Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På www.oslo.kommune.no ligger forslaget til nye opptaksregler med høringsfrist 8.januar 07.

Jeg er FOR at eldre barn bør sikres plass i bhg før yngre, og det virker som det er dette man har ønsket å oppnå, bl.a. ved at kommunen har gått ut med annonser, der de anbefaler folk å søke MED EN GANG, selv om de ikke har behov for plass ennå.

Men jeg mener forslaget, slik det står, ikke er bedre enn den ordningen man har i dag. Og at man rett og slett burde ta opp de eldste søkerne etter at de som har spesielle behov (og derved "koder") har fått plass.

Er det ikke slik det fungerer i Bergen? Noen som har erfaringer å dele derfra?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7554469-nye-opptaksregler-i-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er like viktig at små barn får barnehageplass.

Fint at du er dagpappa, men jeg hadde aldri hatt mitt barn hos dagmamma med mindre det var søstra mi...

Det som er bra med de nye reglene i Oslo er at det blir plasseringer utifra hvor lenge du har ventet i motsetning til loddtrekning. Og med det systemet så blir det jo naturlig at de eldste får plassene fremfor de yngste.

Annonse

"Du er kun opptatt av at små barn ikke skal gå i barnehage..."

Der tar du feil Anonym 12:24. Jeg er for full barnehagedekning.

Jeg er for at ALLE med barn født i 05 og som bor i Oslo ved neste hovedopptak skal være garantert plass. (Det er mulig med det antall plasser som fins i dag).

Jeg er også for at man skaffer flest mulig nye plasser, slik at flest mulig av 06-barna også kan tas opp allerede til høsten.

Og så er jeg for at ALLE 06barn skal være garantert plass ved hovedopptaket høsten 08, o.s.v. Selv om de ikke har bodd i Oslo fra fødsel, og derved har "ventet" 20 måneder på plass.

Og så er jeg for at man skaffer flest mulig nye plasser, slik at flest mulig 07 barn også kan tas opp allerede i august 08.

Jeg mener, som deg, at også små barn må kunne få barnehageplass.

Det er en "gyldig" mening, selv om jeg ikke har barn i målområdet for barnehage.

Ja visst: Det som er bra med de nye reglene i Oslo er at det blir jo

naturlig at de eldste får plassene fremfor de yngste. Etter hvert, når reglene er kjent for alle.

Men dette er ikke like naturlig:

En mor oppdaget de nye reglene i forrige uke, og søkte straks for et barn som blir f.eks. 12 mnd til august

En annen trodde det var nok å søke innen 1.mars, oppdager de nye reglene i dag, og søker i dag for et barn som blir f.eks. 18 mnd i august.

Den siste av disse skal nedprioriteres, og antakelig ikke få plass ved hovedopptaket, fordi hun "har ventet en uke mindre" på plass i barnehage!

• 2 uker senere...

Det aller beste med dette systemet er ganske enkelt at det finnes et system som gir en rettferdig tilgang til de plassene som finnes. Med de gamle, hvor barnehagene bestemte selv, ble man som oftest stående uten plass om man ikke var heldig da barnet var ett år. Nå får man i hvertfall plass neste gang, hvis man ikke får med en gang.

Mye mer rettferdig!

I Bærum får barna plass i denne rekkefølgen: prioriterte barn, deretter etter alder. Tvillinger behandles som om de er født 1.1 det året de er født, altså går litt foran andre.

Jeg synes det er et mye bedre system enn å få plass etter når man søkte. Nå vet jeg hva jeg har å forholde meg til: de fleste får plass når de er omtrent to år. Året fra ett til to er like frustrerende for alle.

(Nå skal det jo sies at en del private barnehager gjør som de vil, og at systemet til tider kan oppfattes som korrupt og jævlig, men... i teorien bra!)

Det er da helt unødvendig å kritisere axelh for at han helt saklig mener noe i denne saken? Har dere kranglet i en tidligere debatt, eller hva er dette?

Annonse

Det får de også med et slikt system. Den som har stått lengst i kø for plass. Ergo mest sansynig et eldre barn. De fleste forstår at det er smart å stå i kø selv om man har andre midlertidige løsninger.

Så her i Bergen fungerer det. Man har fratatt barnehagene den myndigheten de hadde til å velge fritt fra en venteliste. Det bygges og åpnes barnehager i stor skala. Tidligere dagmammaer får jobb i de og.

Har ikke møtt noen foreldre som griner over at vi går mot full barnehagedekkning og rettferdige systemer.

De fleste forstår at det er smart å stå i kø, selv om man har funnet andre midlertidige løsninger.

Mitt anliggende var følgende:

Hvis man HAR funnet en midlertidig løsning, f.eks. en familiebarnehage hvor barnet ikke kan være frem til skolealder, men som man ønsker å bruke frem til neste hovedopptak. Da ville man fått en rettferdig prioritet til dette hovedopptaket om det gikk etter alder. Men med de foreslåtte nye reglene vil man få strøket ansieniteten om man søker komunal (de fleste forstår jo at det er smart...), får en plass midt i året, og velger å stå fast ved den midlertidige løsningen frem til sommer.

Ja vel, dette er ikke noe stort problem. Så får man bare ta denne plassen midt i året, selv om man helst skulle ventet til hovedopptaket. Så får en annen med litt mindre ansiennitet benytte plassen i familiebarnehagen i noen mnd, til DE får plass i komunal o.s.v.

Jeg er kanskje dum, men jeg forestilte meg at litt mer stabilitet ville være av det gode. Ved at de som har familiebarnehage (eller for den saks skyld dagmamma) og er fornøyd, kunne velge å benytte denne frem til neste hovedopptak uten å miste sin ansiennitet.

En annen ting er dette med folk som flytter. Det fungerer for smil:) fordi hun ikke har tenkt å flytte fra Bergen. Men om noen flytter fra Bergen til Oslo med en 2-åring, blir det en stor forskjell på om Oslo-plassene går etter alder eller ansiennitet. Ved aldersprinsippet er man garantert plass senest ved første hovedopptak etter at man kommer til Oslo. Ved ansiennitet får man belage seg på å vente til ansienniteten er opparbeidet i den nye komunen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...