Gå til innhold

Viktig med gyn.undersøkelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det viktig og ta en gynekologisk undersøkelse før/når man er gravid? Jeg har aldri tatt dette. Er i uke 24 n. Er 22år. Når jeg gikk til jormoren for og ta p sprøyte og slik før jeg ble gravid sa ho at vi burde få tatt det på meg. Men jeg skulle si fra når jeg hadde anledning. Men dette gjorde jeg aldri.... :) uff ville baer utsette det. Men nå som jeg går til hun mens jeg er gravid har ho ikke nevnt at jeg skal ta det..

Så nå har jeg tenkt at det hadde kanskje vært litt greit å fått sjekka at alt var i orden og slik også.. men men..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk påvist celleforandringer da jeg gikk gravid forrige gang. Greit å vite, sånn at jeg får oppfølging.

Nå som du er så langt på vei er det ikke sikkert de vil ta GU på deg, slimhinnene tåler mindre enn vanlig og det kan være kremmende for gravide å blø.

Men etter fødsel vil jeg anbefale deg å få GU på 6 ukers kontrollen.

Liker ikke å skreve for fremmede selv, men etter fødselen var mye av den blygheten borte, hehe=)

Skrevet

Sa til meg at det var viktig og få tatt en bakterie prøve og en celleprøve..

Men nå når du er så langt kommet så er det nok greit og vente til etter fødselen.

Skrevet

Min lege tar en gyn.undersøkelse på første kontroll mellom 8. og 12. uke, det gjør han for å sjekke at livmor og livmortapp ser ut og kjennes ut som den skal. Hvis f.eks livmor ikke har vokst kan det være et tegn på svangersskap utenfor livmor. Sånne ting er jo du alfor langt på vei til å trenge bekymre deg om...

Han tar aldri kreftprøve da, både fordi du kan begynne å blø litt av det og fordi det ofte er celleforandring i svangerskapet uten at noe er galt. Han tar den kreftprøven på 6ukers kontrollen isteden, da sjekker han samtidig at alt har grodd fint og "falt på plass" etter fødselen.

Har fungert veldig greit med mine første to svangerskap.

Etter fødselen bør du avtale med legen din å komme inn til en gyn.kontroll ca hvert tredje år, for å ta den kreftprøven. PS: det er ikke direkte vondt, bare ubehagelig, og alle leger har forståelse for det!

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...