Gå til innhold

Oktober: Noen som både ammer og gir tillegg?


Lillemann kom 06.10

Anbefalte innlegg

Da vi var på helsestasjonen sist viste det seg at på tre uker hadde lillemann kun lagt på seg 320 gram. Helsesøster mente det var litt lite, selv om han lå helt på sin egen kurve. Han er ingen tungvekter, men er jo veldig fornøyd gjennom dagen. Jeg blir stresset av å dra på helsestasjonen - de setter alltid griller i hodet på meg eller gjør meg usikker.

 

På kveldene har han vært litt urolig, men la likevel om sitt eget søvnmønster. Nå legger vi han ca 1930, og så våkner han ved 03 el 04 tiden for litt amming før han igjen sover frem til 07 el 07.30. Vi tok dette som et tegn på at han var mett og fornøyd på kvelden også. (Jeg var selvfølgelig glad for ekstra søvn!)

 

Men etter vi var på helsestasjonen begynte jeg selvfølgelig å tvile på at jeg hadde nok brystmelk til lillemann på kveldstid. Nå får han først morsmelk før vi gir mme. Blir litt gal av å ikke vite om jeg har nok til han.

 

Er det noen av dere som har det på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke gitt mme i tillegg.... Ville ventet lenger og sett om det jevner seg ut, de vokser jo litt i rykk og napp. Så lenge babyen virker fornøyd ville jeg ikke bekymret meg enda. Men vil han ha mme etter amming da??? Prøvde å gi mitt gull litt ekstra på kvelden for hun sover ikke så lenge på natten før det skal ammes igjen men hun vil ikke ha flasken etter pupp, virker som om hun er fornøyd med puppen selv om vi ammer ofte til tider. Men det er jo opp til deg da, begynner man med flaske ødelegger man jo litt disse økedøgnene og, pluss at gutten etterhvert kanskje finner ut at flaske er enklere å få mat ut av og ikke vil ha pupp lenger???

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir både og. Først morsmelk, så erstatning, dette da han var så urolig og utilpass hele dagen, begynte først med erstatning bare på kvelden, men nå får han til hvert måltid, jeg hadde tydeligvis ikke nok melk til å tilfredsstille han. Han tar ca. 100 ml mme til hvert måltid. Han er ikke store gutten, "bare" 4700 g., så her må tillegg til.

Syntes det fungerer veldig bra, vet alle peser masse om morsmelk, jeg ville også gjerne bare gitt han det, men det er ikke alltid det går som man håper, og da må man selv finne en balanse. Har vært redd han ikke ville ha morsmelk i det hele tatt når han ble vant med flaska, men det går kjempefint, han drikker litt fra begge brystene før han tar flaska.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal ikke høre på alt de sier på helsestasjonen,du kjenner ditt barn best.husk på at ingen er like.du må selv føle på om barnet virker sultent. gutten min får både mme og blir ammet,lønner seg å amme før du flasker så du blir tømt ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lite melk på kveldstid, og gir derfor tillegg. Etter 6 på kvelden vil hun ha bryst hver time. Jeg syns det er greit helt til 10, men gir da fra 100 til 150 ml erstatning. Hun sover da fram til 5-6 om morgenen før hun er sulten. På dagen har jeg mer enn nok melk, og må pumpe meg når jeg står opp for å tømme det ene brystet med pumpe mens hun får det andre. ( veldig greit å fryse eller gi hvis vi er ute eller borte)

Må nevne at jeg har prøvd å pumpe hele dagen, og får ut 200-400 ml på morgenen, og mellom 20 og 80 ml på kveldstid. Det minker jevnt mot kvelden...

Vesla veide 6250 da hun var 7 uker, så jeg vet hun får nok mat. Fikk beskjed om å ikke gi mer enn et måltid erstating pr døgn. Morsmelk kan hun få fritt tilgang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga & hippiesnulla 14.10.06

Jeg hadde ikke nok melk, og hun brukte så lang tid ved puppen at vi begynte med å gi MME i tillegg når snulla var en måned. Det gikk mye bedre...nå gir vi egentlig bare MME, fordi jeg sliter med dårlig matlyst, og da må jeg selv ha det lille jeg får i meg av energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har gitt tillegg siden jenta mi var 2 uker,

hun hadde bare lagt på seg 40 g på 2 uker fra vi kom hjem fra barsel.

Jeg startet da med å gi tillegg etter amming på dagtid og har fortsatt med det til nå, hun er 3 mnd.

 

I dag gir jeg 60 ml etter ammemåltid 5 ganger daglig,

på natten får hun bare mm, da har jeg nok.

 

Jeg er veldig fornøyd med denne ordningen.

Med delamming tømmer jeg alltid puppen 100 %, hun får i seg "goddråpene" som ligger der til slutt, og så får hun litt tillegg som jo er full av næringsstoffer. Nå legger hun jevnt på seg 250 g pr.uke og er veldig blid og fonøyd.

Jeg fikk mange gode råd om å få til fullamming,

men greide rett og slett ikke se henne sulten så og si hele tiden...

 

Men hvis ditt barn er blid og fornøyd synes ikke jeg vektøkningen var så ille ! De legger jo ofte på seg i rykk og napp. Stol på deg selv. Klem

 

Lykke til =0)=0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...