Gå til innhold

Fødselsforberedende kurs på Ullevål

Bellen

Anbefalte innlegg

Bedre sent enn aldri:) Tiden før jul fløy så fort at jeg aldri fikk postet dette innlegget, men nå har julefreden senket seg og hvilepulsen er tilbake:)

Før jul var jeg på fødselsforberedende- og smertelindringskurs + omvisning på Ullevål, og dette er noe jeg vil anbefale til alle førstegangsfødende som føler de ikke har helt oversikt over hva de går til når det gjelder selve fødselen. Kurset var ikke langt, ca 3 timer + omvisning, men etter en lang dag på jobben var dette akkurat passe.

Jeg føler vel at jeg hadde fått med meg en del gjennom BIM, bøker etc. og det var ikke så mye direkte nytt som ble gjennomgått, men jeg fikk bekreftet en del mistanker, ryddet opp i noen misforståelser, og føler meg mye, mye tryggere på det som skal skje. Jordmoren som holdt kurset jobber selv på Ullevål og hadde lang erfaring, og det var mulighet for å stille spørsmål hvis det var noe spesielt mann lurte på. Jordmor gikk gjennom alle fasene i fødeselen, hva vi kunne og skulle gjøre, når ta kontakt med føden, hva vi kunne forvente oss og hva de forventet av oss, og til slutt de forskjellige smertelindringsalternativene. Kurset var veldig motiverende, og jeg gikk derfra med en trygg følelse av at jeg stiller utrolig mye mer forberedt på det som skal komme enn det jeg var tidligere, og ikke minst at dette er ikke er noe jeg trenger å gå gjennom alene, men at jeg har et godt støtteapparat i mannen min (som også var med på kurset) og de som jobber på Ullevål.

PS: Ang det å ta med pute. Vi satt på noen helt vanlige tre stoler (slik de gjerne har på skoler etc.). Jeg satt helt greit, men det stod noen litt større stoler der også som var litt bedre polstret og det var noen av jentene som hoppet over i disse etterhvert:)

Fortsetter under...

Flott med en liten gjennomgang av hva som skal skje, takk skal du ha :-)

Snakket med svigerinnen min nå i jula (hun er også gravid) og hun hadde hørt at det kurset ikke var noe vits i, men da velger jeg å høre på deg. Synes mest av alt at det er greit å vita hva man går til når man mister kontrollen på så mange områder. Også fint at du sjekka pute-problematikken, du vet at spesielt jeg var veldig opptatt av det hehe ;-)

Håper formen fortsatt er fin og at lillemann i magen har vært snill med deg i jula :-)

Supert med en gjennomgang ja.

Tror jeg skal ta med meg pute jeg hehe, om enn ikke den største dunputa jeg har så iallefall ei lita ei :-)

Gleder meg litt til kurset og tror nok det blir litt tryggere når man har vært der og vet hvor man skal gå og når man skal ringe osv.

Tror også det er utrolig bra for de vordende fedre, slik at de også føler seg litt tryggere oppi det hele. Fort gjort å glemme dem oppi all styret hehe

Annonse

har ei venninne som jobber der, og ho fortalte at man får bot veldig fort hvis man parkerer forann hovedinngangen.

det er vel europark som har ansvaret for parkeringen tror jeg.

Så er du uheldig kan du få bot etter bare et par minutter,desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...