soria moria og nurket Skrevet 27. desember 2006 #1 Skrevet 27. desember 2006 Har forsøkt å gi snuppa på 6 mnd grøt i en uke nå. Har begynt med maisgrøt blandet med mm, men det blir jo helt suppe! Ikke mulig å gi den med skje, det har jo rent av før jeg har klart å manøvrere den forbi veivende armer og et virrende hode Sugerør hadde vært enklere... Hvis jeg bytter til havre- og risgrøt, må jeg da starte tilvenningen helt på nytt? Vi er oppe i 1/2 porsjon nå. Kan jeg evt fortsette med maisgrøten som vanlig på formiddagen, og begynne med tilvenning av havregrøt på ettermiddagen? Eller blir det for mye nytt på en gang for den lille magen? Bør jeg komme opp i full porsjon med maisgrøt før jeg begynner på noe nytt?
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 27. desember 2006 #2 Skrevet 27. desember 2006 Grøtene blir veldig mye løsere når du blander med mm. Kan du ikke bare ha i litt mer pulver?? Jeg begynte med litt grøttilvenning når jenta vår var ca 5mnd. Men jeg blandet risgrøten med mme. Jeg forsøkte både risgrøt, maisgrøt og en grøt jeg kjøpte i Sverige. Nå har jeg begynt med 6-mnd grøter til henne, mye enklere for de blandes bare med kokt vann. Hun fikk ikke noe magetrøbbel med overgangen til hvete/havregrøten. Men bare prøv deg fram med en liten porsjon og se hvordan hun reagerer. Dersom maisgrøten har gått greit så er det ikke sikkert hun kommer til å merke noe til overgangen. Bare bland grøten litt tynn i starten.
kozegutt 06 med februarspire:) Skrevet 27. desember 2006 #4 Skrevet 27. desember 2006 Hadde samme problem her,har beg og lage grøten med mme,er mye bedre:) ammer ellers men blander grøt med mme.
Gjest Skrevet 27. desember 2006 #5 Skrevet 27. desember 2006 Man skal ikke ha i mer pulver ved bruk av mm i grøt. Blandingsforholdet blir helt feil og kan gi babyens mage et sjokk. Bruk heller mme eller gi grøten som velling.
Sivalur Skrevet 27. desember 2006 #6 Skrevet 27. desember 2006 Jeg begynte også med maisgrøt, men den var ikke særlig populær. Prøvde så en spesialgrøt fra nestle, sinlac tror jeg den heter, uten laktose eller gluten eller noe som helst. Den er fra 4 mnd, skal blandes med vann og blir ikke så flytende. Den har han spist litt av. Prøvde med havregrøt med ris og hvete (4 mnd fra nestle) på julaften, men da fikk han utslett i ansiktet, så har ikke prøvd den siden. Men tenkte å prøve igjen en dag da... Har ikke tenkt på at jeg skal være oppe i full porsjon før jeg prøver noe nytt egentlig...? har flere i barselgruppen som har gitt alle mulige slags grøter og glass fra de var 4 mnd, til og med suttet på brød, og de har det jo helt fint. Tror også jeg leste i en bok at man gjerne kan prøve forskjellige typer i begynnelsen for å finne ut hva de liker og ikke liker.
soria moria og nurket Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 27. desember 2006 Men hvis jeg skal prøve feks havregrøt, kan jeg da gi noen teskjeer av det i samme måltid som maisgrøten? Gir foreløpig bare grøt på formiddagen, vil ikke prøve om kvelden enda av frykt for søvnløs natt Ikke at hun har reagert hittil, men...
soria moria og nurket Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. desember 2006 fra hver sin skål, selvfølgelig
m-mamma Skrevet 27. desember 2006 #9 Skrevet 27. desember 2006 Jeg har helt sluttet å måle når jeg lager grøt. Har i en dæsj med pulver og væske til det blir passe. Går helt fint å bruke mme i grøten, ikke noe nederlag det. Ganske mye styr å både amme og pumpe.
soria moria og nurket Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 27. desember 2006 jada, det er ikke noe must å bruke mm, men jeg synes bare det virker mer styrete å bruke mme? først lage det og så lage grøten, liksom? Sikkert bare en vane Og så trodde jeg at det var viktig med riktige blandingsforhold for at de ikke skulle få forstoppelse? Førstegangsmor, vet du
m-mamma Skrevet 27. desember 2006 #11 Skrevet 27. desember 2006 Førstegangs her også, men etter noen mnd med fast føde så blir alt mye lettere - lover! Ja, helt klart mye styr med mme og grøt. Mye bedre når man kan begynne med grøter som blandes i vann. De fleste jeg kjenner slumper bare i alle fall.
soria moria og nurket Skrevet 27. desember 2006 Forfatter #12 Skrevet 27. desember 2006 Jeg håper det blir enklere, ja, for nå bruker vi en eeeevigheeet på 1/2 porsjon Armer og hender og ansiktet har sikkert mer grøt på seg enn det er i magen hennes, men hun er ganske søt der hun sitter som et lite grøtmonster Takk for svar!
Gla-mor Skrevet 27. desember 2006 #13 Skrevet 27. desember 2006 ALLE grøter blir suppe når du blander med mm, dette fordi mm inneholder ensymer som starter nedbrytningen av grøten (det står jo på pakken også....). Det skal altså IKKE has i mer pulver.... Men jeg trikser det litt, og gir mm et oppkok som ødelegger ensymene (sikkert en dødssynd, det da). Det ødelegger immunstoffene også, men synes ikke det gjør noe for når jeg ammer får jo babyen nok immunstoffer likevel.... Er litt styr med pumping, men siden babyen sover fra 20 til 06, er det bare greit å kunne "lette litt på trykket" like før jeg legger meg. Så får babyen grøt med litt kjent smak også. Skal jeg bruke mme til grøt, tror jeg det blir mest lettvint med Nan2 ferdigblandet. Senere kan jeg bruke grøt som skal blandes med vann, den er det jo mme i fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå