Gjest Skrevet 27. desember 2006 #1 Skrevet 27. desember 2006 Bynt å få mye vondt i ryggen,rett over halebeine. stråle utover rompa og fremover magen. noen gang tilome nedover beinan på baksia. E dettan bekkenløsning? Og isåfall kan det bli verre om æ fortsette å jobbe. Har vondt på jobben å. Jobbe i helsevesne. Legen min sir æ bare må føle på det vist det blir for galt. Det sir han forsovidt om alt.... Vil ikke at det skal bli verre enn nu. Blir kjempetakknemelig for alle svar. God jul alle sammen
Seriøst Skrevet 27. desember 2006 #2 Skrevet 27. desember 2006 Høres ut som bekkenløsning ja, jeg har også det. Her er det vondt i rygg og mellom beina og heile rompa. Spesielt på venstre side av rompa er det grusomt, og det sprer seg nedover låret. Det blir neppe bedre av jobbing, du må nesten føle på det selv. Jeg har ikke jobbet i jula, men det har faktisk blitt verre uansett. Saken er at om du presser deg for mye kan det bli hengende igjen mye lenger etter fødsel enn hva som er "nødvendig". Du kan jo sykemelde deg for ei uke eller to, også heller kjenne etter om det er aktuelt å begynne på jobb igjen, eller du kan sykemelde deg fullt. Lykke til!!
Gjest Skrevet 27. desember 2006 #3 Skrevet 27. desember 2006 Tusen takk for svar. Kanskje æ skulle prøve ei egenmel på 3 daga. Men e litt redd for at folk på jobben skal tru det e for at det e nyttår at æ e syk. Har helgevakt nu helg. Men har heller ikke lyst å "lide" på jobb ei hel helg hvis æ kan ta det med ro hjemme.
Gulan, gullet og gullklumpen Skrevet 27. desember 2006 #4 Skrevet 27. desember 2006 ja, har det på nesten samme måte selv. trodde faktisk det ville gå over hvis jeg holdt meg i bevegelse? blir det bare verre eller er det noe jeg kan gjøre selv for å begrense smertene? kan jo ikke være sykemeldt fram til juni!
Seriøst Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 Det er ikke all aktivitet som er bra, da det gjør vondt verre. Som å gå mye på asfalt foreksempel. Men det skal være bra å gå turer i ulendt terreng, men disse turene må ikke bli for lange, heller prøve deg frem litt. Også fins det mange andre ting som kan lette smertene litt, men alt dette vet legene så ta deg/dere en tur til legen å hør hva han sier! Jeg husker bare det med å gå i skog og mark fra forige gang jeg gikk gravid...
2barnsMamma28 Skrevet 27. desember 2006 #6 Skrevet 27. desember 2006 jeg har og begynt kjenne litt til dette, ikke av de verste tilfellene vil jeg tro, men kjenner litt hele tiden. når jeg støvsuger eller vasker, eller går på ett kjøpesenter, sånn som nå før jul, er det mye verre..... da klarte j nesten ik reise meg etterpå. men det blir bedre etter en dag eller to. ¨ så lurer jeg litt på om dette er en begynnelse på bl eller om det bare er dårlig korsrygg...
*Silkeblomst* Skrevet 28. desember 2006 #7 Skrevet 28. desember 2006 Hei! Jeg har begynt å kjenne et slags press på skambenet, og i bena under/inni vagina på en måte. Det er litt vanskelig å forklare, men det gjør litt vondt i rumpa også. Kan dette være et tegn på bekkenløsning. jeg står og går mye på jobben, og kjenner det spesielt når jeg går. Synes egentlig det er litt tidlig å få bekkenløsning i såfall. Jeg vil jobbe så lenge som mulig, siden jeg synes det er kjedelig å sitte hjemme.Er 14 fullgåtte uker nå....
Ma-i Skrevet 29. desember 2006 #8 Skrevet 29. desember 2006 Ja, det er Farlig å presse seg med bekkenløsning, man kan få permanente skader og slite med slike smerter resten av livet. Det er noe som er vbiktig, unngå det som gjør vondt, gå minst mulig i trapper, ikke gå på hardt underlag om det kan unngåes, hvil mye, ta pauser, kjenn på kroppen. Det er viktig at du henter deg inn igjen og har overskudd, for det blir som regel ikke bedre med tiden, noen føler seg bedre etter et par uker med hvile , og prøver på igjen og stort sett ender de opp med å bli værre enn de var før og slik blir det resten av tiden. Kom til en erfaren fysioterapaut som KAN bekkenløsning, få bassengtrening, og trene i vann selv i vanlig bassen er fint, det valaster ledd og du får trent litt på musklatur og strukket ut på en annen måte. Husk at man må være forsiktig da man ikke merker så mye i vannet, ikke sprik for mye utover med beina i vann ikke mer enn du kan på land uten å få vondt. Få deg hjelpemidler. Sklilaken til å snu seg i seng amed, ALLLTID med bena samlet. Sittepute til å avlaste bekken, fysio vet hvilken , som regel RoHo puter som er oppblåsbare. Noen har god effekt av skråputer å sitte på i tillegg. Langpute til å ha mellom beina fra låret og utenfor tærne , når du ligger på siden, avlaster en del. Noen har stor hjelp av krykker , selv inne, ihvertfall om man blir tung, de kan også være fine til å hjelpe seg opp og ned i stoler med. Krykker hjelper deg til å holde ryggen rett og at du ikke strekker for mye feil vei i hofteleddet, før du blir for tung så gå med annenhver side krykke og fot, høyre fot og venstre krykke. Når du blir tung kan det lønne seg å sette begge kykkene fre før du steger. Hørest det voldsomt ut? For noen kan de faktisk være det, og mange har fått beskjed om å holde ut å at alle har det og har endt opp i rullestol eller sengeliggende i årevis etterpå. T akroppen din på alvor, du vet hav som er vondt, respekter det og få legen til å høre på deg, eller bytt lege. Det er du som skal leve med denne kroppen resten av livet ditt og fungere godt, ikke legen. Noen må faktisk være sykmeldt fra dag en i graviditeten , andre kan jobbe litt, noen kan jobbe med tilpassing . Men det vet bare du. Lykke til alle sammen. En med 11 års erfaring med bekkenløsning
Gjest Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Tusen hjertelig takk for svare. Har akkurat ringt jobben og sagt at æ klare ikke komme i helga. Har en stor klump i magen av dårlig samvittighet, men føle mæ faktisk bedre nu som æ har lest dettan Tusen takk, du redda dagen min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå