Gå til innhold

ang "stjernekikker"

Anbefalte innlegg

Skrevet

hører noen sier at det kan bli en stjernekikker osv. men hvordan kan man vite det før fødsel? synes å huske noen har sagt her inne at hvis babyen ligger med bena mot venstre, blir det ansiktsfødsel. noen som vet om dette stemmer? og hvorfor er en slik fødsel hardere enn "vanlig"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet heller ikke hvordan man på forhånd kan vite om det blir en stjernekikker, babyen skal vel skru seg helt ned i bekkenet først?

Ansiktsfødsel, er ikke det hvis jordmor kjenner panna og øynene først oppi der? Tror en sånn fødsel kan være "hardere" fordi hodet ta vil ta mere plass i fødselskanalen i den stillingen. Mener å huske at jordmor på sykehuset enten prøver å vri babyen i rett posisjon eller at det kan bli ks. Tror jeg.

Skrevet

De aller aller fleste som får sjernekikkere vet ikke om det før under fødselen når JM sjekker dem vaginalt. Da kjenner de etter den store og lille fontanellen, og bedømmer ut fra hva de kjenner på hodet til babyen hvordan den vil komme ut.

Jeg er en av de få som vet at det er fare for at jeg får en stjernekikker. Dette fordi de undersøkte med ultralyd siden hun er godt festet, men ligger i et litt uvanlig leie.

De kan ikke si meg sikkert om det blir en stjernekikker eller ikke, det vet de ikke før hun begynner å dreie seg ned i fødselskanalen når riene presser på henne, men de vet at med det leiet hun ligger i så er det en god sjangse for at hun ender opp slik.

Skrevet

okei, takk for svar:) så man vet det ikke før under fødselen med sikkerhet altså. men har lest flere ganger her at folk skriver at det er større sjangse hvis babyen ligger og sparker mot venstre, noen som vet om det har noen sammenheng? jenta her ligger nemlig den veien, og har gjort det lenge.

Skrevet

Jeg har nettopp født en liten stjernekikker, og det ble ikke oppdaget før JM fikk mistanke ved vaginal US under fødselen. Ultralyd bekreftet så leiet. Jeg vet ikke om det at barnet ligger mot venstre har noe å si.

JM forklarte at en slik fødsel er mye hardere enn en vanlig fødsel, særlig hos førstegangsfødende, pga at en så mye større del av hodet skal "lede an" veien nedover fødselskanalen.

Skrevet

Det kan sikkert ha en sammenheng dersom h*n ligger slik når h*n fester seg. Er ikke helt sikker på det. Hos med la hun med beina mot min venstre side stort sett hele svangerskaper, og festet seg slik at hun nå ligger med ryggen sin mot ryggen min og med begge beina og armene ut mot magen min.

Skrevet

Ved vanlig bakhodefødsel kommer ungen ut med hodet i en slik vinkel at h*n har minst mulig hodeomkrets, for lettest mulig å komme seg gjennom fødselskanalen. Dette skjer ved at knøttet vrir seg så h*n ligger med nesa ned mot ryggen vår.

Av og til stikker h*n nesa fram til tross for riktig stilling, da blir det en såkalt forhodefødsel. Det hadde jeg sist... ble ikke oppdaget før hun sto fast i utgangen. Dette medfører 2-3 cm større hodeomkrets i praksis enn ved vanlig bakhodefødsel - og det er naturlignok litt verre å få trykt ut...

En klassisk ansiktsfødsel er litt anderledes - da ligger knøttet med nesa i været istedet for nedover mot ryggen vår. Resultatet blir det samme som ved en forhodefødsel - hodet blir i praksis breiere og vanskeligere å presse ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...