Gå til innhold

HVA KAN JEG VENTE MEG PÅ ULTRALYD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på ultralyd i morgen, og er veldig spent på hva som skjer der. Noen som kan gi meg noen tips. 19 uker og 4 dager på vei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De går gjennom de forskjellige organene til babyen og ser at alt er som det skal (magesekk, hjertekammrer osv) Hos oss telte de fingrer og tær, men dette er vel litt avhengig av hvordan babyen ligger. De sjekker hvordan morkaka di ligger, og de ser etter kjønn hvis du vil vite det: ) Kjempe spennende og en bare ønsker de aldri skulle skru av den skjermen: ) Lykke til og kos deg!!

Skrevet

Kommer vel litt an på hvor i landet du skal. I Bergen er det omtrent slik:

Man må vente litt, så får man komme inn til jordmor. Denne går igjennom papirene dine, spør litt spørsmål ol. Så får du legge deg opp på en benk med store myke puter i ryggen og med en stor tv-skjerm hengende på veggen skrått ovenfor deg slik at du virkelig har panoramautsikt :-) Jordmor har sin egen lille skerm i tillegg. Du må ta opp genseren og brette ned buksen og får noe papir som beskytter klærene og så en masse kald gele på magen. Så begynner jordmoren undersøkelsen ved å føre en liten dings over nedre del av magen og da får man se alt på skermen. Jordmor tar gjerne en kjapp sviep over hele før hun begynner å forteller. Deretter undersøker hun hjertet, ser etter at antall fingre osv er rett, at barnet svelger fostervann og tisser, tar mål avhode, mage, lårben osv og forklarer hele tiden underveis hva hun gjør.Dette tar ca 20-30 minutter. Om du/dere ønsker det vil hun antagelig se etter kjønn også. Er babyen veldig rolig kan det være du blir bedt om å spise/drikke noe for å få mer fart i den. Når jordmor er ferdig blir magen tørket av, dere får (må betale for) noen bilder, får UL-ark hvor det står opplysninger om fosteret, morkakeplassering osv, og så er dere ferdig :-)

Skrevet

Takk skal du ha for svaret! Vi vil vite kjønnet, så håper bare den lille ikke legger seg med ryggen til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...