Gå til innhold

Dere med to tette, ang bhg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to tette, eldstemann er 16 mnd eldre enn babyen. Nå har jeg valgt å ha han i barnehagen, selv om jeg er hjemme. Han må da være der fra kl 7.45 til 16.15 pga at jeg ikke kan hente han. Jeg har fullplass til han, men kommer il å korte ned ukene med en dag eller to. MEN jeg har så dårlig samvittighet, lillegutten må være i bhg mens jeg er hjemme med babyen og koser meg. Jeg forstår det at han har det veldig bra i bhg, men likevel... Jeg tror jeg kommer til å slite meg ut på å ha han hjemme for han er jo bare snart 1,5 år snart og krever selvfølgelig sitt. Jeg sitter jo mye og ammer, så da er det ikke greit å være en aktiv mamma. Likevel, jeg har så vondt av dette, og jeg gruer meg til hvordan vinteren blir... Hva gjør dere andre med to tette? Hvordan er samvittigheten deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre tette og mine eldste er i barnehagen. Jeg har kun en halv time å gå hver vei, så de er i barnehagen fra ca 9-15. Med untak så klart.

De har litt fri også.

Jeg har de i barnehagen med god samvittighet. Der blir de stimulert mye bedre enn hva jeg klarer med en liten baby hengende i puppen.

Da jeg fikk nr 2, hadde jeg eldste 50% i barnehagen.

Skrevet

Jeg har 15 mnd mellom mine to yngste, og snuppa på 2 år går i barnehagen 3 dager i uka. Hun begynte da babyen var 6 mnd, og det var virkelig flott for oss alle 3(gikk 2 dager i uka da, akkurat begynte med 3 dager)

Syns nå jeg får i pose og sekk, vært hjemme med jentene mine og fått dager som bare lillesnupp og jeg får kost oss. Siden det er hun på 2 år som tar det meste av oppmerksomhet, syns jeg det er viktig for babyen å få være i fokus noen dager også. I tillegg er det ganske hektisk å ha to så tette, så det er rene ferien de dagene hun er i barnehagen:-)

Vi begynte med at hun var der fra 0930 til 1500, men har funnet ut at det i grunnen er litt kort. Hun sover jo fra 12-14 også, så med spising i tilegg ble det liksom bare det på henne. så prøver nå å levere rundt 0830, og hun er der til 15-1530.

Så anbefaler deg barnehageplass, og hvis det er fulltidsolass det er snakk om er det jo greit med dager med fri innimellom. tiden han er der er vel også greit, sålenge du ikke får levert og hentet. Han sover jo og spiser, så dagene går fort da tror jeg.

For meg er det ikke aktuellt med full uke så lenge jeg er hjemme, men er det det som funker for dere er vel det greit vel...

Skjønner det ihvertfall godt på det at det er slitsomt, så at dere har barnehageplass er det ikke noe å ha dårlig samvittighet for..

Skrevet

Det vil bli litt over 2 år mellom barna mine og den eldste har full barnehageplass og det kommer han fortsatt til å ha. Jeg er så heldig å bo rett ved barnehagen og prøver å gjøre slik at dagene blir litt kortere og det vil jeg nok fortsette med. (jeg er sykemeldt og vil være det fram til fødselen)

Men jeg kommer ikke til å gå ned i % når nestemann kommer. Jeg tar heller fridager innimellom slik at jeg selv kan bestemme når de dagene skal være.

Skrevet

Jeg har 13 mndr mellom mine, og her går eldste mann hjemme sammen med meg og lillebror. Stortrives hjemme og koser seg med lillebror. De sover samtidig, så da får jeg slappet av og gjort husarbeid. Kunne ikke tenkt meg å sette en så liten gutt i barnehagen mens jeg går hjemme. Så her blir det 1 år ekstra med permisjon så jeg får koset meg hjemme enda lengre med guttene.

Skrevet

når du føler overskudd kan du jo ha han hjemme en dag. planlegg dagen så går den lettere og ikke plag deg selv med dårlig samvittighet. Det hjelper ingen. Nyt stunden som småbarnsmor, for den er kort.

vi løser hverdagen vår på forskjellige måter og det finnes ikke noen felles fasit på hva som er det beste. godt å vite at man har barnehgeplass, men vi må jo ikke benytte oss av tilbudet hver dag.

Skrevet

Samme situasjon som deg, bortsett fra kort vei til barnehage og kan hente eldstemann når jeg vil/kan.

Slet med veldig dårlig samvittighet, men jeg kunne bare ikke ha ham hjemme, og hentet ham ofte altfor tidlig p.g.a. samvittigheten, men innså at han har det egentlig bedre i bhg. enn når jeg ikke kan ta meg ordentlig av ham. Vel, dette var for bare noen uker siden. Nå er han 22 mnd. og ettersom språket har begynt å komme for fullt har han roet seg mange hakk, og jeg tør og klarer å la ham ha relativt korte dager i bhg., så nyt tiden med babyen, og om en stund når både baby og storebror blir eldre vil det være greiere å ha dem hjemme samtidig hvis du føler for det. Det er jo så stor forskjell på unger, noen er rolige og andre urolige, så det bestemmer jo egentlig hva som faktisk er mulig for deg. Jeg tenkte det var bedre at han var trygg ibhg. enn at han var hjemme med meg og "overså" ham p.g.a. baby. Da ville han sikkert ha blitt veldig sjalu. Det er han ikke heldigvis. 16 mnd. mellom våre også.

Skrevet

Hei

Venter nr.2 om 2 mnd og det blir 17 mnd mellom mine.

Gutten på 15 mnd går allerede i barnehage og gjort det siden han var 10mnd. Han stortrives og hadde vi ikke hatt den barnehageplassen hadde jeg ikke ventet nr.2 nå for å si det sånn.

Jeg er ingen supermamma som klarer å aktivisere og passe to så små hele tiden. jeg ville blitt klin-kokkos:)

Men har barnehagen rett ved siden av så kan hente han tidlig og gi han friager når jeg orker. For elsker jo å være sammen med han, men han er rimelig turbo...hihi.

Jeg kommer sikkert til å få dårlig samvittighet men det får en jo hvis en jobber litt lenge en dag også.

Kos dere i helgene. det gjør vi.

Og jeg skal gjøre mitt beste for å få litt alenetid med eldstemann mens pappaen er lit hjemme med babyen.

Skrevet

jeg har akkrat under 12 mnd mellom mine. eldsteman går 60 % i bhg og stor trives.. om både pappaen og meg er hjemme en dag har vi han i bhg utendårlig samvittighet.. Han stor trives der!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...