Gjest Skrevet 26. desember 2006 #1 Skrevet 26. desember 2006 Det er 14. dager igjen til min termin 9.Januar, skal til jordmor i morgen til kontroll. Kommer hun da til å sjekke om jeg har begynt å få åpning? Hvordan måler hun det?
Maisie Skrevet 26. desember 2006 #2 Skrevet 26. desember 2006 Hei, du har samme termin som meg! Stilig! Tror ikke de sjekker åpning før etter at man er over terminen. Hun måler ved å stikke fingrene inn og kjenne etter, de har målene i hodet liksom. Hos noen blir vel ikke åpningen sjekket før man er i fødsel. Men du kan jo spørre.
Labbetøs Skrevet 26. desember 2006 #3 Skrevet 26. desember 2006 Det kommer hun nok neppe til å sjekke. Det sjekker de vanligvis bare når du er i fødsel. Eller ved komplikasjoner.
selfangerkjerringa Skrevet 26. desember 2006 #4 Skrevet 26. desember 2006 Jeg var på kontroll hos jm rett før helga (da var jeg 37+5) og da jeg spurte om det samme du spør om nå, så svarte hun at hun godt kunne sjekke åpning og modning på meg hvis jeg ville. Men vi ble enige om å vente, av to årsaker: en kan være moden og ha 2cm åpning i ukevis før fødselen faktisk starter, og dessuten kan jordmor sin fikling der oppe stimulere igang fødselen. Jeg ville helst ikke føde på julaften, og dessuten vil jeg helst at kroppen skal være HELT klar når fødselen setter igang. Var umoden sist, og det drøyde ut i laaangdrag Måten hun måler på er som de over her sier - hun stikker rett og slett fingrene oppi og kjenner. Livmortappen hos en ugravid kvinne er hard som viskelær, mens når man er gravid blir den gradvis mer og mer moden, og "flater ut" på en måte. På slutten er den helt som gele eller fromasj hehe... jm har det "i fingrene" og trenger ingen instrumenter for å fastslå om det er åpning og i tilfelle hvor stor den er. Jeg skal på ny kontroll om to dager, og har hatt en del maserier og nedpress. Lurer på om jeg skal spørre jm om hun kan sjekke ståa der nede for meg, jeg har lang vei til sykehus og vil gjerne være litt forberedt om det skulle være modent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå