Gå til innhold

Bilbelte for gravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at det eksisterer bilbelte for gravide.... Er dette noen mange bruker, eller funker det like greit med vanlig bilbelte. Jeg trives nemlig veldig godt med det jeg har.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei..

eg har bilbelte for gravide, en pute man sitter på, med remmer som man fester til bilbeltet.. er beregnet for å dra den nederste delen av beltet vekk fra magen ved eventuelle krasj. eg bare låner denne greien av en venninne fordi hun nettopp har fått liten og ikkje trenger den mer.. tror ikkje eg hadde gått ut å kjøpt en sånn sjøl...

klem

Skrevet

Grunnen til man bruker spesialbelte for gravide er at barnet kan bli skadet hvis man kolliderer med et vanlig belte. Mens selen man fester mellom bena ikke skader barnet ved en kollisjon. Jeg syntes det var mye mer behagelig for magen med gravidbeltet enn vanlig.

Skrevet

Har bilbelte for gravide jeg også.Trives veldig godt med det.Føler en tryghet viss det kommer til og skje noe.Jeg vil annbefale det til andre som ikke bruker det.

Skrevet

Vil anbefale bilbelte for gravide.. Sku du være uheldig og komme ut for en bilulykke så er detr stor sjanser for at babyen blir skadet..

Derfor anbefaler alle belte for gravide for å beskytte fosteret.. Da får du bilbelte under magen, og det vil du ikkje få med å sitte uten gravidbelte..

Æ fant en billig gravidbelte på finn.no i nærheten av der æ bor og bet 150,-.. billig forsikring mot skade på nurket som æ bær på..

Skrevet

Tror det er delte meninger om bruk av bilbelte for gravide. Ifølge trygg trafikk (som jo burde ha greie på dette) er det ikke tryggere for barnet ved eventuell kollisjon. Eneste fordel er at det kan være mer behagelig for den gravide, for man slipper å ha beltet over magen. Jeg må si at det ikke plaget meg forrige gang jeg var gravid, så det kommer det sikkert ikke til å gjøre denne gangen heller.

Skrevet

hadde det ikke forrige gang og ikke denne gangen heller... ikke hørt noe fra lege eller jordmor ang anbefaling av ett sånt belte.. og man har jo belte godt under magen når man "får mage" og før man får mage er fosteret godt beskyttet likevel..

Skrevet

bollemage -

Stemmer det at trygg trafikk har gitt ut info om at det fungerer like godt med vanlig belte. Men, da må du feste det skikkelig, ellers kan du likså godt sitte uten belte. Og nå på vinteren er det vaskelig å få dette til pga tjukke jakker og mer klær.

Så dersom du ikke vil bruke tid og krefter på å få beltet til å ligge skikkelig, vil eg anbefale alle gravide å skaffe seg BeSafe gravidbelte. da er du trygg selvom du hiver belte på deg i full fart før du begynner å kjøre. Det er enkelt å feste, og kan for mange være mer behagelig. Jeg slapper ihvertfall mer av når eg bruker det. Har hørt om flere som har mistet sine kjære små i magen pga bråbremsing der beltet ikke har lagt riktig..

Er mange som selger disse beltene brukt på finn.no og den slags til en billig penge ;)

Skrevet

Bilbelte for gravide er i beste fall komfortabelt.

Når det gjelder det å legge vanlig bilbelte riktig, så er det vel de færreste som synes det er noe styr.

Til slutt; jeg ville ikke kjøpt brukt gravidbilbelte.. De variantene jeg har sett festes ved hjelp av borrelås. Min erfaring med borrelås er at det blir dårligere etter lang tids bruk...

Jeg stoler på Trygg Trafikks anbefalinger.

Skrevet

Ser det er delte meninger her, men er faktisk babyer som har dødd inni magen ved kræsj, kan vise til en reposrtasje, men finner den søren ikke igjen... Der døde babyen av skadene på bilbeltet.

Hadde hun hatt gravid belte hadde baby overlevd...

Kanskje til ettertanke????????????

Skrevet

Jeg er litt usikker på hva du legger i alle disse spørsmålstegnene, men du får ikke gi meg følelsen av at jeg er dum..

De fleste ønsker det beste for den lille i magen. Og vi velger nok å prioritere forskjellig.

Hvis bruken av beltestyrer for gravide gir deg den tryggheten du trenger, så er det kjempefint for deg.

