mange tips som går på akkurat dette, så jeg kan absolutt anbefale den... De har den på bokkilden.no til ca.200kr. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2006 #9 Skrevet 27. desember 2006 Haha. Jeg har lest den! bestilte den også, men synes ikke egentlig jeg får noe annet ut av den enn at "det er greit å samsove og at det er vanlig og sunt og normalt at de spiser hundre ganger om natta". det går jo mest på å forandre holdningene til foreldrene, ikke til å få babyen over i egen seng. hi
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2006 #10 Skrevet 27. desember 2006 Tror det kan være tenner jeg som er på gang. Min elste begynte da ho var 4mnd. men å ha puppen i munnen og ikke smukk osv.. som du beskriver og 1mnd. etter så jeg hvitt riskorn titte frem. Minsten er 3 mnd. nå og har begynnt men ho tygger liksom på fingren i tillegg noe store søster ikke gjorde. (Hjalp å smøre på noe fra apoteket husker ikke navnet i farten) Lykke til
nasse nøffen Skrevet 28. desember 2006 #12 Skrevet 28. desember 2006 leggesituasjon ble mye lettere her når jeg ga flaske til kvelden isteden for pupp.. da slipper du den kosingen
Gjest Skrevet 28. desember 2006 #13 Skrevet 28. desember 2006 Vi gir en tilleggsflaske mme om kvelden, vi har en veldig sulten gutt. Merker at han sovner bedre inn, til og med av seg selv, etter en flaske. Det virker som han rett og slett ikke blir skikkelig mett av puppen min ihvertfall, eller så sovner han bare når han ligger der uten å være skikkelig mett. Etter en flaske på kvelden blir natten bedre også (det har vi merket de gangene vi har glemt å gi flaske, da er det j#&%¤ slitsomme netter). Ellers bruker vi lammeskinn, det hjalp oss ihvertfall. Når vi putter han over i egen seng igjen etter amming, prøver vi å holde litt på han noen sekunder, slik at han ikke bare blir "kastet" over (hvis hånda ligger litt under han, hold også denne litt lenge der). Håper det tipset kan hjelpe. Kjenner meg igjen i din historie, vår var også plaget med litt kollikk/magetrøbbel i starten og har vært avhengig av mye kroppskontakt osv. Nå etter fem og en halv måned at det er lettere å legge han. Dette tar dessverre tid, men blir bedre!
wergis Skrevet 28. desember 2006 #14 Skrevet 28. desember 2006 Hei, har en gutt på 3 år og en på 8 mnd. Begge guttene var slik du beskriver i den alderen. Jeg begynte å gi grøt på kvelden, (evt. gi det morsmelkerstatning). Hjalp veldig godt en periode, men så ble det mye nattevåk. Er nok, som de sier, noe de må gjennom. Har dere en voksipose eller lignende som barnet kan sove i om natten? Poenget er at barnet skal ha noe tett rundt seg, tull det inn i et teppe e.l. Sove i vognbagen om natten kanskje, lunt og godt. En linklut opp under nesen - gjerne med litt morsmelk på evt. mammalukt. Er ikke tilhenger av skrivekur når de er så små. Tenk heller at ok, han/ho trenger/søker mye kontakt nå så det må eg gi. Det er tøft, men tenk for en trygghet barnet får. Et råd som eg selv følger: ikke hør på hva alle andre mener er riktig eller ei. Dere må finne ut hva som fungerer for dere og barnet. Det første året er mye prøving og feiling. Gjelder selv om man har flere barn Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå