Gå til innhold

Flytter over til 2. trimester


lite jentenurk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du 13+1 og har termin 11. juli...? Det må da være litt feil...

Da er du i tilfelle 12+1 (12 fullgåtte uker, men du er i uke 13).

Jeg skjønner ikke hva folk syns er så vanskelig med det der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2. tri starter i uke 13, altså etter fullgåtte 12 uker, d.v.s. 12+1 trodde nå jeg. Hvem tar feil her? Finnes maaaaange innlegg med denne diskusjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 + 1 betyr da at tolv uker er lost & gone, dvs man er i trettende uke. Anonym tar feil, 13 + 1 vil si at man er i fjortende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere, 2 tri starter ikke før 13+1 - det sier til og med jordmor.

Hvis det er bare 12 uker i hvert trimester, så vil det si at man har bare 36 uker....

 

Men som sagt, flytt når dere vil for meg, men 2. tri begynner ikke før 13+1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i min 12 uke nå, altså 11+1, og på det som står om uken min, står dette på bunnen: Dette er den siste uken av første trimester.

 

og det er jo da jordmor siri som har skrevet,så jeg syns bare du skal flytte over jeg..! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal i allefall jeg om en uke, når jeg er 12+1..! :) for det er jo 12 fullgåtte uker, som noen skriver lengre opp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for litt støtten. Begynt å angre på at jeg anonserte flytting. Litt krasst svar fra en viss anonym, men men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.trimester

Gratulerer - og lykke til på ferden!

Velkommen til debattområdet for den første tredjedelen av svangerskapet. Første tredjedel går fra 1. dag av siste mens til og med uke 12.

 

 

Altså, til og MED uke 12. Dvs, når du er 13+0, er du ferdig på 1.trimester. Dette står jo på forsiden til 1 tri, dere må da ha lest det maaange ganger? Hihi:o)

Dette var ikke for å være slem, men det er jo ikke noe å krangle om! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hollow3!

 

Siri har skrevet øverst på siden her at 1. tri varer til og med uke 12, hva er det som er så vanskelig å forstå? Kan aldri tenke meg at Siri har sagt noe annet

 

Som sagt, bare flytt over til 2. tri når dere er 12+1, men det er feil. ;o)

 

Lykke til - uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, dette er hva som står om min uke nå, sjekk nederste setning...var det som fikk meg til å si deg i mot, og til og med uke 12, kan også tolkes som den tiden det står uke 12 på "din egen side", og at du går over når det står uke 13 på "din egen side". så når det står uke 13, flytter man over i 2.tri, for den er fra uke 13... skjønner du hva jeg mener? krangler faktisk litt på meg selv på dette, og mener at begge alternativer er logisk og riktige, men er samtidig veldig utålmodig.. :P

 

Mors uke 12 og fosterets uke 10: Har du dilla?

Av Jordmor Siri von Krogh

Fosteret veier ca 20 gram og er ca 7 centimeter langt. Det kan bevege fingrene noe. Ganehalvdelene gror sammen og stemmebåndene og tungen er der, og nesen har fått to hulrom.

 

Beskriv "din uke" der hvor du er i svangerskapet

 

Nyrene til babyen har begynt å jobbe. Den har også begynt å gjøre pustebevegelser. Dette gjør den ved å trekke vann ned i lungene og trene opp muskulaturen der med vannet som motstand.

 

Pica er en beryktet svangerskaps dille som det verserer mange morsomme historier rundt. Har du noen gode mottas de med takk til siden med de gode historiene. En del gravide får diller på en bestemt lukt eller smak og bare må ha det koste hva det koste vil og det er gjerne mannen det går utover for han må skaffe det.

 

Da jeg begynte på sykepleierhøgskolen i Drammen ble vi vist et lite hull i veggen på hybelhuset, det var en tidligere student som var blitt gravid og hadde fått pica på murpuss!! Selv fikk jeg dilla på riskaker, de der forferdelig tørre du får kjøpt i butikken. Nå kan jeg ikke fordra dem, men de var vidunderlige en periode i livet mitt!

 

Det du kan gjøre er å prøve å finne ut om du har noen form for mangel av stoffer som kroppen din trenger, vitaminer eller mineraler. I den første graviditeten min var jeg fryktelig melketørst og jeg hadde også veldig vondt under føttene mine etter hvert. Etter å ha fått det gode råd av en onkel som var lege å begynne å spise kalktabletter, forsvant både melketørsten og smertene under føttene mine.

 

Hvis det er noe du får dilla på så tenk etter på hva det inneholder og sjekk om det er noe du kan få tilført på annet hvis enn å spise avispapir eller murpuss.

 

På samme måte vil det være smaker og lukter som du absolutt ikke utstår. Da er det å prøve å unngå disse, det kan jo ikke alltid være like lett. Det kan være ting som du i utgangspunktet tenker at høres helt nydelig ut å sette til livs, men så når det ligger der foran deg på tallerkenen så er det definitivt ikke noe du kunne tenke deg la passere inn i munnen. De aller fleste har heldigvis stor forståelse for at man er litt rar når du er gravid. Har du sterkt parfymerte vaskemidler eller parfymer av noe slag kan det hjelpe å rydde dem bort for en periode.

 

Følelsene er jo helt på tur og også dette kan være slitsomt. Det er ikke alltid like greit å begynne å stortute for helt merkelige ting.

 

Så dere som venter deres første barn; vær forberedt og nyt det! Ikke planlegg 150 ting som du skal gjøre etter at babyen er født, bruk tida sammen alle tre og bli kjent, dette er faktisk noe av det viktigste du/dere gjør her i livet.

 

Dette er den siste uken av første trimester.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også sneket litt på 2.tri for å få svar på noen sp.mål jeg hadde, og der er det flere som har termin 7.7 og sånn, som flyttet inn der for litt siden... osv, osv.. :P hehe, veldig hvor agressiv jeg skulle være på dette.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, jepp, har vært agressiv i hele dag, så noe måtte jeg jo ta det ut på.. :P nå syns jeg nesten det ble litt teit.. haha... :P men men... det er tydeligvis uansett sånn at de fleste luter seg over på 2.tri når de er 12+1 uansett om det er "riktig" eller ikke.. :) som hun ovenfor sier, folk må for all del bare gjøre det om d vil.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk må få gjøre hva de vil!

 

Men grunnen til at det heter trimester er fordi gravideten er delt i tre LIKE deler. Da sier det seg selv at det må være 13 uker og ikke 12 (som blir bare 36 uker).

 

Som det står øverst på siden er 1. tri til og med uke 12 (det står ikke til og med 12. uke som er noe annet, hallow3). Uke 12 varer fra 12+0 til 12+6. Andre trimester begynner 13+0.

 

De sier at man blir så aggressiv av å være gravid, jeg har heldigvis sluppet unna det - foreløpig! Bank i bordet! ;o) Men det kommer kanskje senere, jeg er jo bare 10+4.

 

I alle fall - igjen - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Denne diskursjonen er kanskje over, men slik jeg har forstått ukes inndelingen ut fra informasjonen på disse sidene, så betyr f.eks uke 13 at man har 12 fullgåtte uker bak seg og er x antall dager inne i den 13. uken (hvis man regner ut fra første dag i siste mens).

 

Siden 2. trimester er fra uke 13 (slik det står beskrevet i teksten på 2. trimester siden), betyr vel det at hovedinnlegger har "rett i" at hun skal over til 2. trimester? :)

 

Alle trimesterne er vel heller ikke like lange siden 2. trim er fra uke 13 til 28??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. tri: 0 uker -12+6

2. tri:13+0 - 26+6

3. tri: 27+0 - 40+0

 

Det er sånn de regner det på sykehuset i alle fall....

Og hos jordmor, på babyverden og på minmave.dk.

 

Barnimagen har feil når det gjelder fosterstørrelse og vekt også. Det står at fosteret skal være 6,5 cm i uke 11 (altså 10+0-10+6) - det er helt feil - det er 4,1 cm i slutten av denne uken.... Stoler mer på babyverden og minmave.dk.

 

Tror vi aldri blir enige om dette! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så viktig om man flytter over når man er 12 eller 13 uker på vei? Er vel mye av det samme som blir snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...