Gå til innhold

Hjelp!Hva er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2 uker gammel baby som jeg gir mm via fullpumping. På lille julaften fikk jeg feber, og det ble verre på julaften. Da dro jeg på legevakten og ble satt på antibiotika fo sannsynlig urinveisinfeksjon. Legen sa også at det ville hjelpe dersom det var brystbetennelse.

Men dagen etter begynte den ene puppen å bli rød,m noe den er enda. Har ikke direkte smerter i den, men mye stikkinger. Problemet er: det har på begge brystvortene kommet et gult belegg, som er seigt- ja det tetter til og med igjen det ene pumpestykket når jeg pumper. Brystvorten ser jo helt grusom ut, full av gule "blemmer"liksom. Hva i all verden er dette? Første tanken er jo sopp, men hvorfor det gule "slimet"?

Jeg er skikkelig nervøs pga dette. Får ringe ammepol i morgen, men er VELDIG takknemlig hvis noen vet hva dette kan være... :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet desverre ikke helt sikkert hva det er - men du bør få tatt melkeprøve/ prøve av dette sekretet for å se om du har fått rett antibiotika - spørs om det ikke er en brystbetennelse pga en infeksjon på brystvoreten?? - har du hatt noe sår på brystvorten?

Ring ammepoliklinikk i morgen du - får du ikke svar der der så ring barsel der du fødte

God bedring

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har blødd litt fra brystvorten i tillegg, så det er vel noe småsår der. Jeg tør ikke gi vesla melken nå, i tilfelle det er noe galt med den. Har heldigvis et lite lager i frysern, men dette stresser meg veldig. Får høre hva ammepol sier, de åpner kl 08 :-)

Skrevet

PÅ ammepol sa de at det var normalt med litt gult slim fra brystene. Og at vortene så ganske "herja" ut. Men hun virket samtidig veldig usikker, og var fram og tilbake på om jeg skulle gi vesla melka eller ikke. Først sa hun at det var bare å mamme (blir jo pumpe for meg da), så sa hun at vi kanskje skulle vente med å gi henne melken til vi evt hadde tatt en prøve av den.

Egentlig er jeg like klok. Skal på helsestasjonen i dag, og vet ikke de hva jeg skal gjøre så blir jeg gal. Nå er snart fryselageret mitt tomt...Har veldig lite lyst til å gi mme- Har masse melk som er pumpet etter at vortene ble helt herpa, men tør som sagt ikke gi den før jeg har fått klarsignal.

Melken ser forresten ok ut nå, men i går var det faktisk litt klumpete.Selve brystet er ikke rødt lenger heller nesten.

Hvis jeg hadde ammet hadde jeg kanskje ikke lagt merke til at melken var litt "kladdete"? Alle sier jo at man skal la barnet fortsett å amme selv om brystet er sårt, sopp osv. Er jeg overhysterisk kanskje?

Takk for at du svarer :-) Vanskelig det her!

Skrevet

Det beste du kan gjøre er å la den lille suge - hun er mye bedre på å tømme enn en pumpe. Har selv gitt begge barn melk med tilsvarende konsistens. Har fleipet med at det kanskje er derfor begge ikke har hatt problemer med klumper i grøten ;-)

Man skal amme selv om man har brystbetennelse, byll og det meste, så jeg ville bare ammet i vei!!

Skrevet

Å, det var godt å høre !! Følte meg som de eneste i verden med klumpe-melk og gørr :-) Hehe, ja, kanskje fordelen kommer senere når grøten innføres..hehe..

Jeg har desverre store problemer med ammingen pga såkalt ekte innovervendte brytsvorter og treg utdrivingsrefleks, i tillegg til all denne betennelsen. Vi øver litt hver dag , men ellers er det flasker, pumpa og meg desverre.

Takk for svar, nå ble dagen min en del hakk bedre :-)

Skrevet

Uff - kjenner meg desverre igjen. Hadde/ har også innovervendt brystvorte på ene siden. Har brukt brystskjold i starten på begge to, med medfølgende problemer som gnagesår, tette kjertler og litt av hvert. Sist pumpet jeg meg mye med det resultatet at produksjonen ble veldig stor - sannsynligvis for stor i forhold til etterspørselen - og det ble derfor mye tette kjertler og brystbetennelse og en evig ond sirkel. Denne gangen pumper jeg bare i absolutt nødstilfelle og det har gått utrolig bra. Bare en eneste brystbetennelse har jeg hatt, og den utløste legen min (!!) Har ofte tette melkeganger, men lillegutt ordner opp :-) (sammen med Ibux) I etterkant angrer jeg på at jeg ikke sluttet å amme tidligere sist - jeg ble helt nedkjørt både fysisk og psykisk. Holdt på i ca 6 mnd og fikk det aldri til. Håper absolutt dere får det til!! Og som sagt - denne gang går det veldig bra - men stadig litt slintrer i melka ;-) Pytt, pytt

Skrevet

Uff, kjedelig at du har vært gjennom slike problemer. Det gjør alt så veldig mye mer slitsomt. Hadde jeg vær en av dem som bare kan slenge ut en pupp og thats it, så hadde jeg vært i himmelen! Veldig oppløftende å høre at det er mulig å få det til med nr 2 da!

Var hos helsesøster nå, men hun var ikke akkurat noen proff på det her sa hun, så jeg ble ikke så mye klokere av henne heller...Men hun mente jeg kunne gi melken uansett.

Hørtes ut som en kjip lege forresten..hehe...Når du sier gnagsår, er det sånne skorper liksom da?

Kan jo avsløre nicket mitt nå, føler meg litt teit som anonym ;-)

Skrevet

Gnagesår er først ganske røde områder - fulgte kanten av skjoldet hos meg. Ble en liten skorpe etterhvert, men den datt jo stadig av. Etter tette kjertler får jeg nesten alltid skorper på brystvorten av en eller annen merkelig grunn. Men det varer bare noen få dager, så er alt i orden igjen.

Det kan sikkert være lurt å kontakte en ammehjelper i stedet. Jeg byttet helsesøster (fra en som gjorde meg kjempebekymret til en som er veldig avslappet og til og med ammehjelper) og fikk masse hjelp. Følte meg jo som en skikkelig nybegynner og stresset fælt.

Legen skulle kjenne på noen tette melkeganger og moste hele puppen - sinnsykt vondt!! Og så ble det bare rødere og rødere uansett amming og pumping :-( Det fikk han virkelig høre i etterkant også!

Du får amme så godt du kan så lenge! Sats på at det ordner seg! Og - som sagt - klumper i melken skadet i alle fall ikke mine to gutter :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...