Gå til innhold

7,5mnd og vanskelig med nattesøvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla sov hele natten gjennom fra hun var ca 3,5mnd. Nå 4mnd etter, har alt snudd seg. Vanskelig å legge rundt kl 20. Blir puppet i søvn pga hyler som besatt hvis vi legger henne våken i senga. Må trilles i søvn på dagtid. Våkner rundt 0830, sover igjen mellom ca 10.30-12 (fra 30min til 1,5t), og soving fra ca 13.30-15. Hun blir ofte stuptrøtt når hun ammes før grøtmåltid kl 18-18.30. Burde vi gjøre et forsøk på å legge henne så tidlig? De siste ukene har hun våknet flere ganger ila. kvelden og natten. Får roet henne ved å legge henne inntil meg (nytter ikke med fars varme kropp), men av og til må hun få pupp for å roe seg. Våkner ofte rett etter vi har lagt henne tilbake i egen seng.

Jeg begynner å jobbe igjen nå, og er ganske fortvilet....trenger jo søvn for å takle arbeidsdagene....

Noen som har noen råd?

Skal vi legge henne tidlig, flytte grøtmåltidet til morgenen, annet?

Skrevet

Det første jeg tenker er at hun enten ikke får i seg nok mat om dagen eller at det er tenner på vei.

Spiser hun mye mm på natta? Hvis ja kan dere prøve å legge inn ett ekstra grøtmåltid på dagen en periode . Frukt og da spesielt most banan sammen med kveldsmåltidet gir ekstra energi utover natta slik at de sover lenger.

Hvis nei. Har dere prøvd å bare kose eller være nær henne 1 time før det er natta? Dentinox? Samsoving? Er dere konsekvente nok? Kan det være tenner på vei? Ny grøt som kan ha gitt hard mage?

Hos oss var det tenner den ene perioden vi slet. Den andre perioden var det mer mat på dagtid samt 1 time på fanget med kos/nærhet før natta som skulle til. Vi samsov fra 00-02 og fram til morgen en periode for at jeg skulle få nok søvn.

Håper det ordner seg for dere før du begynner i jobb.

Skrevet

Defititivt ikke konsekvente mhp leggerutiner, dessverre. Prøver jo ulike metoder til stadighet:-( Når det gjelder samsoving, funker det faktisk best. Ser ut til at hun sover mye bedre i vår seng, men det resulterer ofte i en trøtt mor siden hun gjerne legger seg helt inntil meg.

Hard mage har hun ofte hatt siden vi startet med fast føde 6mnd gammel. Gir henne pæremos og sviskesaft for å løse opp.

Tenner har vi fortsatt ikke sett noe til, og nærhet blir det i massevis før vi legger henne:-)

Skal starte opp med et større 3.måltid nå (får middag + grøt, frukt i tillegg og innimellom). Har ligget litt over på vekstkurven mhp vekt, så har ikke vært så ivrige med å introdusere mat. Hun krabber nå, og er veldig aktiv, så det kan være sannsynlig at hun trenger mer mat, men det forklarer likevel ikke hvorfor hun hylskriker og ikke vil sove...

Takk for gode råd.

Skrevet

Det første jeg tenkte da jeg leste innlegget ditt var separasjonsangst, ikke mat! Hun er akkurat i den alderen der hun forstår at du ikke er der når hun ikke kan se deg. Mange babyer våkner flere ganger om natten og bare MÅ vite at mor er der. Det rimer jo også med det du forteller. Ofte er pupp det eneste "beviset" som er godt nok, da forstår de at du er der.

Det går over, det er vel den magre trøst. Lenge før konfirmasjonsalder! ;)

Skrevet

Takk for trøst:-) Kan sikkert stemme med sep.angst - gråter når jeg går ut av rom på dagtid også, samt at jeg er den eneste som roer henne uten pupp også.....

Skrevet

Hva med å gi henne så mye kos og nærhet du kan på dagtid? La oppvasken stå og kos deg med barnet ditt! Alt man putter i dem av trygghet og kjærlighet gjør godt!

Klem =)

Skrevet

Begynner å jobbe etter nyttår, og reiser mye i jobben. Har fått lov å ta med baby + far på reisene så lenge hun ammes og vi betaler flybillettene. Første tur i beg. av januar, og dette kan bli dyrt....

Skal knusekose resten av dagene i frihet - men det har vi vel egentlig gjort hele tiden:-) Kanskje en grunn til litt angst?

Uansett, takk, skal ikke være så redd for samsovingen og (u)vaner fremover. Hadde tenkt å legge henne på eget rom på nyåret, men dropper vel det til sovingen har stabilsert seg.

Skrevet

Var nesten som å høre meg selv, dette...

Jenta mi er 8 mnd. Hun har sovet veldig bra tidligere, men den siste mnd er hun vanskelig å legge både til natta og om dagen (spesielt om dagen). Hun finner liksom ikke roen, men skriker ikke i begynnelsen. Kaver og styrer, legger seg opp ned i senga, ruller og ordner. Etter en stund blir hun sliten og kaver seg mer og mer opp og da begynner hun å skrike også. Så etterhvert er det helt umulig å få henne til å sove. Hun er helt ramm! Har måttet ty til samsoving på dagtid (jeg står av og til opp, når hun har sovnet) , byssing og amming. Triller jeg henne sovner hun som regel, men det kan gå lan tid og duppene er ofte små. Vært mye oppvåkninger om natta også.

Har hørt t søvnen til de små blir forstyrret, nå de er i sin mest utviklende periode. Og det tror jeg kan stemme. Jenta mi er skikkelig turbo, og soveproblemene har kommet etteat hun har blitt så aktiv ellers. Da blir det kanskje vanskelig å roe seg ned for å sove også...

Begynner å jobbe om 3 uker. Har 70 km reisevei hver dag, så dette kan bli litt slitsomt.... Men ting forandrer seg jo hele tiden, så det er lov å håpe.

Har ikke så mange råd, men ville bare vise at du ikke er alene :) Også tror jeg som sagt det vil bli bedre tider:) Lykke til!!

Skrevet

Joda, det er mye som skjer for tiden. Nettopp tatt sine første, ordentlige krabbetak, reiser seg opp etter bord, sofa osv. Skjønner godt at hun har lyst til å praktisere sine nye ferdigheter hele tiden, jeg, må jo være kjedelig å sove når man er blitt så flink:-)

Godt å høre at vi ikke er alene. Håper vi begge kommer oss på jobb uthvilte og like fulle av energi som småttisene våre!

Skrevet

Hei du!

Godt å høre det er andre med samme problemer... men jeg unner dere å få orden på det!

Gutten min er også vanskeligere å legge nå, er også 7,5 mnd. Han har aldri sovet natten igjennom, men vært lettere å legge i perioder. Jeg ammer ham iblant i søvn, men min "hotteste" metode er å surre et teppe rundt ham når han er trøtt nok. selv når han er helt bananas i senga og vil leke og rulle rundt gjør dette ham rolig, og han sovner etter kort stund. Tror det skaper en trygghet på en eller annen merkelig måte... Han liker også at jeg synger for ham. Kan bare et par -tre sanger men tror de liker gjentakelse:)

Min gutt våkner mye om natta, eller rettere sagt, han sover, men er veldig urolig. Vi må ofte vekke ham for så å få ham til å sove igjen.Virker som han drømmer masse. Dette tror jeg har med perioden å livet å gjøre, at det skjer så masse som de må fordøye.

Jeg syns også det høres ut som at jenta di har et nærhetsbehov.Vi begynte å samsove for en måneds tid siden og jeg syns det har funket veldig bra til nå. Merker at han er litt mer urolig å vår seng nå, så kanskje på tide å få ham over i sin egen seng snart.

Jeg tror også at er hun trøtt halv sju kan du like godt legge henne. Vi legger helst gutten vår rundt halv sju-sju. Har prøvd å legge ham senere, men han våkner mellom 06:30 og 07 uansett. Gi gjerne grøt en times tid før leggetid, jeg tror ikke det er bra for dem å legge seg stappmett - da kan de få magevondt.

Vi får trøste oss med at det en vakker dag går over....

Lykke til!!

Skrevet

Burritometoden skal herved prøves:-)

Skrevet

meld fra om den funker!! Er så mange som syns jeg er lite human... men så lenge de liker det...? lykke til.

Skrevet

Slik gikk det igår kveld:

Passet på å gi henne litt ekstra mat og pupp ila dagen. Etter grøten, ble det rett i pysj, samt en modifisert burritoinnpakking (frie armer) i mykt baby-ullteppe. Koste oss i sofaen med sang og nærhet. Da hun begynte å gjespe, hektet jeg henne på puppen, og voilà - så var det natta kl 19.30:-) Så mitt snitt til å besøke venner mens pappa var barnevakt. Vesla sov frem til ca 22.30, far brukte en time på å få henne tilbake til drømmeland, og så sov hun frem til kl. 6 imorges. Ikke en eneste oppvåkning ila natten!!!

Har altså prøvd ut tips om mat, separasjonsangst, kveldsro og innpakking. Ser ut som det funket. Tusen takk alle sammen!!

Skrevet

grattis petite M!

Mitt lille monster ligger i sin burrito(ikke noe frie armer her i gården;)) proppfull med grøt og velling og middag og pupp... Har våknet én gang for å få smokk. blir spennende å se hvordan natta blir,,.,

Skrevet

Funket visst bare en kveld...:-( Tilbake til masse oppvåkninger igår. Samsov i natt, og da våknet hun første gang rundt kl 5, så tror vi fortsetter litt til med det også, jeg.

Skrevet

Hva med å gi henne grøt først, for så å amme henne etterpå. Veit jo at melken er viktigst og at de råder til å gi melken først. Men dersom hun drikker mye melk på dagen, hadde det vel gått an å prøve? Håper dere finner ut av det;-) Lykke til.

Skrevet

Leste visst ikke alle svarene jeg, hehe. Du har jo allerede gjort det jeg skrev...Glem det du..Lykke til videre allikevel;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...