Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Lurer på en ting, har ikke heeelt skjønt det, skjønner ikke alt som står på NAV.

Så håper noen av d e r e kan hjelpe meg litt...

Jeg skal ha 80% lønn, altså blir det 54 uker.

Men får jeg 54 uker minus 6 uker (pga pappan)? = 48 uker?

Og blir de 3 ukene FØR fødselen beregnet som 3 av de 54 ukene? Eller starter barselpermisjonen først når jeg HAR født?

Noen som kan hjelpe meg tru? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei..

pappan MÅ ikke ha permisjon,men om han skal det så mener jeg at han da "spiser" av dine uker...uten at jeg er heeeeelt sikker på akkurat det..!

de 3 ukene før fødsel(eller før termindato blir det jo) regnes som 3 av de totalt 54 ukene,ja.

Skrevet

Takk for svar, du :)

Pappan skal nok få sine 6 uker :) (Hadde det vært 10 uker, skulle han fått det og!)

Anyways.. Takk for svar igjen. Da må jeg regne meg litt fram og tilbake på når jeg må tilbake til jobb i 2008.... (blæh)

Skrevet

Hei

Far har krav på 6 uker, så dersom han skal ha bare fedrekvoten (de 6 ukene) så er din permisjon 48 uker. De tre ukene før fødsel er regnet med i de totale 54 ukene. Altså, tilsammen har dere i fellesskap krav på 54 uker, dersom far ikke tar sine 6 uker blir permisjonstiden avkortet med 6 uker med mindre dere søker om at de blir overført til mor og får medhold (det er visst ikke bare bare). Håper du skjønnte noe av dette:-)

Lykke til

Skrevet

Hei :-)

Om ikke pappa'n tar de 6 ukene så mister dere de. Vi har prøvd å søke om å overføre, men det skulle være en helsemessig grunn til at han ikke kan ta vare på barnet til for at man kan overføre. Det var ikke snakk om at vi kunne overføre pga hans firma og han er eneste ansatt. Men det er jo greit, penger er ikke så viktig som tid, det hadde bare gjort saken litt enklere for oss.

Så du får 48 uker. De 3 ukene før er også av de 48 ukene, så i realiteten har du 45 uker etter fødselen å kose deg med. Pluss da 5 ferieuker om du har krav på det = 50 uker :-)

Skrevet

Men blir babyen født før termindato, begynner resten av ukene å løpe før..

Altså, hvis far kun skal ha den avsatte fedrekvoten på 6 uker, så har jo du som kommet fram her 48 uker permisjon når dere velger 80% lønn. Med 3 uker før termin, vil det si 45 uker permisjon etter fødsel. Disse 45 ukene begynner å løpe på termindato ELLER datoen babyen blir født hvis den blir født før termin. Blir babyen født etter termin, begynner de 45 ukene å løpe på termindatoen. Mens hvis babyen blir født stopper de 3 ukene før termin å gjelde, og de 45 ukene begynner allerede å løpe.

Dette ble nok litt rotete forklart, men håper du skjønte....

Men man skal få brev fra NAV med endelige datoer for permisjon etter at babyen har blitt født og de har fått rapportert inn fødselsdatoen til babyen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...