Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å snakke med jobben min om permisjon, og lurer på hvordan det er lurt å gjøre dette. Skal ha 12 mnd, med 80 % lønn (er det ikke slik det fungerer?). Men, så har jeg skjønt at man må ut i permisjon 3 uker før termin. Det vil vel da si at når jeg har termin 10. mai, så må jeg ut i permisjon rundt 19. april.. Det jeg lurer på er da; regner man permisjonen fra den tiden man må slutte å jobbe, eller regner man fra den dagen barnet er født? Hvis man da plutselig går et par uker på overtid så har man jo plutselig 5 -6 uker mindre lønnet permisjon sammen med barnet.. Dette er kanskje flisespikkeri, men akkurat nå føles tid som en veldig dyrebar ting, så jeg vil gjerne ha oversikt over hva jeg har..

Fortsetter under...

Permisjonen regnes fra senest 3 uker før fødsel. Hvis du føder før termin mister du den tiden fra den totale permisjonen. Går du over termin får du mindre tid med barnet men mer permisjon før fødsel.

Du kan velge å starte permisjonen så tidlig som 12 uker før UL-termin men du må ut i permisjon 3 uker før termin. Det er det vanlige.

Det stemmer faktisk ikke. Hvis du føder en uke før termin regnes det faktisk fra 3 uker før fødsel. Har du ikke startet permisjonen så tidlig mister du den uken.

Har du valgt å gå ut i permisjon 4 uker før termin og føder en uke før termin, får du full utnyttelse av systemet. Føder du derimot en uke etter termin regnes permisjonen fra du faktisk sluttet å jobbe.

Det som likevel stemmer er at du må gå ut i permisjon senest 3 uker før termin.

Nå skjønte jeg rett og slett ikke hva du mente jeg.

Går selv på overtid, så dette angår egentlig ikke meg, men ble nysgjerrig :)

Hvis man føder en uke før termin, så mister man den ene uken med permisjon, det skjønner jeg.

Men jeg skjønner ikke hva du mener med at "hvis du føder en uke før termin, regnes det faktisk fra tre uker før fødsel". Betyr ikke det akkurat det samme som at man mister den ene uken, en må jo uansett ut i permisjon tre uker før termin.

Nå er jeg litt usikker på om vi mener det samme :)

Eksempel: (ikke mine tall :) )

termindato 21. januar

permisjonstart 1. januar (3 uker før fødsel)

ønsker å ta ut 54 uker permisjon (inkludert pappas 6 uker) med 80% dekning.

1: føder til termin: da er jo alt OK. 3 uker perm før og 51 uker etter at babyen er født

2: føder en uke etter termin: da er jeg også enig med deg (tror jeg :) ) da vil man "bruke" av de ukene som kommer etter termindato, og man får kun 50 uker med babyen etter fødsel, og "mister" på den måten en uke, men får likefullt totalt 54 uker permisjon.

3: føder 1 uke FØR termin: da vi man ha tatt ut to uker før fødsel, OPPSTARTSTIDSPUNKT av stønadsperioden forblir fremdeles 1. januar, men man får ikke flyttet den uken man har "til gode" til etter fødselen. an får fremdeles 51 uker etter fødsel, men får da altså totalt 53 uker permisjon.

4: føder 1 uke før man skulle gått ut i permisjon: mister de tre ukene før fødsel og de 51 ukene man har etter fødsel begynner å telle med en gang. Man får da kun 51 uker permisjon totalt.

det er på eksempel 3 og 4 jeg er litt usikker på om vi er enige. Det er faktisk ganske viktig NÅR man sette opp tidspunkt for oppstart av stønadsperiode. (en må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd før oppstart av stønadsperiode....) En del balanserer på eggen og har f.eks. tjent opp 6 mnd noen få dager før de går ut i permisjon (3 uker før termin) da kan det ha enorme konsekvenser å føde f.eks. 1 uke før termin dersom man da regner oppstart av stønadsperioden 3 uker før fødsel.

Jeg er ikke 100% sikker i min sak her, men det er slik jeg tolker nav's regelverk. (tror ikke nav alltid er så sikre heller... hehe)

Annonse

Tror vi er ganske enige men at jeg har uttrykt meg klønete. Så vidt jeg vet kan det imidlertid være krise å føde noen dager før termin om man har beregnet det veldig stramt i forhold til de 6 mnd, men det kan godt hende de ulike NAV kontorene vuredere det ulikt. Jeg har i hvertfal hørt om tilfeller der de ikke har fåt godkjent 6 mnd arbeid pga for tidlig fødsel (<3 uker før tiden).

Jeg tror ellers du har helt rett i hvordan det fungerer i alle eksemplene. Hvis det er snakk om små marginer i forhold til de 6 mnd ville i hvertfal jeg sjekket grundig på forhånd med NAV og fått skriftlig beskjed om hvordan reglene skulle tolkes. Det må være ille ikke å få foreldrepenger pga 1 uke for lite jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...