Gå til innhold

Mat. Synes jenta vår spiser lite.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg synes jenta vår spiser litt lite.

Kanskje noen vil synse litt for meg??

Frokost: 1 skive (ikke alle bitene da) u/skorpe+1/2 beger fruktmos+2-3super vann

Lunch: 1 skive(ikke alle bitene ) u/skorpe+1/2 beger fruktmos+2-3 super vann

Middag: Noen skjeer av samme vanlige middagen som vi spiser. Men det er skjelden mer enn litt hun spiser.+ noen super vann

Kvelds: 1 skive (av og til litt fruktmos)+ noen super vann+220 ml vanlig melk, altså 1 tåteflaske.

Tidspungtene blir ofte slik:

frokost: 10:00

Lunch:13:00

Middag:16:30

Kvelds: 18:15 så stell, så flasken 18:45.

Sover fra ca 19:00 til 08:30.

Føler at det er mat mat mat heile tida, og synes ikke det er så lett å dytte inn mellommåltider med frukt og slikt, for hun er ikke vant til å spise annet i stolen sin, og føler at vi sitter nok der ute på kjøkkenet og spiser.

Men altså, spiser hun nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger bekymre deg, hørtes jo ikke så verst ut det. Kanskje hun er inne i en periode der hun ikke spiser så mye. Vi hadde en periode med sønnen vår der vi nesten ikke fikk i han noe mat som helst. Ble litt stresset av det, men tenkte at det ville gå seg til. Jammen gjorde det det, nå er han en riktig matmons. Liker det aller meste

Tips

Hva med å smøre matpakke når dere går tur. Sønnen vår har kjempeapetitt når vi er ute.

Vi pleier å smøre to skiver som vi tar med oss, og tuttekoppen med vann er alltid med, samme hvor vi skal. Noen ganger har vi med litt frukt eller en kjeks også

Hos oss er det slik:

* 09.00 - frokost alt fra 1-3 skiver, vann, halvt glass drikkeyoghurt

* 11.00 - grøt og ei flaske melk

* mellom13.00 og 14.00 - frukt og 1-2 skiver, vann

* 16.00 - middag, spiser det samme som vi spiser, yoghurt til dessert, drikker vann

* rundt 18.00 - 18.30tiden - grøt eller skive, og melk før kveldstellet

Sover fra ca 19.00 - 08.00 hver natt, noen ganger lengre:)

Han er forresten 13 måneder

Skrevet

Glemte en ting. Han liker best når vi skjærer skiven i to slik at han kan spise helt selv. Han vil ha det mest mulig likt oss. Kanskje dere vil prøve det?

Skrevet

Jeg synes heller ikke hun spiser så lite. Men det viktigste er at hun vokser og trives!

Min 14 mnd gamle jente spiser dette:

Frokost: 1 skive delt i to, spiser lite skorpe, masse juice blandet med vann

Lunsj: 1-2 skiver, melk ( i barnehage)

Middag: en god porsjon middag, det samme som oss - tilsvarende et middagsglass, vann

Kvelds: 1/2-1 skive, juice blandet med vann

Spiser litt frukt innimellom også, og gjerne et yougurt i bhg.

Hun er veldig glad i mat=)

Men det er barn i barnehage jeg er vikar i som spiser mye mindre enn din jente, så jeg synes ikke du trenger å bekymre deg!

Skrevet

Hvis hun følger vekstkurven sin (sjekk på helsestasjonen din) så spiser hun nok. Du sier ingenting om hvor gammel hun er. Men du kan fint bytte ut et måltid brødmat med grøt. Det gir henne mer næringsstoffer. I en tid jeg var bekymra for at poden spiste lite, sa helsestasjonen at om jeg bare fikk i han ett eneste grøtmåltid om dagen, så var de fornøyd.

Selv registrerer jeg at poden tidvis blir matlei. Derfor veksler vi gjerne mellom brød, frokostblanding og grøt i løpet av dagen. Kalde middagsrester fra dagen før glir også ned på høykant (særlig dersom vi har bakt pizza, og har kalde stykker i kjøleskapet).

Skrevet

PS. Er det noen grunn til at du ikke gir henne melk, i stedet for vann? De små trenger kalsium tilsvarende en halv liter melk om dagen, har jeg hørt, for å bygge opp skjelettet sitt. Noe kan selvsagt erstattes av gulost og yoghurt, men melk er jo uansett mer næringsrik drikke til måltider enn vann.

Skrevet

Hei!

Jenta vår er veldig glad i mat... men i perioder spiser hun veldig lite, tror d er ganske normalt. Hun er veldig glad i youghurt. Jeg blander youghurt naturell med fruktmos (hjemmelaget eller fra glass), ca 2 ts youghurt + et halvt glass fruktpure.. Prøv det, kanskje hun er bare matlei og trenger å smake på noe annet! Lykke til!

Skrevet

Mat bekymrer de fleste foreldre i perioder, men det er viktig å huske at ingen friske barn sulter frivillig i hjel - de tar det de trenger selv om det kan virke lite for oss foreldre. Det viktigste er at det de får tilbudt er sunt og næringsrikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...