Skrevet

hei.

jwg bruker et sånnt belte og tror ikke det gjør underverker men det gjør det behagelig. jeg har veldig ubehag v å ha noe over magen generellt. brukte det v forrige svangerkap også. men sikrere er det nok ikke- iflg trygg trafikk. men det gjør ikke sikkerheten mindre heller. altså så er det jo bare å bruke det om man har lyst til å prøve,

forresten så liker jeg ikke å kjøre bil i gravid tilstand... men må da det er stooore avstander i Finnmark.

god jul

Skrevet

Så noen hadde skrevet at det er borrelår på disse beltene. Det er på de eldre modelene, de nye har kraftige trykk-knapper. De nye er og bedre polstret over strikkene o.l.

Jordmor har også flere ganger ambefalt meg å bruke det!!

Grunnen er at hvis en krassjer så strammer beltet skikkelig over nedre del av magen, som under graviditeten rommer babyen.

Og det skader jo ikke at det gjør det mer behagelig å ha på bilbelte.

Nye koster de ca400kr, synnes det er en billig forsikring jeg.

Skrevet

Jeg har kjøpt det, selv om jeg ikke er så ofte ute og kjører bil. Jordmor anbefalte meg det, og jeg tenker at hvis det skjer noe, så har jeg i hvert fall gjort det jeg kan. Kjenner en som mistet babyen i bilulykke, som mener det skyldes at hun ikke hadde belte.

Skrevet

Hvis man må bråbremser eller kommer utfor en ulykke vil magebelte trykke seg oppover magen og føre til at fosteret blir klemt, selv om man har plasert belte godt under magen før bilturen starter. Ved bruk av gravidbelte vil belte holde seg nede og "kun" presse mot bekkenet, som tåler mer enn fosteret.

Skrevet

Litt rart egentlig... når babyen er ute og resten av tiden det er vi som tar avgjørelser ovenfor barnet, sørger vi for forsvarlig sikring i bil og ingen som stiller spørsmål.

Mens barnet er i magen må enten trygg trafikk, jordmor eller lege fortelle oss at det er farlig å ikke sikre barnet, ellers kan det være det samme.

Et bilbelte for gravide er nettopp dette, et bilbelte for å sikre babyen i magen ved evt bråbrems/krasj.

Fra Statens Vegvesen: Gravid – hva bør man tenke på? Bruk bilbeltet, det er det sikreste for mor og barnet i magen. Legg hoftedelen av beltet under magen. Det finnes utstyr for gravide som holder beltet under magen, og kan gi bedre komfort, men det har trolig liten sikkerhetsmessig betydning.

Trolig? "Ikke forsket nok på dette" leser jeg da, og trolig er ikke godt nok for mitt barn..

Skrevet

Det er alltid mange meninger om risiko, uansett hva som er temaet - men jeg må nok innrømme at jeg ikke tør å ta sjansen på å være bedreviter her. Jeg kjører flere mil på motorvei og i høye hastigheter hver dag, og vil ikke sitte igjen med spørsmålet om "hva hvis jeg hadde brukt beltet" hvis noe skulle gå galt i en kollisjon.

Jeg har kjøpt bilbelte på sikkerhetsbutikken til Gjensidige på nettet, tok bare et par dager, så kom alt i posten. Har limt inn linken til siden under for de som vil lese mer.

Monteres enkelt til setet med stropper og har en liten "lomme" som tres rundt beltet foran og sikres med trykk-knapper slik at beltet holdes helt nede under magen også når jeg strammer beltet. Enkelt og behagelig å bruke er min erfaring :)

http://www.sikkerhetsbutikken.no/Gjensidige/product.aspx?Kategori=Barn(Gjensidige)

De som er interessert kan jo ta en kikk.

Fortsatt god romjul :)

Skrevet

Forrige svangerskap brukte jeg ikke slikt belte siden vi ikke hadde bil da, men denne gangen har jeg anskaffet et brukt siden vi har kjøpt bil i mellomtida. Synes det er mer behagelig enn å bare bruke det vanlige beltet.

Skrevet

Har hørt flere fagfolk si at dersom det først skjer en ulykke er det stor risiko for at det går hardt utover babyen uansett om man har vanlig bilbelte eller bilbelte for gravide. Noan andre meninger om dette? Jeg bruker vanlig bilbelte og synes foreløbig ikke det er ubehagelig. Det er veldig mye utstyr som er "kjekt å ha", og det er klart at en ting som dette som så direkte går på sikkerheten har veldig lett for å gi oss som ikke bruker det dårlig samvittighet. Jeg har ikke sett per i dag at det er godt dokumentert at bilbelte for gravide er bedre enn vanlig bilbelte, og bruker det ikke. Man må ta et valg, og tro at man klarer å leve med det.

Lykke til til alle, uansett valg!

Skrevet

bruker gravid belte ihvertfall på lengre bilturer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...